DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ADAPTACIONS CURRICULARS Codi 11152231
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Adreça electrònica juanamaria.tierno@urv.cat
nieves.angles@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
ANGLES VIRGILI, NIEVES
Web http://nieves.angles@urv.cat
Descripció general i informació rellevant A l'assignatura es tracten com a eixos fonamentals: les possibilitats dels sistema educatiu davant l'atenció a la diversitat i d'altra banda les necessitats educatives de l'alumnat. L'encaix entre ambdós ha de permetre una resposta educativa diferenciada, per mitjà de les adaptacions curriculars.

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A25 Assessorar sobre l’ús pedagògic i integració curricular dels mitjans i recursos didàctics.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B13 Capacitat d'autocrítica
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Prendre consciència de la importància d'una acció educativa diferenciada, en funció de les característiques de l'alumnat. - Conèixer i comparar les diferents formes d'actuació emprades en la resposta a la diversitat de l'alumnat, identificant els aspectes positius i les possibilitats d'aplicació i d'adaptació a altres realitats. Desenvolupar una actitud reflexiva i crítica, davant les situacions d'ensenyament-aprenentatge, en un marc obert a la diversitat. Analitzar les mesures que es proposen des del sistema educatiu, per tal d'atendre la diversitat de l'alumnat. Conèixer els serveis especialitzats que exerceixen funcions de suport en l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials, comptant amb la seva implicació en el tractament de casos. Cooperar amb d'altres professionals especialitzats per tal de donar resposta a les necessitats educatives de l'alumnat. Valorar el compromís, la coresponsabilitat i la coordinació entre els agents educatius, socials i comunitaris, com a elements indispensables en una adequada atenció a la diversitat de l'alumnat. Determinar els elements curriculars objecte d'adaptacions i modificacions. Dissenyar adaptacions curriculars. Valorar, comparar i exposar informacions, propostes i projectes relatius a aquest àmbit, amb la finalitat d'obtenir una visió àmplia que permeti optimitzar les actuacions en el camp de l'escola inclusiva. A8
A25
B1
B5
B11
C5
A3
A7
A9
B1
B5
B9
B11
C3
C5
Diferenciar entre modificació - adaptació del currículum. Identificar i revisar els trets característics de l'adaptació curricular individualitzada (ACI), els elements que la composen i les fases en la seva elaboració. Entendre i valorar l'ACI com una eina de comunicació interprofessional, que crea oportunitats per millorar la nostra feina i per aprendre a treballar amb altres professionals Contribuir a la transferència dels coneixements adquirits a la seva pràctica quotidiana del treball a l'aula Assolir i aplicar els coneixements i els recursos necessaris per poder dissenyar i desenvolupar intervencions educatives i propostes de millora respectuoses amb la diversitat Saber integrar la informació dels continguts teòrics i pràctics en la resolució de determinats supòsits. Reflexionar, conèixer i analitzar diferents tipus d'adaptacions curriculars i facilitar elements d'anàlisi per la seva aplicació en diversos contextos educatius. Analitzar les mesures que es proposen des del sistema educatiu, per tal d'atendre la diversitat de l'alumnat. Facilitar recursos i estratègies que possibiliten la realització d'una adaptació curricular. A8
B1
B3
B5
B9
B10
B11
B12
B13
C5

Continguts
Tema Subtema
1.Concepte de modificació i d’adaptació curricular.
1.1 Referents normatius.
1.2 Finalitats de les adaptacions.

2.La LOE Contextualització de les adaptacions.

3 Tipologia i nivells de les adaptacions curriculars.
3.1 Adaptacions curriculars significatives (ACI).
3.2 Adaptacions curriculars no significatives.
3.4 Adaptacions en l'avaluació.
3.5 Adaptacions metodològiques.
3.6 Adaptacions de continguts.
3.7 Adaptacions d'objectius.

4. Procés d'elaboració de les adaptacions curriculars.

5. Adaptacions curriculars específiques que afecten l'alumnat amb NEE permanents en el centre i a l'aula d'integració.
5.1 Adaptacions organitzatives.
5.2 Adaptacions didàctiques.

6. Seguiment i avaluació de les adaptacions curriculars.
6.1 Metodologia i procediments

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Presentacions / exposicions
25 5 30
Seminaris
25 5 30
Sessió Magistral
25 125 150
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 0 15
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves objectives de tipus test
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries ES PASSARA UN QUESTIONARI DE CONEIXEMENTS PREVIS
Presentacions / exposicions D’acord amb aquesta assignació, cal indicar que la part teòrica del programa es
correspon bàsicament amb el desenvolupament del temari de l’assignatura;
mentre que la part pràctica fa referència a la realització d’activitats que ens
permetin establir relacions de significat entre la teoria i la pràctica, tot i elaborant els protocols de les ACI, concretament .Es pretén, sobretot, que l’alumnat s’afiançi en la pràctica de l’elaboració d’ACI i en la preparació d’activitats d’aprenentatge i avaluació que potenciïn les diverses capacitats d’aprenentatge que pot presentar qualsevol persona.

Amb la finalitat d’aconseguir un aprenentatge el més significatiu i autònom
possible, es treballarà realitzant una presentació teòrica dels continguts o blocs temàtics, per part de la professora i la realització de treballs pràctics per part dels alumnes a partir de casos reals que s’exposaran a classe.

La metodologia de treball serà activa i participativa, combinant les nocions bàsiques teòriques amb la presentació i discussió de casos pràctics, exposicions i tallers; que ajudin a l'alumnat a apropar-se a la realitat de l’assignatura i aportin recursos per a l’elaboració de les ACI

Seminaris ES FACILITARA MATERIAL QUE ES TREBALLARA EN PETITS GRUPS DE TREBALL
Sessió Magistral EXPOSICIO DE CONTINGUTS TEORICS A CLASSE
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària REALITZACIO PRACTICA D'ACIS EN PETIT GRUP I INDIVIDUALMENT

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Presentacions / exposicions
Seminaris
Descripció
Es dura a terme en horari d'atenció als alumnes , mitjançant el correu electronic, i en entrevistes pactades professor/alumne

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries ESQUEMA AVALUATIU AL INICIAR EL QUADRIMESTRE 5 %
Presentacions / exposicions EXAMEN ESCRIT DE LA PRESENTACIO TEORICA REALITZADA 25
Seminaris ES VALORARA LA PARTICIPACIO COL.LABORACIO EN EL TREBALL EN PETIT GRUP DE MATERIAL FACILITAT 45%
Proves objectives de tipus test ES REALITZARA UNA PROVA ESCRITA DELS CONTINGUTS EXPOSATS EN LES SESSIONS MAGISTRALS 25 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

V.  BIBLIOGRAFIA BÀSICA

 

-         Departament d'Ensenyament, Modificacions i adaptacions del currículum, 1999, Generalitat de Catalunya

-         Puigdellívol, I., Programación de aula y adecuación curricular. El tratamiento de la diversidad., 1993, Barcelona: Graó

-         Departament d'Ensenyament, Criteris psicopedagògics per a l'atenció a la diversitat., 1998, Generalitat de Catalunya

-         Onrubia, J. (coord.), Criterios psicopedagógicos y recursos para atender la diversidad en secundaria., 2004, Barcelona: Graó

 

.

VI. BIBLIOGRAFIA GENERAL

 

Aldámiz-Echevarría, M.M.; Alsinet, J.; Bassedas, E.; Giné, N.; Masalles, J.;

Masip, M.; Muñoz, E.; Notó, C.; Ortega, A.; Ribera, M.; Rigol, A. (2000). Com

ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat. Barcelona: Graó.

Booth, T.; Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la

educación inclusiva. Santiago: UNESCO

MEC (1992a). Adaptaciones Curriculares. En la colección, Materiales para la

Reforma. Educación Primaria. Madrid: MEC

MEC (1999). Adaptaciones curriculares en ESO. Guía para cumplimentar el

Documento Individualizado de Adaptación Curricular. Madrid: MEC

Rosselló Ramon, M.R. (2003). L’adaptació curricular individualitzada com a

eina de comunicació interprofessional. Un estudi de casos en un centre de

primària. Palma. Servei de Publicacions de la UIB.

Tomlinson, C.A. (2001). El aula diversificada. Dar respuesta a las necesidades

de todos los estudiantes. Madrid: Octaedro

Ábalo, V. ; Bastida, F. (1994). Adaptaciones curriculares. Teoría y práctica.

Madrid: Escuela Española.

Ainscow, M. (1995). Necesidades especiales en el aula. Guía para la formación

del profesorado. Madrid: Narcea.

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de Escuelas Inclusivas. Ideas, propuestas y

experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.

Ainscow, M.; Hopkins, D.; Soutworth, G.; West, M. (2001). Hacia escuelas

eficaces para todos. Manual para la formación de equipos docentes.

Madrid: Narcea.

Aldámiz-Echevarría, M.M.; Alsinet, J.; Bassedas, E.; Giné, N.; Masalles, J.;

Masip, M.; Muñoz, E.; Notó, C.; Ortega, A.; Ribera, M.; Rigol, A.

(2000). Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat.

Barcelona: Graó.

Álvarez Pérez, L. i altres (1999) Intervención psicoeducativa. Estrategias para

elaborar adaptaciones de acceso. Madrid: Pirámide.

Álvarez, L.; Soler, E. (1996). La diversidad en la práctica educativa. Modelos de

orientación y tutoría. Madrid: Ed.CCS.

Antúnez, S. (1996). Los centros educativos como contexto de la intervención

psicopedagógica. A C. Monereo i I. Solé (Coords.), El asesoramiento

psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista

(pàgs. 59-76). Madrid: Alianza.

Arnáiz, P; Garrido Gil, C.F. (1997). Las adaptaciones curriculares en la

educación secundaria. A N. Illán i A. García, La diversidad y la

diferencia en la educación secundaria obligatoria: Retos educativos

para el siglo XXI (pàgs. 51-74). Màlaga: Aljibe.

Balbás Ortega, M.J. (1997). El apoyo a la diversidad como asesoramiento

curricular y organizativo: Apoyo interno. A C. Marcelo i J. López

(Coords.), Asesoramiento curricular y organizativo en educación

(pàgs. 224-240). Barcelona: Ariel.

Benito Mate, Y. (Coord. ) (1992). Desarrollo y educación de los niños

superdotados. Salamanca: Amarú Ediciones.

Blanco, R. I Altres (1992). Alumnos con Necesidades Educativas Especiales y

Adaptaciones Curriculares. Madrid: CNREE

Blanco, R.; Gomez, M.J.; Ruiz, J.M. (1989). Las necesidades educativas

especiales en el aula ordinaria. Madrid: CNREE.

Brennan, W.K. (1990). El currículo para niños con necesidades especiales.

Madrid: Siglo XXI.

Brown, L. (1989). Criterios de funcionalidad. Barcelona: Ediciones Milan.

Calvo Rodríguez, A.R.; Martínez Alcolea, A. (1997). Técnicas y procedimientos

para realizar las adaptaciones curriculares. Madrid: Escuela

Española.

Calvo, A:R:; Martínez, A. (2001). Técnicas y procedimientos para realizar las

adaptaciones curriculares. Barcelona: Cispraxis

Campiglio, A.; Rizzi, R. (1997). Cooperar en clase. Ideas e instrumentos para

trabajar en el aula. Sevilla: Publicaciones del M.C.E.P.

Corbett, J. (2001). Supporting Inclusive Education. A Connective Pedagogy.

Londres: Routledge.

Cuomo, N. (1992). La integración escolar. ¿Dificultades de aprendizaje o

dificultades de enseñanza?. Madrid: Visor.

Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (1995).

Modificacions i Adaptacions del Currículum. Barcelona: Autor

Doménech, J.L.; Viana, M. (1994). Terminologia bàsica en Didàctica i

necessitats educatives especials. València: Nau llibres.

Fortes Ramirez, A. (1994). Teoría y práctica de la integración escolar: los

límites de un éxito. Málaga: Aljibe.

Gallego Ortega, J.L. (1991). Las adaptaciones curriculares, Escuela española,

Nº 3.059

García Pastor, C. (1993). Una escuela común para niños diferentes: la

integración escolar. Barcelona: PPU.

