Codi |
|
A1 |
Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat. |
A7 |
Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic. |
A8 |
Els principis i els procediments d’avaluació i intervenció psicològica. |
A11 |
Els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis, i la interpretació dels resultats. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
A14 |
Definir els objectius i les metes del servei que es prestarà. (Detectar necessitats) |
A15 |
Identificar les característiques dels individus, grups o organitzacions i els contextos rellevants per al servei que se sol·licita. (Avaluació) |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B15 |
Aplicació crítica i reflexiva dels seus coneixements, habilitats i valors en els diferents llocs de treball que ocupi. |
B16 |
Realització de judicis i valoracions crítiques argumentades en el procés de presa de decisions durant l’exercici de la seva responsabilitat. |
B19 |
Acceptació, integració i elaboració de les crítiques sobre la seva actuació professional. |
B20 |
Respecte per les normes socials, organitzacionals i ètiques dins les activitats relacionades amb la professió. |
B21 |
Comprensió de les limitacions de la perspectiva d’anàlisi psicològica del comportament humà i capacitat per incorporar-hi aportacions conceptuals i tècniques d’anàlisi pròpies d’altres disciplines. |
B22 |
Flexibilitat, respecte i discreció en l’ús de les dades que afecten les persones, grups o organitzacions. |
B25 |
Que respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional. |
B26 |
Integrar els coneixements i avenços de la psicologia en la seva actuació professional. |
B27 |
Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats. |
B28 |
Gestionar la seva formació professional i personal al llarg de la vida. |
B30 |
Comunicar-se adequadament tant de manera oral com escrita. |
Objectius |
Competències |
1.- Transmetre les nocions bàsiques actuals sobre Avaluació, els seus àmbits d'aplicació i els diferents enfocaments teórics, així com la seva vinculació a les diferents alternatives psicoterapéutiques. |
A1 A7 A8 A11 A13 A14
|
B15
|
|
2.-Transmetre el concept d'Avaluació com a una activitat integradora dels diferentss aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà. |
A7 A8
|
B16 B21 B26
|
|
3.- Fomentar l'interès i la curiositat necessaria per tal que l'alumne es plantegi la necessitat d'una formació permanent en aquesta àrea. |
|
B19 B20 B21 B25 B27 B28 B30
|
|
4.- Desenvolupar en l'alumne la "Sensibilitat diagnòstica" que precisa aquesta tasca: saber com i quan intervenir, respecte per l'ésser human necesari en tota relació interpersonal, conjuntament amb el rigor científic exigit per la pròpia tasca. |
A8 A13 A15
|
B6 B15 B20 B22 B25 B26
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció. |
1.1 Diferenciació terminologica
1.2 Evolució històrica
1.3 Dimensions i alternatives
|
Tema 2. Avaluació, ètica i deontologia. |
2.1 Aspectes ètics
2.2 Els codis deontològic |
Tema 3. El procés de l'Avaluació psicològica i els diferents enfocaments |
3.1 L'enfocament correlacional
3.2 L'enfocament experimental |
Tema 4. L'avaluació psicològica des dels diferents enfocaments teòrics. |
4.1 El model d'atributs.
4.2 Els models dinàmics i psicoanalítics.
4.3 Els models humanistes-existencials.
4.4 Els models conductual cognitius.
4.5 Els models sistèmics.
4.5 El model mèdic.
|
Tema 5. L'entrevista |
5.1 Definició i diferenciació conceptual
5.2 Classificació
5.3 Principis i factors a tenir en compte
5.4 El curs de l'entrevista
5.5 Entrevistes difícils |
Tema 6 .Els diferents tipus de tècniques exploratòries |
6.1 Observacionals.
6.2 Autoinformes.
6.3 Projectives.
6.4 Objectives.
6.5 Subjectives. |
Tema 7. Comunicació de resultats: la devolució i l'informe. |
7.1 La devolució.
7.2 Els informes: Tipus i organització |
Tema 8. Avaluació i camps d'Aplicació |
8.1 Clínica
8.2 Jurídica
8.3 Escolar
8.4 Social
8.5 Industrial |
Tema 9. Avaluació de la personalitat. |
9.1 Avaluació de característiques de personalitat.
9.2 Avaluació de característiques estilístiques de la personalitat |
Tema 10. Avaluació de trastorns psicopatològics |
10.1 L'avaluacio de la conducta normal i patològica.
10.2 Classificació i criteris diagnòstics.
10.3 Avaluació de diferents tipus de trastorns |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
50 |
0 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
30 |
30 |
60 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
8 |
0 |
8 |
Treballs |
|
0 |
95 |
95 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i els seus objectius, continguts, metodologia i criteris d'avaluació.
Descobrir interessos i motivacions de l'alumne. |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts teòric recolzats amb material clínic, reportatges i pel·lícules. |
Resolució de problemes, exercicis |
A partir de material clínic, reportatges o pel·lícules.
Role playing. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Participació de professionals de diferents àmbits (clínic, educatiu, social forense,..)que aportaran informació teòrica i pràctica de com treballen en el camp de l'avaluació i la intervenció. |
Treballs |
Presentació de 2 treballs pràctics en els que cal escollir 2 subjectes experimentals , 1 adult de més de 18 anys i un nen entre 6 i 16 anys, als que s'aplicaran diferents tipus de proves per tal de fer -ne una avaluació.
En ambdós casos cal administrar, corregir i interpretar un seguit de proves que s'acompanyaran d'una devolució i un informe final.
En el cas de l'adult les proves son :
Entrevista, WAIS III, MMPi II i Bender.
En el cas del nen les proves són:
Anamnesi als pares, entrevista al nen, els test de la familia de Louis Corman i el WISC-R o bé WISC IV. |
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
Horari d'atenció a l'alumnat i e-mail disponible per a qualsevol dubte, aclariment o supervisió sobre el treball o qualsevol aspecte teòric o pràctic de l'assignatura |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Participació activa amb comentaris i reflexions orals i/o escrits per part de l'alumne al llarg del curs |
5% |
Treballs |
Presentació de 2 treballs pràctics en els que cal escollir 2 subjectes experimentals , 1 adult de més de 18 anys i un nen entre 6 i 16 anys, als que s'aplicaran diferents tipus de proves per tal de fer -ne una avaluació. |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen de pregunta curta/mitja que valora els continguts teòrics-i pràctics treballats al llarg del curs |
50% |
Altres |
Participació activa amb comentaris i reflexions orals i/o escrits per part de l'alumne al llarg del curs |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura és imprescindible aprovar els 2 treballs pràctics i l'examen teòric. La 2a convocatòria es regirà pels mateixos criteris d'avaluació que la 1a: - Examen de pregunta curta/mitja que valora els continguts teòrics-i pràctics treballats al llarg del curs 50% -Presentació de 2 treballs pràctics en els que cal escollir 2 subjectes experimentals , 1 adult de més de 18 anys i un nen entre 6 i 16 anys, als que s'aplicaran diferents tipus de proves per tal de fer -ne una avaluació. 40% - Participació activa amb comentaris i reflexions orals i/o escrits per part de l'alumne al llarg del curs 10% |
Bàsica |
|
|
Complementària |
Nichols, D.S., Claves para la evaluación con el MMPI-2, TEA ediciones, 2002
|
Aiken Lewis R. (2003). Test Psicológicos y Evaluación. Pearson. Prentice Hall.
Avila Espada, A. (1997). Evaluación en Psicología Clínica. Tomo I y II Salamanca: Amarú.
Avila Espada. A.; Rodriguez Sutil, C. (1987). Psicodiagnóstico clínico. Bilbao. Desclée de Brouwer.
Fernández Ballestero R. (1998). Introducción a la Evaluación Psicológica. Tomos I y II. TEA.
Forns M; Kirchner, T; y Torres, M. (1998). Evaluación psicológica: modelos y técnicas. Paidos
Hathaway, J.C. y Mc. Kinley. Cuestionario de Personalidad. MMPI-II, TEA, S.A.
Hierro D. (1990). Proyecto Docente a la Titularidad.
L. Corman (1983).El test de la família. Ed: Kapelusz.
Núñez, R. (1979). Aplicación del cuestionario multifásico de la personalidad a la Psicopatologia. México: Manual moderno.
Pelechano, V. (1988). Del Psicodiagnóstico clásico al análisis ecopsicológico. Tomos I y II. Valencia. Alfaplus
Seisdedos, N. i Roig Fuste, J.M. (1986). M.M.P.I. Suplemento técnico e interpretación clínica. Madrid: T.E.A. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|