DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PROGRAMES D'INTERVENCIÓ SOCIOEDUCATIVA Codi 11152233
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carmen.ponce@urv.cat
Professors/es
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
-Conèixer diferents perspectives conceptuals i teòriques sobre la intervenció socioeducativa A3
-Conèixer el marc institucional i legislatiu que determina les intervencions en diferents àmbits (infància i família, justícia, drogodependències, etc.) A8
-Avaluar programes i materials específics per a la intervenció A12
A21
B4
B5
-Pendre consciència del treball interdisciplinar per afrontar la intervenció en les diferents realitats socio-educatives. B3
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Concepte d'intervenció socioeducativa
Tema 2: Models d´intervenció socioeducativa
Tema 3: Programes d´intervenció
3.1 Infància.
3.1.1 Maltractaments. Actuacions protectores.
3.1.2 L’assessorament e intervenció familiar.

3.2 Joves
3.2.1 Menors infractors. Programes d’intervenció socioeducativa en medi obert i en centres educatius.
3.2.2 Adolescència i consums. Intervenció socioeducativa per a la prevenció de les drogodependències. Programes i xarxa de recursos.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 14 28
Seminaris
8 8 16
Presentacions / exposicions
3 0 3
Treballs
8 8 16
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
7 14 21
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació, definició d´objectius i valoració de coneixements sobre el tema.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts teòrics de l´assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura i comentari d´articles, documents videogràfics, dinàmiques grupals i simulació de casos.
Seminaris Presentació per part de professionals externs de diferents àmbits.
Presentacions / exposicions Presentació per part dels alumnes de diferents activitats: treball, estudi de casos.
Treballs Treball de recerca sobre alguns dels continguts de la matèria.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de pràctiques guiades (individuals i/o col.lectives) 30%
Presentacions / exposicions Exposició oral i escrita de determinades tasques de forma individual i/o en equip. 10%
Treballs Treball de recerca sobre alguns dels continguts de la matèria. 30%
Proves de desenvolupament Prova i/o qüestionari escrit o oral, sobre els continguts bàsics de la matèria. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar la matèria s´han d´aprovar com a mínim el treball i les proves de desenvolupament.

Els estudiants que no puguen assistir a les classes presencials hauran de fer el pla alternatiu de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica Balsells, A. y Alsinet, C , Infancia y adolescencia en riesgo social, 2000, Milenio
Cyrulnik, B., Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. , 2003, Gedisa
AAVV, El adolescente y su entorno en el siglo XXI. Instantánea de una década., 2011, Hospital Sant Joan de Déu
Rodrigo, Mª J., Máiquez, MªL., Martín, J.C., Byrne, S. , Preservación familiar. Un enfoque positivo para la intervención con familias. , 2008, Pirámide
Planella, J. y Vilar, J. (Coord.), La pedagogia social en la sociedad de la información., 2006, UOC

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent