DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) AVALUACIÓ PSICOLÒGICA Codi 11161001
Ensenyament
Psicologia (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
DESCARREGA FONT, JAUME
Adreça electrònica jaume.descarrega@urv.cat
aida.rovira@urv.cat
Professors/es
DESCARREGA FONT, JAUME
ROVIRA MOIX, AIDA
Web
Descripció general i informació rellevant 1.- Transmetre les nocions bàsiques actuals sobre Avaluació, els seus àmbits d'aplicació i els diferents enfocaments teórics, així com la seva vinculació a les diferents alternatives psicoterapéutiques. 2.-Transmetre el concept d'Avaluació com a una activitat integradora dels diferentss aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà. 3.- Fomentar l'interès i la curiositat necessaria per tal que l'alumne es plantegi la necessitat d'una formació permanent en aquesta àrea. 4.- Desenvolupar en l'alumne la "Sensibilitat diagnòstica" que precisa aquesta tasca: saber com i quan intervenir, respecte per l'ésser human necesari en tota relació interpersonal, conjuntament amb el rigor científic exigit per la pròpia tasca.

Competències
Codi  
A1 Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat.
A7 Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic.
A8 Els principis i els procediments d’avaluació i intervenció psicològica.
A11 Els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis, i la interpretació dels resultats.
A13 Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari.
A14 Definir els objectius i les metes del servei que es prestarà. (Detectar necessitats)
A15 Identificar les característiques dels individus, grups o organitzacions i els contextos rellevants per al servei que se sol·licita. (Avaluació)
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B15 Aplicació crítica i reflexiva dels seus coneixements, habilitats i valors en els diferents llocs de treball que ocupi.
B16 Realització de judicis i valoracions crítiques argumentades en el procés de presa de decisions durant l’exercici de la seva responsabilitat.
B19 Acceptació, integració i elaboració de les crítiques sobre la seva actuació professional.
B20 Respecte per les normes socials, organitzacionals i ètiques dins les activitats relacionades amb la professió.
B21 Comprensió de les limitacions de la perspectiva d’anàlisi psicològica del comportament humà i capacitat per incorporar-hi aportacions conceptuals i tècniques d’anàlisi pròpies d’altres disciplines.
B22 Flexibilitat, respecte i discreció en l’ús de les dades que afecten les persones, grups o organitzacions.
B25 Que respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
B26 Integrar els coneixements i avenços de la psicologia en la seva actuació professional.
B27 Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats.
B28 Gestionar la seva formació professional i personal al llarg de la vida.
B30 Comunicar-se adequadament tant de manera oral com escrita.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Transmetre les nocions bàsiques actuals sobre Avaluació, els seus àmbits d'aplicació i els diferents enfocaments teórics, així com la seva vinculació a les diferents alternatives psicoterapéutiques. A1
A7
A8
A11
A13
A14
B15
2.-Transmetre el concept d'Avaluació com a una activitat integradora dels diferentss aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà. A7
A8
B16
B21
B26
3.- Fomentar l'interès i la curiositat necessaria per tal que l'alumne es plantegi la necessitat d'una formació permanent en aquesta àrea. B19
B20
B21
B25
B27
B28
B30
4.- Desenvolupar en l'alumne la "Sensibilitat diagnòstica" que precisa aquesta tasca: saber com i quan intervenir, respecte per l'ésser human necesari en tota relació interpersonal, conjuntament amb el rigor científic exigit per la pròpia tasca. A8
A13
A15
B6
B15
B20
B22
B25
B26

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció. 1.1 Diferenciació terminologica
1.2 Evolució històrica
1.3 Dimensions i alternatives
Tema 2. Avaluació, ètica i deontologia. 2.1 Aspectes ètics
2.2 Els codis deontològic
Tema 3. El procés de l'Avaluació psicològica i els diferents enfocaments 3.1 L'enfocament correlacional
3.2 L'enfocament experimental
Tema 4. L'avaluació psicològica des dels diferents enfocaments teòrics. 4.1 El model d'atributs.
4.2 Els models dinàmics i psicoanalítics.
4.3 Els models humanistes-existencials.
4.4 Els models conductual cognitius.
4.5 Els models sistèmics.
4.5 El model mèdic.


