DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura AVALUACIÓ PSICOLÒGICA Codi 11161001
Ensenyament
Psicologia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Psicologia
Coordinador/a
HIERRO BUSTO, MARIA DOLORES
Adreça electrònica mdolores.hierro@urv.cat
jaume.descarrega@urv.cat
Professors/es
HIERRO BUSTO, MARIA DOLORES
DESCARREGA FONT, JAUME
Web
Descripció general i informació rellevant 1.- Transmitir las nociones básicas actuales sobre Evaluación, sus ámbitos de aplicación y distintos enfoques teóricos, así como su vinculación a la alternativa terapéutica. 2.-Transmitir el concepto de Evaluación como una actividad integradora de los diferentes aspectos y disciplinas que confluyen en el comportamiento humano. 3.- Fomentar el interés y la curiosidad necesaria, para que el alumno se plantee la necesidad de una formación permanente en esta área. 4.- Desarrollar en el alumno la "Sensibilidad diagnóstica" que precisa esta tarea: saber cómo y cuando intervenir, respeto hacia el ser humano necesario en toda relación interpersonal, junto al rigor científico exigido por la propia tarea.

Competències
Codi  
A1 Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat.
A7 Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic.
A8 Els principis i els procediments d’avaluació i intervenció psicològica.
A13 Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari.
A15 Identificar les característiques dels individus, grups o organitzacions i els contextos rellevants per al servei que se sol·licita. (Avaluació)
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B15 Aplicació crítica i reflexiva dels seus coneixements, habilitats i valors en els diferents llocs de treball que ocupi.
B16 Realització de judicis i valoracions crítiques argumentades en el procés de presa de decisions durant l’exercici de la seva responsabilitat.
B19 Acceptació, integració i elaboració de les crítiques sobre la seva actuació professional.
B20 Respecte per les normes socials, organitzacionals i ètiques dins les activitats relacionades amb la professió.
B21 Comprensió de les limitacions de la perspectiva d’anàlisi psicològica del comportament humà i capacitat per incorporar-hi aportacions conceptuals i tècniques d’anàlisi pròpies d’altres disciplines.
B22 Flexibilitat, respecte i discreció en l’ús de les dades que afecten les persones, grups o organitzacions.
B25 Que respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
B26 Integrar els coneixements i avenços de la psicologia en la seva actuació professional.
B27 Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats.
B28 Gestionar la seva formació professional i personal al llarg de la vida.
B30 Comunicar-se adequadament tant de manera oral com escrita.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
A1
A7
A8
A13
A7
A8
B16
B21
B26
B19
B20
B21
B25
B27
B28
B30
A8
A13
A15
B6
B15
B20
B22
B25
B26

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Aproximación histórica. Código deontológico.
Tema 2. Dimensiones constitutivas: Interdependencia del Psicodiagnóstico y de la teoría Psicológica.
Tema 3. Dimensiones teórico prácticas del Psicodiagnóstico: · Cuestiones de definición y concepto

· Dimensiones alternativas del objeto de Psicodiagnóstico

Tema 4. Objetivos y límites del Psicodiagnóstico.
Tema 5. Críticas y resurgimiento del concepto de Psicodiagnóstico.
Tema 6 Campos de Aplicación: Tendencias actuales.
Tema 7. El Psicodiagnóstico visto desde los distintos enfoques teóricos. 7.1 El modelo de rasgos.

7.2 El modelo psicoanalítico.

7.3 El modelo fenomenológico.

7.4 El modelo conductual cognitivo.

7.8 El conductismo paradigmático.

Tema 8. La entrevista como técnica de observación y análisis.
Tema 9. Los auto-informes.
Tema 10. Técnicas de observación.
Tema 11. Técnicas objetivas.
Tema 12. Técnicas subjetivas.
Tema 13. Técnicas projectivas.
Tema 14. Comunicación de resultados. El informe.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
59 35 94
Resolució de problemes, exercicis
30 90 120
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis 50%
Proves objectives de tipus test 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Aiken Lewis R. (2003). Test Psicológicos y Evaluación. Pearson. Prentice Hall.

Avila Espada, A. (1997). Evaluación en Psicología Clínica. Tomo I y II Salamanca: Amarú.

Avila Espada. A.; Rodriguez Sutil, C. (1987). Psicodiagnóstico clínico. Bilbao. Desclée de Brouwer.

Fernández Ballestero R. (1998). Introducción a la Evaluación Psicológica. Tomos I y II. TEA.

Forns M; Kirchner, T; y Torres, M. (1998). Evaluación psicológica: modelos y técnicas. Paidos

Hathaway, J.C. y Mc. Kinley. Cuestionario de Personalidad. MMPI-II, TEA, S.A.

Hierro D. (1990). Proyecto Docente a la Titularidad.

L. Corman (1983).El test de la família. Ed: Kapelusz.

Núñez, R. (1979). Aplicación del cuestionario multifásico de la personalidad a la Psicopatologia. México: Manual moderno.

Pelechano, V. (1988). Del Psicodiagnóstico clásico al análisis ecopsicológico. Tomos I y II. Valencia. Alfaplus

Seisdedos, N. i Roig Fuste, J.M. (1986). M.M.P.I. Suplemento técnico e interpretación clínica. Madrid: T.E.A.

Recomanacions