García Pastor, C. (Coord. ) (1992). La investigación sobre la integración.

Tópicos, aproximaciones y procedimientos. Salamanca: Amarú

Ediciones.

García Vidal, J. (1993). Guía para realizar adaptaciones curriculares. Madrid:

Eos

Garrido Landivar, J. (1993). Adaptaciones curriculares. Guía para los

Profesores Tutores de Educación Primaria y de Educación Especial.

Madrid: CEPE.

Garrido Landívar, J.; Santana, R. (1999). Cómo elaborar adaptaciones

curriculares de centro, de aula e individuales. Madrid: CEPE.

Generalitat de Catalunya, Departament d'Ensenyament (1991). La resposta a

les necessitats educatives especials dels alumnes a l'ensenyament

infantil i obligatori. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Departament d'Ensenyament. (Documents d'Educació Especial,

Nº13).

Generalitat de Catalunya, Departament d'Ensenyament (1995). Modificacions i

adaptacions del currículum. Orientacions per al desplagament del

currículum. Educació Infantil i Primària. Barcelona: Autor.

Giné, C.; Herráez, J.; Salguero, M. (1996). Los alumnos con nee en la

educación secundaria obligatoria. A E. Martín i T. Mauri (Coords.),

La atención a la diversidad en la educación secundaria (pàgs.81-

117). Barcelona: ICE-Horsori.

Gómez, V.; Martin, J.; Sánchez, J.P. (1994). El acceso al currículum.

Adaptaciones curriculares. A M. Bueno i S. Toro (Coords.),

Deficiencia Visual. Aspectos psicoevolutivos y educativos (pàgs.

263-305). Màlaga: Aljibe.

González Jiménez, M.A.; Sabaté Mur, J. (1991). La Integración de Alumnos con

Necesidades Educativas Especiales. Ciclo Superior E.G.B. Madrid:

CNREE.

Gonzalez Manjon, D. (1993). Adaptaciones curriculares. Guía para su

elaboración. Málaga: Ediciones Aljibe.

Greer, B.; Greer, J.; Woody, D. (1995). The Inclusion Movement and Its Impact

on Counselors. The School Counselor, 43, 124-132.

Hanko, G. (1993). Las necesidades educativas especiales en las aulas

oridnarias. Profesores de apoyo. Barcelona: Paidós.

Hart, S. (1992). Evaluating support teaching. En T. Booth (Ed.), Curricula for

Diversity in Education (pp. 105-113). Londres: The Open University-

Routledge.

Illán, N. ; García, A. (1997). La diversidad y la diferencia en la educación

secundaria obligatoria: Retos educativos para el siglo XXI. Màlaga:

Aljibe.

Jones, N.; Southgate, T. (1995). Organización y función directiva en los centros

de integración. Madrid: La Muralla.

Jordan, A. (1994). Skills in collaborative classroom consultation. Londres:

Routledge.

León Guerrero, M.J. (1997). El asesoramiento colaborativo y la doble tutoría:

dos formas de acercar a los profesionales que trabajan con la

diversidad. A J.A. Torres González (Coord.), La innovación de la

Educación Especial. Actas de las XIV Jornadas Nacionales de

Universidad y Educación Especial (pàgs. 759-766). Jaen:

Publicacions de la Universitat.

Martínez Alcolea, A.; Calvo Rodríguez, A. (1996). Técnicas para evaluar la

competencia curricular en Educación Primaria. Madrid: Escuela

Española.

MEC (1992a). Adaptaciones Curriculares. En la colección, Materiales para la

Reforma. Educación Primaria. Madrid: MEC

MEC (1992b).Alumnos con Necesidades Educativas Especiales y Adaptaciones

Curriculars. En la colección, Materiales para la Reforma. Madrid: MEC

MEC (1999). Adaptaciones curriculares en ESO. Guía para cumplimentar el

Documento Individualizado de Adaptación Curricular. Madrid: MEC

Molina, S.; Arraiz, A.; Berenguer, M.J. (1990). Recursos para la elaboración de

adaptaciones curriculares individualizadas. Instrumentos para la

evaluación funcional. Alcoy: Marfil.

