Codi |
|
A3 |
Les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques |
A11 |
Els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis, i la interpretació dels resultats. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B14 |
Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió. |
B17 |
Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible. |
B18 |
Que pot considerar diferents perspectives sobre els temes o problemes que treballi, avaluar-los de manera crítica, fonamentar les conclusions i prendre decisions. |
B24 |
Que pot interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demanada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-hi segons la naturalesa del fet que es tracti. |
B28 |
Gestionar la seva formació professional i personal al llarg de la vida. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
Aprofundir en l'estudi de la motivació i l'emoció com a processos psicològics bàsics
|
A3
|
|
|
Conèixer els components essencials de la motivació i l'emoció i les variables que les afecten
|
A3
|
|
|
Exercitar-se en la forma de treballar i investigar en l'àmbit de la motivació i emoció
|
A11
|
B1 B3 B14
|
C2
|
Desenvolupar una actitud crítica respecte les propostes teòriques realitzades en l'àmbit de la motivació i emoció
|
A3
|
B3 B14 B24
|
|
Conèixer els principals motius i les principals emocions humanes que s'han descrit
|
A3
|
|
|
Integrar els coneixements obtinguts en els diferents temes i amb matèria d'altres assignatures
|
A3
|
B1 B3 B18 B24
|
|
Veure algunes de les aplicacions que té l'estudi de la motivació i l'emoció
|
A3 A13
|
|
|
Llegir de forma crítica la bibliografia existent sobre la motivació i l'emoció
|
|
B1 B3 B14 B17 B18 B24 B28
|
C2
|
Prendre conciència de la importància de la utilització del mètode científic en l'estudi dels processos psicològics bàsics |
|
B14
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1- Introducció a l’estudi de la motivació i l’emoció |
1) La motivació i l'emoció com processos psicològics bàsics
2) Introducció al concepte de motivació i emoció
3) Orientacions teòriques en l'estudi de la motivació i l'emoció |
Tema 2- La motivació: aspectes introductoris |
1) Concepte de motivació
2) Funció de la motivació
3) El procés motivacional
4) Orientacions teòriques en l'estudi de la motivació
5) Mesura de la motivació |
Tema 3- L'orientació conductual en l'estudi de la motivació |
1) Característiques de l'orientació
2) Conductisme: paper del condicionament clàssic i instrumental en l'adquisició de motivacions
3) Neoconductisme: els models de l'impuls i l'incentiu
4) La motivació d'incentiu |
Tema 4- L'orientació biològica en l'estudi de la motivació |
1) Característiques de l'orientació
2) Bases fisiològiques de la motivació
3) Els motius primaris |
Tema 5- L'orientació cognitiva-social en l'estudi de la motivació |
1) Característiques de l'orientació
2) La disonància cognitiva
3) Les expectatives
4) Teoria de l'Expectativa x Valor
5) Les atribucions causals
6) Les necessitats humanes
7) Les metes
8) La motivació intrínseca
9) Els motius secundaris |
Tema 6-L'emoció: aspectes introductoris |
1) Concepte d'emoció
2) Tipus d'emocions
3) El procés emocional
4) Components de les emocions
5) Funcions de les emocions
6) Mesura de les emocions |
Tema 7- Orientacions teòriques en l'estudi de les emocions |
1) Orientació evolucionista
2) Orientació conductual
3) Orientació cognitiva
4) Orientació biològica |
Tema 8- Classificació de les emocions i efectes de les emocions |
1) Classificació de les emocions
2) Efecte de les emocions sobre la salut i el benestar de les persones |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
70 |
110 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
0 |
11 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
17 |
21 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Part de les sessions pràctiques consistiran 1) en la reproducció d'experiments realitzats en l'àmbit de la investigació sobre motivació i emoció, 2) en la realització d'exercicis per treballar conceptes teòrics i 3) en l'administració de tests per avaluar diferents fenòmens descrits a les sessions teòriques |
Resolució de problemes, exercicis |
Una altra part de les sessions pràctiques es dedicarà a comentar preguntes sobre una sèrie de lectures que els alumnes hauran llegit pel seu compte. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura, especialment els relacionats amb les preguntes de les lectures que els estudiants han de llegir. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Quan finalitzi l'assignatura es realitzaran dues proves objectives tipus test.
En una d'aquestes proves s'avaluaran tots els continguts tractats durant les sessions magistrals. La prova constarà de 45 preguntes amb 3 alternatives de resposta cadascuna. La nota obtinguda en aquesta prova suposarà un 70% de la qualificació final de l'assignatura.
A l'altra prova s'avaluaran tots els continguts tractats durant les sessions pràctiques de l'assignatura així com els continguts de les lectures que els alumnes han treballat. Aquesta prova constarà de 25 preguntes, amb 3 alternatives de resposta cadascuna. La nota obtinguda en aquesta prova suposarà un 30% de la qualificació final de l'assignatura.
La fòrmula de correcció de les dues proves serà:
encerts-(errades/2)
|
100% |
Altres |
Els alumnes podran veure incrementada la seva nota en un 0.5. Podran obtenir aquest 0.5 addicional els estudiants que hagin assistit a un 80% de les sessions pràctiques i que hagin entregat les respostes a les preguntes sobre les lectures teòriques de l'assignatura. Aquest 0.5 se sumarà a la qualificació de l'examen teòric o pràctic, en funció de com es beneficie més a l'alumne |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Aguado, L., Emoción, afecto y motivación: un enfoque de procesos, 2005, Madrid: Alianza Editorial
De Catanzaro, D.A., Motivación y emoción, 2001, México: Prentice Hall
Fernández-Abascal, E.G., Jiménez, M.P. y Martín, M.D., Emoción y motivación: la adaptación humana, 2003, Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces
Goleman, D.A., Inteligencia emocional, 2001, Barcelona: kairós
LeDoux, J., El cerebro emocional, 1999, Barcelona: Planeta
Palmero, F., Fernández-Abascal, E.G., Martínez, F. y Chóliz, M., Psicología de la motivación y la emoción, 2002, Madrid: McGraw-Hill
Petri, H.L. y Govern, H.L., Motivación: teoría, investigación y aplicaciones, 2006, Madrid: Thomson
Reeve, J.M., Motivación y emoción, 2003, Madrid: McGraw-Hill
|
|
Complementària |
Cohan, R., Estados de ánimo, 2000, Barcelona: Paidós
Damasio, A., El error de Descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano, 1996, Barcelona: Crítica
Eich, E., Kihlstrom, J.F., Bower, G.H., Forgas, J.P. y Niedenthal, P.M., Cognición y emoción, 2003, Bilbao: Desclée de Brouwer
Ekman, P., ¿Qué dice este gesto? Descubre las emociones ocultas tras las expresiones faciales, 2005, Madrid
Fernández-Abascal, E.G. y Palmero, F., Emociones y salud, 1999, Barcelona: Ariel
Huertas, J.A., Motivación: querer aprender, 1997, Madrid: AIQUE
Lazarus, R.S., Pasión y razón: la comprensión de nuestras emociones, 2000, Barcelona: Paidós
Palmero, F. y Fernández-Abascal, E.G., Emociones y adaptación, 1998, Barcelona: Ariel
Pintrich, P.R. y Schunk, D.H., Motivación y aprendizaje, 2004, Madrid: Prentice Hall
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PSICOLOGIA FISIOLÒGICA/11161009 | APRENENTATGE I CONDICIONAMENT/11161101 | EMOCIÓ, ANSIETAT I ESTRÉS/11161225 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA DE LA PSICOLOGIA/11161002 |
|
|