DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ORIENTACIÓ I TUTORIA EN EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA Codi 11152236
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Adreça electrònica mariaconcepcion.salgado@urv.cat
Professors/es
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura ens ajuda a adquirir competències per portar a terme l'orientació i l'acció tutorial en el marc de l'educació obligatòria.

Competències
Codi  
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A20 Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
-Delimitar i emmarcar la Funció Tutorial i l'Orientació en el context de l'educació A7
A20
B3
-Conèixer les funcions, tasques, continguts i destinataris de la intervenció tutori A7
A20
B3
-Aprendre a utilitzar i analitzar dades de la pràctica educativa en intervenció tutorial. A7
A20
A21
B3
B5
C5
-Planificar i dissenyar intervencions en l'àmbit de l'orientació i la tutoria en un centre d'educació primària i secundària. A7
A15
A20
A21
B3
B5
C5
Participar amb interès en el desenvolupament de l'assignatura B5
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció: 1.1 La figura del psicopedagog a educació primària i secundària obligatòria
1.2 La visió sistèmica o integral de l’orientació
L’Orientació a l’educació obligatòria 2.1 Evolució i enfocament de l’orientador a educació primària i secundària obligatòria.
2.2 Camps d'intervenció en orientació
2.3 Els agents de l'orientació
2.4 Organització de l'orientació educativa, a educació primària i secundària obligatòria
2.5 Estratègies d'intervenció vers els alumnes, el professorat i les famílies.
2.6 El Pla d’Acció Tutorial
La Tutoria a l’educació obligatòria 3.1 Definició i objectius de l'acció tutorial
3.2 Funcions i tasques del tutor
3.3 El tutor en relació a l'equip docent, als alumnes i a les famílies.
3.4 Planificació de l'acció tutorial
3.5 Estratègies d'intervenció
Recerca en contextos pràctics 4.1 Sobre orientació
4.2 En l'acció tutorial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Presentacions / exposicions
4 10 14
Sessió Magistral
15 0 15
Resolució de problemes, exercicis
5 0 5
Treballs
10 40 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Detecció dels coneixements previs, dels interessos i de les motivacions dels alumnes. Presentació i consens del programa
Presentacions / exposicions Exposició dels treballs dels alumnes fets en grup per aprofundir i compartir els diversos aspectes i temes.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb presentacions Power Point i penjats al Moodle.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'exercicis específics per interioritzar els continguts de l'assignatura.
Treballs Treball d'investigació sobre l'acció tutorial i l'orientació on ampliaran i relacionaran continguts teòrics amb la pràctica professional.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de situacions pràctiques: un anàlisi d'un cas i un joc de rol, de temes relacionats amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Descripció
Per poder portar a terme un bon aprenentatge de l'assignatura és recomanable i necessari fer tutories i rebre assessorament puntualment.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Els alumnes avaluen l'exposició del treball grupal dels seus companys segons els criteris consensuats. 10%
Treballs Valoració del treball realitzat seguint aquests criteris:
1. La transferència dels continguts treballats a classe. 2. L'estructuració plantejada del treball. 3. Aprofundiment i coherència de les reflexions . 4. Compliment dels terminis.
40%
Proves de desenvolupament Qüestionari final de l'assignatura que es negocia amb els alumnes. 40%
Altres

Síntesi del procés d'aprenentatge individual seguit a l'assignatura amb una autoavaluació i una valoració de l'assignatura

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi ha pla alternatiu i altres activitats per a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Alvarez Gónzález, M., Bisquerra Alzina, R., Manual de orientación y tutoría, Praxis, Barcelona, 1998
Argüís, R (et al.), La acción tutorial. El alumnado toma la palabra., Graó, Barcelona 2001
Arnaiz, J. (et al.), La tutoría organización y tareas, Graó, Barcelona 1995
Bisquerra, R., Orientació Psicopedagògica i desenvolupament de recursos humans, La llar del llibre, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orientación Psicopedagógica para la prevención y el desarrollo, Boixareu Universitaria, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orígenes y desarrollo de la orientación psicopedagógica, Narcea, Madrid 1996
Bisquerra, R. coord., La práctica de la orientación y la tutoría, Praxis, Barcelona 2002
Fernández Sierra, J., La acción docente y psicopedagógica en secundaria desde las diversas opciones curriculares., Aljibe, Malaga 1995
Gil Martinez, R., Manual para tutorías y departamentos de orientación, Escuela Española, Madrid 1997
Ivars, J. y Martín, F., El psicopedagogo en un centro de educación secundaria: estrategias de intervención, Promolibro, Valencia 2001
Martín, E., Tirado V. (coords.), La orientación educativa y profesional en la Educación Secundaria, ICE/Horsori, Barcelona 1997
Rodríguez Espinar, S., Alvarez, M., Echeverría, B., Marín, M.A., teoría y práctica de la orientación educativa, PPU, Barcelona 1993
Sobrado Fernandez, L i Ocampo Gomez, C, Evaluación psicopedagógica y orientación educativa, Estel, Barcelona 1998

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent