Codi |
|
A3 |
Les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques |
A7 |
Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic. |
A11 |
Els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis, i la interpretació dels resultats. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B14 |
Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió. |
B17 |
Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible. |
B27 |
Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
Conèixer quina ha estat l'evolució de l'estudi científic de la memòria, des de finals del segle XIX fins l'actualitat. |
A3 A7
|
|
|
Conèixer les dades més rellevants sobre l'estructura i el funcionament la memòria humana que s'han acumulat des de mitjans del segle XX, així com les principals propostes teòriques que s'han realitzat |
A3
|
|
|
Conèixer en profunditat com s'ha realitzat l'estudi de la memòria humana des de l'orientació de la psicologia cognitiva |
A3 A7
|
|
|
Identificar els elements i variables importants en els experiments sobre la memòria |
A3 A11
|
B14
|
|
Interpretar els resultats dels experiments sobre la memòria i relacionar-los amb els objectius i hipòtesis plantejades |
A3 A11
|
B1 B3 B14
|
|
Entrenar-se en els procediments utilitzats en la investigació sobre la memòria |
A3
|
B27
|
C2
|
Integrar la informació procedent de diferents fonts |
|
B1 B17
|
|
Analitzar de forma crítica la informació obtinguda, tant a partir del professor com de les lectures realitzades sobre la matèria |
|
B1 B3 B14 B17
|
|
Prendre conciència de la importància de la utilització del mètode científic en l'estudi dels processos psicològics bàsics |
|
B14
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1- Concepte de memòria, marcs teòrics i metodologia d'estudi de la memòria
|
1) Concepte de memòria.
2) Marcs teòrics: inicis de l'estudi científic de la memòria.
3) Marcs teòrics: la psicologia de la memòria durant els segles XX i XXI.
4) L'estudi experimental de la memòria. |
Tema 2- Memòria de curta durada: La distinció entre memòria a curt i llarg termini. Postures teòriques. |
1) Concepte de memòria a curt termini i formes d'estudiar-la.
2) Evidències de l'existència de la memòria a curt termini.
3) El model modal.
4) Els problemes del model modal. |
Tema 3- Memòria operativa o de treball |
1) Concepte de memòria operativa i formes d'estudiar-la.
2) Components de la memòria operativa.
3) Funcions de la memòria operativa.
|
Tema 4- Memòria de llarga durada: l'adquisició de la informació |
1) Concepte de memòria a llarg termini i formes d'adquirir la informació
2) Efecte del tipus d'informació en l'adquisició
3) Efecte de la quantitat i distribució de la pràctica
4) Efecte del tipus de pràctica
5) El paper de l'atenció i la conciència |
Tema 5- Memòria de llarga durada: la recuperació de la informació |
1) Aspectes introductoris: formes de recuperar la informació
2) Proves explícites de recuperació
3) Semblança entre les claus d'adquisició i de recuperació
4) Mode de recuperació
5) Metamemòria i experiència conscient durant la recuperació |
Tema 6- Sistemes, processos i classificacions a la memòria de llarga durada |
1) Criteris per definir un sistema de memòria
2) Distinció entre memòria declarativa i procedimental o no declarativa
3) Distinció entre memòria episòdica i semàntica
4) Darrera classificació dels sistemes de memòria |
Tema 7- Memòria quotidiana |
1) Estudi de la memòria quotidiana
2) Memòria i emoció
3) Memòria autobiogràfica
4) Memòria de testimonis presencials
5) Memòria per les accions |
Tema 8- Les fallades de la memòria: l'oblit i les distorsions |
1) Tipus de fallades de memòria
2) L'oblit
3) Les distorsions de la memòria |
Tema 9-Alteracions de la memòria |
1) Caracterització de les alteracions de la memòria
2) La síndrome amnèsica
3) Demències: la demència tipus Alzheimer
4) Alteracions de la memòria a la vellesa |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
70 |
110 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
11 |
0 |
11 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
18 |
22 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que el contingut d'aquesta assignatura és força experimental, part de l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Part de les sessions pràctiques consistiran en la reproducció d'experiments realitzats en l'àmbit de la psicologia de la memòria. Aquests experiments es realitzaran mitjançant diferents programes d'ordinador. |
Resolució de problemes, exercicis |
Una altra part de les sessions pràctiques es dedicarà a comentar preguntes sobre una sèrie de lectures que els alumnes hauran llegit pel seu compte així com els resultats d'un test de memòria que els estudiants hauran administrat a alguna persona a fora de la classe. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura, especialment els relacionats amb les preguntes de les lectures que els estudiants han de llegir i amb el test de memòria que han d'administrar. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Quan finalitzi l'assignatura es realitzarà una prova objectiva tipus test, que constarà de 60 preguntes, amb 3 alternatives de resposta cadascuna.
La fòrmula de correcció d'aquesta prova serà: encerts-(errades/2)
Les preguntes d'aquesta prova es referiran:
-45 preguntes als continguts donats a les sessions magistrals i als continguts treballats durant les sessions pràctiques
-15 preguntes als continguts de les lectures teòriques treballades pels alumnes |
100% |
Altres |
Els alumnes podran veure incrementada la seva nota en un 0.5. Podran obtenir aquest 0.5 addicional els estudiants que hagin assistit a un 80% de les sessions pràctiques i que hagin entregat les respostes a les preguntes sobre les lectures teòriques de l'assignatura |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Anderson, J.R., Aprendizaje y memoria: un enfoque integral, 2001, México: McGraw-Hill
Baddeley, A.D., Memoria humana: teoría y práctica, 1999, Madrid: McGraw-Hill
Berrios, G. Hodges, J.R., Trastornos de la memoria en la práctica psiquiátrica, 2003, Barcelona: Masson
Cabaco, A.S. y Beato, M.S., Psicología de la memoria: ámbitos aplicados, 2001, Madrid: Alianza Editorial
Ruiz-Vargas, J.M., Memoria y olvido: perspectivas evolucionista, cognitiva y neurocognitiva, 2002, Madrid: Trotta
Ruiz-Vargas, J.M., Psicología de la memoria, 1995, Madrid: Alianza Editorial
Menor, J., Peraíta, H. y Elosúa, R., Trastornos de la memoria en la enfermedad de Alzheimer, 2001, Madrid: Trotta
Schacter, D.L., En busca de la memoria, 1999, Barcelona: Sinequanon
Schacter, D.L., Los siete pecados de la memoria, 2003, Barcelona: Ariel
|
|
Complementària |
Draaisma, D., Las metáforas de la memoria: una historia de la mente, 1998, Madrid: Alianza Editorial
Bartlett, F.C., Recordar: estudio de psicología experimental y social, 1995, Madrid: Alianza Editorial
Colmenero, J.M., La memoria, 2005, Jaén: El Lunar
Diges, M., Los falsos recuerdos, 1997, Barcelona: Paidós
Ruiz, M., Las caras de la memoria, 2004, Madrid: Pearson Prentice Hall
Sáiz, D., Sáiz, M. y Baqués, J., Psicología de la memoria: manual de prácticas, 1996, Barcelona: Avesta
Yates, F.A., El arte de la memoria, 2006, Barcelona: Siruela
Draaisma, D., Por qué el tiempo vuela cuando nos hacemos mayores, 2006, Madrid: Alianza Editorial
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA DE LA PSICOLOGIA/11161002 | FONAMENTS DE NEUROCIÈNCIA/11161008 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|