DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ORIENTACIÓ I TUTORIA EN EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA Codi 11152236
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Adreça electrònica mariaconcepcion.salgado@urv.cat
Professors/es
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura ens ajuda a adquirir competències per portar a terme l'orientació i l'acció tutorial en el marc de l'educació obligatòria.

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A13 Conèixer la legislació educativa.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A16 Avaluar programes d’intervenció i orientació psicopedagògica.
A20 Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B13 Capacitat d'autocrítica
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
-Delimitar i emmarcar la Funció Tutorial i l'Orientació en el context de l'educació A4
A7
A16
A20
B9
B11
B12
B13
-Conèixer les funcions, tasques, continguts i destinataris de la intervenció tutori A3
A6
A7
A13
B1
B9
B10
-Aprendre a utilitzar i analitzar estratègies específiques d'intervenció tutorial. A8
A9
A14
A15
A16
B2
B10
B12
B15
-Desenvolupar una visió sistèmica i integral vers la tasca del pedagog - psicopedagog en l'orientació i la tutoria en un centre d'educació primària i secu A6
A7
A20
A22
B3
B5
B9
B11
B13
B15
C5
Participar activament i amb interès en el desenvolupament de l'assignatura A16
B15
B16
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció: 1.1 La figura del psicopedagog a educació primària i secundària obligatòria
1.2 La visió sistèmica o integral de l’orientació
L’Orientació a l’educació obligatòria 2.1 Evolució, enfocament de l’orientador a educació primària i secundària obligatòria.
2.2 Camps d'intervenció en orientació
2.3 Els agents de l'orientació
2.4 Organització de l'orientació educativa, a educació primària i secundària obligatòria
2.5 Estratègies d'intervenció: vers als alumnes i vers als professors i tutors.
2.6 El Pla d’Acció Tutorial
La Tutoria a l’educació obligatòria 3.1 Definició i objectius de l'acció tutorial
3.2 Funcions i tasques del tutor
3.3 El tutor en relació a: l'equip docent, alumnes i pares.
3.4 Planificació de l'acció tutorial: continguts i destinataris
3.5 Estratègies d'intervenció
Recerca en els contextos pràctics 4.1 Sobre orientació
4.2 En l'acció tutorial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 0 40
Presentacions / exposicions
4 0 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 0 14
Resolució de problemes, exercicis
10 0 10
Treballs
0 30 30
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Detecció dels coneixements previs, dels interessos i de les motivacions dels alumnes. Presentació i consens del programa
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb presentacions Power Point.
Presentacions / exposicions Exposició dels treballs de grup dels alumnes per aprofundir en diversos aspectes i temes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'un problema, un exercici o un cas a l'aula per posar en pràctica temes relacionats amb l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Realització de lectures especialitzades o activitats de recerca sobre continguts de l'assignatura.
Treballs Treball en profunditat d'un tema sobre l'acció tutorial on ampliaran i relacionaran continguts teòrics amb la pràctica professional.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Descripció
Per poder portar a terme un bon aprenentatge de l'assignatura és recomanable i necessari fer tutories i rebre assessorament puntualment.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Els alumnes avaluen l'exposició del treball grupal segons els criteris consensuats. 15%
Resolució de problemes, exercicis Presentació de tres pràctqiues grupals i recerca bibliogràfica i d'Internet sobre temàtica de l'assignatura. 15%
Treballs Valoració del treball realitzat seguint aquests criteris:
1. La transferència dels continguts treballats a classe. 2. L'estructuració plantejada del treball. 3. Aprofundiment i coherència de les reflexions . 4. Compliment dels terminis.
30%
Proves de Desenvolupament Prova final de l'assignatura que es negocia amb els alumnes. 30%
Altres

Síntesi del procés d'aprenentatge individual seguit a l'assignatura amb una autoavaluació i una valoració de l'assignatura

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Alvarez Gónzález, M., Bisquerra Alzina, R., Manual de orientación y tutoría, Praxis, Barcelona, 1998
Argüís, R (et al.), La acción tutorial. El alumnado toma la palabra., Graó, Barcelona 2001
Arnaiz, J. (et al.), La tutoría organización y tareas, Graó, Barcelona 1995
Bisquerra, R., Orientació Psicopedagògica i desenvolupament de recursos humans, La llar del llibre, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orientación Psicopedagógica para la prevención y el desarrollo, Boixareu Universitaria, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orígenes y desarrollo de la orientación psicopedagógica, Narcea, Madrid 1996
Bisquerra, R. coord., La práctica de la orientación y la tutoría, Praxis, Barcelona 2002
Fernández Sierra, J., La acción docente y psicopedagógica en secundaria desde las diversas opciones curriculares., Aljibe, Malaga 1995
Gil Martinez, R., Manual para tutorías y departamentos de orientación, Escuela Española, Madrid 1997
Ivars, J. y Martín, F., El psicopedagogo en un centro de educación secundaria: estrategias de intervención, Promolibro, Valencia 2001
Martín, E., Tirado V. (coords.), La orientación educativa y profesional en la Educación Secundaria, ICE/Horsori, Barcelona 1997
Rodríguez Espinar, S., Alvarez, M., Echeverría, B., Marín, M.A., teoría y práctica de la orientación educativa, PPU, Barcelona 1993
Sobrado Fernandez, L i Ocampo Gomez, C, Evaluación psicopedagógica y orientación educativa, Estel, Barcelona 1998

Complementària

Recomanacions