DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DESENVOLUPAMENT I PROMOCIÓ PROFESSIONAL DEL PROFESSIONAL DE L'EDUCACIÓ Codi 11152241
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant El desenvolupament del professional de l’educació es planteja com una assignatura optativa però al mateix temps bàsica per possibilitar l’autoconeixement i la planificació de processos de desenvolupament de professionals de l’educació. Amb la present assignatura es pretén aportar elements bàsics adreçats al propi desenvolupament i que ajudin a mantenir l’equilibri i l’estabilitat necessaris per viure d’una manera satisfactòria, a nivell personal, social i professional. L’obertura d’aquest processos tindrà sentit si va acompanyat d’una reflexió i una connexió emocional que el validi i orienti, a més d’aprendre l’ús d’eines específiques per al desenvolupament d’habilitats de millora professional.

Competències
Codi  
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B13 Capacitat d'autocrítica
B15 Habilitats interpersonals
B17 Lideratge
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer diferents sortides del professional de l'educació. A7
A15
B11
C3
- Analitzar els elements que conflueixen en la promoció i desenvolupament del professional de l'educació. A7
A15
B3
B10
- Aplicar eines de desenvolupament d'habilitats socioemocionals per afavorir la tasca del professional de l'educació. A7
B6
B7
B15
B17
C3
Analitzar pràctiques i delimitar factors de diferents àmbits professionals que tenen a veure amb el desenvolupament professional. A7
A15
B2
B4
B5
Dissenyar itineraris de desenvolupament i promoció del professional de l'educació. A15
B10
C3
Conèixer i aplicar estratègies d'investigació i formació que facilitin el desenvolupament del professional de l'educació. A15
B4
B10
B11
B15
- Contrastar, de manera personal, teoria i pràctica, tot identificant elements i situacions de desenvolupament d'algun professional de l'educació. A7
B12
B13
B15
C3

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció - Sortides professionals del professional de l’educació.
- Models de desenvolupament personal i professional
2. – Elements bàsics per al desenvolupament del professional de l’educació: - Creences i coneixements que faciliten el desenvolupament del professional de l’educació
- Destreses del professional de l’educació
- Factors que afavoreixen el desenvolupament del professional de l’educació
- Valors per a una cultura de desenvolupament professional
3. Itineraris del professional de l’educació - Ambits i exemples d’itineraris professionals
- Fases del procés de desenvolupament del professional de l’educació: autoanàlisi i diagnosi d’habilitats, competències professionals, experiència i trajectòria... anàlisi de possibilitats i àmbits d’actuació del professional de l’educació, anàlisi de prioritats, objectius i valors per dirigir la millora professional, elaboració de projectes i plans de millora, concreció de mitjans per a la concreció dels plans...
- Anàlisi de casos
4. Formació dels professional de l’educació - Paradigmes de formació
- Programes i estratègies de desenvolupament professional
5. Recerca i aplicació d’estratègies en un procés de desenvolupament de professionals de l’educació. -Exemples

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 1 4
 
Sessió Magistral
28 18 46
Debats
3 5 8
Presentacions / exposicions
11 5 16
Treballs
4 15 19
Estudi de cas
7 10 17
 
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 1 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La professora presentarà el programa i farà algunes activitats introductòries dels continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral La professora exposarà els continguts teòrics i pràctics bàsics del programa a través de sessions amb suport audiovisual. Prèviament es penjaran al Moodle els materials de suport a la sessió.
Debats Entre una proposta de temes relacionats amb els continguts de l'assignatura es realitzarà una sessió de debat i es recolliran unes conclusions per part de cada alumne.
Presentacions / exposicions Es presentarà un recurs audiovisual relacionat amb l'assignatura i recollit en el treball.
Treballs Els primers dies de classe es lliuraran les orientacions per elaborar el treball de l'assignatura. Consistirà en el disseny d'una fitxa o més fitxes de recursos audiovisuals relacionats els continguts de l'assignatura. Es farà en grup.
Estudi de cas A partir d'alguns casos pràctics de models professionals diversos s'estudiaran els seus avantatges i els seus inconvenients.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
La professora realitzarà sessions de tutoria individual o en petit grup per orientar en la realització d'exposicions, treballs i en la preparació de les proves de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es realitzarà un fitxa pedagògica d'un o més recursos audiovisuals relacionats amb els continguts de l'assignatura. 25 %
Estudi de cas Es presentarà una petita fitxa-resum d'un exemple de sortida professional del professional de l'educació 10 %
Proves objectives de preguntes curtes Es realitzarà una prova de preguntes teòriques i pràctiques dels continguts de l'assignatura. 65 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BORDAS, I.; CABRERA, F; FORTUNY, J Y RODRIGUEZ LAJO (1995): Les sortides professionals del llicenciat en Pedagogia. PUB. Barcelona.

JIMENEZ, C. Y POY, S (2007): La inserció del pedagog en el mercat de treball.http://www.urv.net/redireccionar.php?url=http://pedagogia.fcep.urv.es/departament/

DE LA FUENTE, J. (1999): Educación para la construcción personal. Desclée de Brouwer. Bilbao. GAN. F. I ALTRES (1995): Manual de técnicas e instrumentos de formación de empresa. Ediciones apóstrofe. Barcelona           

SCHÖN, D. (1992): La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de profesiones. Ed. Paidós. Barcelona.

SCHÖN, D. (1998): El profesional reflexivo. Ed. Paidós. Barcelona.

SEBASTIAN RAMOS, A. (2003): Orientación profesional. Un proceso a lo largo de la vida. Dykinson. Madrid.

TOLBERT, E.L. (1982): Técnicas de asesoramiento en orientación profesional. Ed. Oikos-tau. Barcelona.

VICENTE P. Y MOLINA, E. (2001): Salidas profesionales de los estudiantes de pedagogia. Grupo editorial universitario. Granada.

VILADOT, G (1992): La Proyección profesional del pedagogo en la empresa. Apuntes para una pedagogia empresarial. Tesis Doctoral. Departament pedagogia Aplicada. Bellaterra.

ZACHARY, L. J. (2000): The mentor’s Guide: facilitating effective learning relationships . Edit. Jossey-Bass Books. Sant Francisco. USA

Complementària

BEAUREGARD, L.A; BOUFFARD, R; DUCLOS, G. (2005): Autoestima. Para quererse más y relacionarse mejor. Ediciones Narcea. Madrid

BISQUERRA, R. (2000): Educación emocional y bienestar. Praxis. Barcelona.

BRANDEN, N (1995): Los seis pilares de la autoestima. Paidós. Barcelona.

CASTANYER, O. (1996):  La asertividad: Expresión de una sana autoestima. Desclée De Brouwer. Bilbao.

COVEY, E. (2004): Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Ed. Paidós. Barcelona

CYRULNIK, B. (2002). Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Gedisa. Barcelona.

DAVIS, M;  McKAY, M.; ESHELMAN, E. (1982): Técnicas de autocontrol emocional.  Martínez Roca. Barcelona.

EISENBERG, N (1992): La empatía y su desarrollo. Desclée de  Brouwer. Bilbao.

GARDNER (1993): Inteligencias múltiples. Paidós. Barcelona.

GOLEMAN, D. (1996): Inteligencia emocional. Kairós. Barcelona.

GOLEMAN, D.; BOYATZIS, R. (2002): El líder resonante crea más. P&J Barcelona.

GREGORC, A. (1982): An Adult’s Guide to Style. Gregorc Associates. Columbia. USA

GÜELL BARCELÓ, M; MUÑOZ REDON, J. (1998): Desconeix-te tu mateix. Programa d’alfabetització emocional. Edicions 62. Barcelona.

KIRSTA, A. (1988): Superar el Estrés. Cómo relajarse y vivir positivamente. Ediciones Integral. Barcelona.

KLEIN, S (2002): La fórmula de la felicidad. Urano. Barcelona.

O’HANLON, B. (2005) Crecer a partir de las crisis. Paidós. Barcelona.

ROGERS, C. (1972): El proceso de convertirse en persona. Paidós. Barcelona.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DESENVOLUPAMENT I PROMOCIÓ PROFESSIONAL DEL DOCENT/11152240