Tema 5. L'entrevista 5.1 Definició i diferenciació conceptual
5.2 Classificació
5.3 Principis i factors a tenir en compte
5.4 El curs de l'entrevista
5.5 Entrevistes difícils
Tema 6 .Els diferents tipus de tècniques exploratòries 6.1 Observacionals.
6.2 Autoinformes.
6.3 Projectives.
6.4 Objectives.
6.5 Subjectives.
Tema 7. Comunicació de resultats: la devolució i l'informe. 7.1 La devolució.
7.2 Els informes: Tipus i organització
Tema 8. Avaluació i camps d'Aplicació 8.1 Clínica
8.2 Jurídica
8.3 Escolar
8.4 Social
8.5 Industrial
Tema 9. Avaluació de la personalitat. 9.1 Avaluació de característiques de personalitat.
9.2 Avaluació de característiques estilístiques de la personalitat
Tema 10. Avaluació de trastorns psicopatològics 10.1 L'avaluacio de la conducta normal i patològica.
10.2 Classificació i criteris diagnòstics.
10.3 Avaluació de diferents tipus de trastorns

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
50 0 50
Resolució de problemes, exercicis
30 30 60
Esdeveniments científics i/o divulgatius
8 0 8
Treballs
0 95 95
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i els seus objectius, continguts, metodologia i criteris d'avaluació.
Descobrir interessos i motivacions de l'alumne.
Sessió Magistral Exposició de continguts teòric recolzats amb material clínic, reportatges i pel·lícules.
Resolució de problemes, exercicis A partir de material clínic, reportatges o pel·lícules.
Role playing.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Participació de professionals de diferents àmbits (clínic, educatiu, social forense,..)que aportaran informació teòrica i pràctica de com treballen en el camp de l'avaluació i la intervenció.
Treballs Presentació de 2 treballs pràctics en els que cal escollir 2 subjectes experimentals , 1 adult de més de 18 anys i un nen entre 6 i 16 anys, als que s'aplicaran diferents tipus de proves per tal de fer -ne una avaluació.
En ambdós casos cal administrar, corregir i interpretar un seguit de proves que s'acompanyaran d'una devolució i un informe final.
En el cas de l'adult les proves son :
Entrevista, WAIS III, MMPi II i Bender.
En el cas del nen les proves són:
Anamnesi als pares, entrevista al nen, els test de la familia de Louis Corman i el WISC-R o bé WISC IV.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
Horari d'atenció a l'alumnat i e-mail disponible per a qualsevol dubte, aclariment o supervisió sobre el treball o qualsevol aspecte teòric o pràctic de l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Participació activa amb comentaris i reflexions orals i/o escrits per part de l'alumne al llarg del curs 5%
Treballs Presentació de 2 treballs pràctics en els que cal escollir 2 subjectes experimentals , 1 adult de més de 18 anys i un nen entre 6 i 16 anys, als que s'aplicaran diferents tipus de proves per tal de fer -ne una avaluació. 40%
Proves objectives de preguntes curtes Examen de pregunta curta/mitja que valora els continguts teòrics-i pràctics treballats al llarg del curs 50%
Altres

Participació activa amb comentaris i reflexions orals i/o escrits per part de l'alumne al llarg del curs

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura és imprescindible aprovar els 2 treballs pràctics i l'examen teòric.

La 2a convocatòria es regirà pels mateixos criteris d'avaluació que la 1a:

- Examen de pregunta curta/mitja que valora els continguts teòrics-i pràctics treballats al llarg del curs 50%

-Presentació de 2 treballs pràctics en els que cal escollir 2 subjectes experimentals , 1 adult de més de 18 anys i un nen entre 6 i 16 anys, als que s'aplicaran diferents tipus de proves per tal de fer -ne una avaluació. 40%

- Participació activa amb comentaris i reflexions orals i/o escrits per part de l'alumne al llarg del curs 10%


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària Nichols, D.S., Claves para la evaluación con el MMPI-2, TEA ediciones, 2002

Aiken Lewis R. (2003). Test Psicológicos y Evaluación. Pearson. Prentice Hall.

Avila Espada, A. (1997). Evaluación en Psicología Clínica. Tomo I y II Salamanca: Amarú.

Avila Espada. A.; Rodriguez Sutil, C. (1987). Psicodiagnóstico clínico. Bilbao. Desclée de Brouwer.

Fernández Ballestero R. (1998). Introducción a la Evaluación Psicológica. Tomos I y II. TEA.

Forns M; Kirchner, T; y Torres, M. (1998). Evaluación psicológica: modelos y técnicas. Paidos

Hathaway, J.C. y Mc. Kinley. Cuestionario de Personalidad. MMPI-II, TEA, S.A.

Hierro D. (1990). Proyecto Docente a la Titularidad.

L. Corman (1983).El test de la família. Ed: Kapelusz.

Núñez, R. (1979). Aplicación del cuestionario multifásico de la personalidad a la Psicopatologia. México: Manual moderno.

Pelechano, V. (1988). Del Psicodiagnóstico clásico al análisis ecopsicológico. Tomos I y II. Valencia. Alfaplus

Seisdedos, N. i Roig Fuste, J.M. (1986). M.M.P.I. Suplemento técnico e interpretación clínica. Madrid: T.E.A.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent