DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA I HISTÒRIA DE LA INSTITUCIONS EDUCATIVES EUROPEES Codi 11152235
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Adreça electrònica carme.garciay@urv.cat
Professors/es
GARCÍA YESTE, CARME
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura inclou els continguts fonamentals de la història de la creació de la Unió Europea estudiant els marcs legals referencials que contextualitzen l'actual situació de la UE. S'aprofundeix en l'estudi de les Institucions de la UE destacant les relacionades amb l'educació. S'analitzen documents referencials bàsics presentats per la UE en la temàtica educativa i els seus programes. Tot el marc teòric va relacionat amb la reflexió i crítica de la política educativa de la UE en relació a tots els països que la formen.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A13 Conèixer la legislació educativa.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B13 Capacitat d'autocrítica
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la història de la construcció de la UE. A1
A2
B1
B3
Comprendre els marcs legals referencials de manera general i específica d'educació de la UE. A2
A3
B3
B4
B6
B11
B14
Estudiar els documents més importants sobre l'educació a la UE. A13
B5
B9
C1
C2
Valorar la importància de l'educació a través dels documents referencials de la UE i el nostre sistema educatiu. A2
A13
B7
B12
B13
C3
C4
C5
Analitzar la realitat educativa a través dels documents legals referencials educatius de la UE. A2
A13
B3
B9
B13
B14
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. Història i construcció de la Unió Europea 1.1. Trets ideològics de la construcció de la UE
1.2. Marc Institucional
BLOC 2. Tractats 2.1. Tractats: de Maastricht a la Constitució Europea
BLOC 3. A. La Unió Europea i l'educació 3.A.1. Etapes de la política educativa europea
3.A.2. Línies programàtiques de la política educativa de la UE
3.A.3. Programes educatius actuals de la UE
BLOC 3. B. La dimensió europea de l'educació als documents bàsics referencials 3.B.1. Llibre verd sobre la Dimensió Europea de l'educació (1993)
3.B.2. Llibre blanc sobre l'educació i la formació (1995)
3.B.3. Llibre verd "Educació-formació-investigació" (1996)
3.B.4. Projecte de programa de treball sobre els objectius dels sistemes d'educació (2001). Avaluació del projecte (2003)
BLOC 4. La Unió Europea i la legislació educativa espanyola 4.1. La Unió Europea a la LOGSE; LOCE i LOE

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Presentacions / exposicions
4 8 12
Sessió Magistral
10 44 54
Treballs
0 10 10
Esdeveniments científics i/o divulgatius
8 8 16
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
2 3 5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del funcionament de la mateixa.
Presentacions / exposicions Presentació a final de curs dels treballs realitzats pels diferents grups de treball de classe.
Sessió Magistral Presentació de cada tema de l'assignatura amb suport de power point, vídeos, textos i altres materials.
Treballs Treballs realitzat per l'alumnat sobre algun dels àmbits temàtics de l'assignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades amb persones expertes en la temàtica per aprofundir en alguns dels àmbits de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'un pràctica sobre l'ús de les bases de dades.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
2n quatrimestre. 2 hores a la setmana

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació del treball realitzat sobre alguna de les temàtiques de l'assignatura. 60%
Treballs - Realització d'un treball d'aprofundiment (individual o en grup).

- Realització d'un dossier de pràctiques.
30%
Proves de Desenvolupament - Realització d'una prova de desenvolupament (en el cas de no poder assitir a classes) sobre la temàtica de l'assignatura.
Altres

- Participació en els debats i fòrums de discussió a l'aula.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALONSO OLEA, M (et alt.). (1992) España y la Unión Europea. Lasconsecuenciasdel Tratado de Maastricht. Ed. Plaza  & Janés. Barcelona.

 

BECK, U. (1998) ¿Qué es la globalización? Barcelona: Paidós.

 

COMISIÓN EUROPEA (2002) Ampliación de la Unión Europea. Una oportunidad histórica. Edit. Comisión Europea. Bruselas.

 

COMMISSIÓN EUROÉENE. (2002) Questions clés de l’éducation en Europe. La profession enseignante en Europe: Profil, métier et enjeux. Rapport I: Formation initiale et transition vers la vie professionnelle. Secondaire inférieur général.  Rapport II: L’offre et la demande. Secondaire inférieur général.  Rapport III: Conditions de travail et salaries. Secondaire inférieur général. (VOL. 3) Ed. Eurydice. Bruxelles.

 

DELORS JACQUES (1996) Educació: Hi ha un tresor amagat a dins. UNESCO. Barcelona.

 

ETXEBERRIA, F. (et alt.) (2000). Políticas educativas en la Unión Europea. D. Ariel Practicum. Barcelona.

 

FIALAIRE, J. (1996) L’école en Europe. Edit. Institut International d’Administration Publique. Paris.

 

HABERMAS, J. (2004) Tiempo de transiciones. Madrid: Trotta.

 

LÓPEZ-BARAJAS ZAYAS, E. (Coord.) (2000). La educación y la construcción de la Unión Europea. Edit. Universidad Nacional de educación a Distancia. Madrid.

 

OFICINA DE PUBLICACIONES OFICIALES DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS (2001): Las cifras clave de la educación en Europea. 99-2000. Edit. Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. Luxemburgo.

 

PEDRÓ GARCIA, F. (1997) Les grans tendències de les polítiques educatives a Europa. Edit. Universitat Oberta de catalunya. Barcelona.

 

SERVICIO CENTRAL DE PUBLICACIONES DEL GOBIERNO VASCO. (1994). La política educativa europea y la dimensión europea de la educación. La participación como factor de calidad educativa. V Jornadas de Consejos Escolares de Comunidades Autónomas del estado. Edit. Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. San Sebastián. Bilbao.

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
- L'alumnat que no pugui assistir a classe regularment ho haurà de comunicar a la professora durant les dues primeres setmanes de classe per pactar l'itinerari a realitzar. - Cal presentar tots els treballs en el calendari fixat a inici de curs. - Els treballs d'aquesta assignatur s'han de presentar segons indiquen les bases de presentació de treballs del Departament de Pedagogia: http://pedagogia.urv.cat.