Monereo, C. (Coord.) (1998). Instantànies. Projectes per atendre la diversitat

educativa. Barcelona: Edicions 62

Parrilla Latas, A. (1992). El profesor ante la integración escolar: "Investigación y

formación". Argentina: Cincel. (Colección Investigación y formación

del profesorado).

Parrilla, A. (1996). Apoyo a la escuela: un proceso de colaboración. Bilbao: Ed.

Mensajero.

Paul, P.; Ward, M. (1996). Inclusion Paradigms in Conflict. Theory into Practice,

35 (1), 4-11.

Pérez de Lara, N. (1998). La capacidad de ser sujeto. Más allá de las técnicas

en Educación Especial. Barcelona: Laertes.

Potts, P.; Armstrong, F.; Masterton, M. (1995). Equality and Diversity in

Education: Learning, teaching and managing in schools.London: Routledge.

Puig, J.; Romeu, T. (1991). L'escola ha de donar resposta a tots els alumnes.

Barcelona: PPU.

Puigdellívol, I. (1999). La educación especial en la escuela integrada. Una

perspectiva desde la diversidad. Barcelona: Graó.

Puigdellivol, I. (Coord. ) (1993). Necessitats educatives especials. Vic: Eumo.

Ruiz I Bel , R. (1989). Adequacions curriculars individualitzades (ACI) per als

alumnes amb necessitats educatives especials. Barcelona:

Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament. (Documents

d'Educació Especial, Nº11).

Ruiz I Bel, R. (1988). Técnicas de individualización didáctica. Madrid: Cincel.

Ruiz i Bel, R. (1997). Les Adaptacions Curriculars Individualitzades a l’Escola

Inclusiva com a elements d’un sistema. Consideracions sobre la

seva extrapolació al nostre sistema educatiu, Suports. Revista

Catalana d’Educació Especial i Atenció a la Diversitat, 1 (1), 45-53.

Ruiz, R. (1989). Adequacions Curriculars Individualitzades. Barcelona:

Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament.

Santana Hernánez, Garrido Landívar (1999). Cómo elaborar adaptaciones

curriculares. Madrid: CEPE.

Servicio de Orientación Educativa y Educación Especial (Coord.). (1999).

Adaptaciones curriculares en ESO. Guía para cumplimentar el

Documento Individualizado de Adaptación Curricular (DIAC). Madrid:

CIDE-MEC

Shapon-Shevin, M. (1996). Full Inclusion as Disclosing Tablet: Revealing the

Flaws in Our Present Sistem. Theory into Practice, 35 (1), 35-41.

Sobrado, L.; Ocampo, C. (1997). Evaluación psicopedagógica y orientación

educativa. Barcelona: Estel.

Stainback, S.; Stainback, W. (1992). Curriculum Considerations in Inclusive

Classrooms: Faciltating Learning for all students. Baltimore: Paul H.

Brookes Publising.

Stainback, S.; Stainback, W. (1999). Aulas inclusivas. Madrid: Narcea.

Tomlinson, C.A. (2001). El aula diversificada. Dar respuesta a las necesidades

de todos los estudiantes. Madrid: Octaedro.

UNESCO (1995). Afrontar exitosamente los cambios. A UNESCO, Las

necesidades educativas especiales. Conjunto de materiales para la

formación de profesores. (pàgs. 115-125). Paris: autor.

Vila, R. (1992). La resposta a l’alumnat amb nee mitjançant l’adequació del

curriculum ordinari, Eines, 1. Palma de Mallorca: Centre de Professors

Villa, R.; Thousand, J.; Chapple, J. (1996). Preparing Teachers to Support

Inclusion: Preservice and Inservice Programs, Theory Into Pactice,

35 (1), 43-50.

Villa, R.; Thousand, J.S. (Dir.) (1995).Creating and Inclusive School. Virginia:

Association for Supervision and Curriculum Development.

Vlachou, A. (1999). Caminos hacia una educación inclusiva. Madrid: La

Muralla.

VVAA (1993). Necesidades Educativas Especiales. Málaga: Aljibe.

Wang, M. (1995). Atención a la diversidad del alumnado. Madrid: Narcea.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent