Codi |
|
A1 |
Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat. |
A2 |
Els fonaments biològics de la conducta humana i de les funcions psicològiques. |
A3 |
Les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques |
A4 |
La naturalesa de les diferències individuals. |
A6 |
Els processos i les etapes principals de desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital, tant en els seus aspectes de normalitat com d’anormalitat. |
A7 |
Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic. |
A8 |
Els principis i els procediments d’avaluació i intervenció psicològica. |
A9 |
Els principis i les variables que incideixen en els processos educatius al llarg del cicle vital. |
A10 |
Els fonaments epistemològics dels diferents mètodes d’investigació en psicologia, la seva funció, característiques i limitacions. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
A17 |
Proporcionar informació als usuaris, tenint en compte el tipus de destinatari. (Comunicació professional) |
A18 |
Difondre el coneixement derivat dels resultats de la recerca, les revisions teòriques i de productes i serveis generats. (Difusió del coneixement psicològic) |
A19 |
Dissenyar i desenvolupar estudis en l’àmbit de la disciplina. (Recerca) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
B14 |
Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió. |
B15 |
Aplicació crítica i reflexiva dels seus coneixements, habilitats i valors en els diferents llocs de treball que ocupi. |
B17 |
Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible. |
B18 |
Que pot considerar diferents perspectives sobre els temes o problemes que treballi, avaluar-los de manera crítica, fonamentar les conclusions i prendre decisions. |
B21 |
Comprensió de les limitacions de la perspectiva d’anàlisi psicològica del comportament humà i capacitat per incorporar-hi aportacions conceptuals i tècniques d’anàlisi pròpies d’altres disciplines. |
B22 |
Flexibilitat, respecte i discreció en l’ús de les dades que afecten les persones, grups o organitzacions. |
B23 |
Que pot adaptar-se a l’entorn, la tasca o el context, afrontar noves tasques i responsabilitats, i generar processos de canvi. |
B24 |
Que pot interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demanada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-hi segons la naturalesa del fet que es tracti. |
B25 |
Que respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional. |
B27 |
Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats. |
B28 |
Gestionar la seva formació professional i personal al llarg de la vida. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
Definir el concepte de Psicobiologia i la seva relació amb la resta d'assignatures i àrees de coneixement de la Psicologia
|
A1 A2 A10 A13
|
B1
|
C2
|
Presentar l'evolució històrica del concepte de Psicobiologia i la contribució d'altres disciplines al naixement de la Psicobiologia, així com les contribucions de la psicobiologia a les altres disciplines
|
A1 A2 A3 A10 A13
|
B1 B3 B5
|
C2
|
Capacitar a l'alumne per fer una valoració crítica respecta als continguts impartits en la pròpia assignatura
|
A1 A2 A7 A10 A13
|
B1 B3 B4 B6 B7 B11 B14 B15 B17 B18 B21 B23 B24 B27 B28
|
C2
|
Introduir els principals conceptes en biologia relacionats amb l'estudi de la conducta
|
A1 A2 A3 A4 A6 A7
|
B4
|
C2
|
Aplicar els conceptes bàsics en biologia a l'estudi de la conducta
|
A2 A3 A4 A6 A7
|
B1 B4 B5 B14 B15 B17
|
C2
|
Conèixer les bases de la genètica i la seva relació amb la conducta
|
A1 A2 A3 A4 A6 A7
|
B1 B3 B4 B5 B7 B11 B14 B15 B17 B18 B21 B22 B23 B24 B25
|
C2
|
Introduir els principals conceptes en neurobiologia i relacionar-los amb la conducta normal i patològica
|
A1 A2 A3 A4 A6 A7
|
B1 B2 B4 B6 B14 B15 B17 B18 B21 B22 B25 B27 B28
|
C2
|
Analitzar la importància dels coneixements bàsics en neurobiologia pel disseny d'intervencions dirigides a introduir canvis funcionals del Sistema Nerviós
|
A1 A2 A3 A4 A7
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2
|
Conèixer les estructures neuroanatòmiques rellevants per l'estudi de la conducta
|
A1 A2 A3 A4 A7
|
B1 B4
|
C2
|
Conèixer els aspectes psicobiològics del Desenvolupament del Sistema Nerviós
|
A1 A2 A3 A4 A6 A7
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2
|
Treballar el concepte de plasticitat neural i la seva relació amb el processos psicològics
|
A1 A2 A3 A4 A7 A8 A9
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2
|
Aprendre a utilitzar les bases de dades bibliogràfiques per obtenir material actualitzat en relació els temes treballats
|
A2 A3 A19
|
B1 B2 B4 B5 B28
|
C1 C2
|
Aprendre a utilitzar els recursos informàtics i estimular l’ús d'eines i recursos en altres idiomes
|
A2 A3 A17 A18 A19
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11 B12 B14 B17 B18 B23 B24 B27 B28
|
C1 C2
|
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIÓ: Neurociència. Perspectiva històrica. |
|
Mòdul anivellador: Biologia general |
TEMA 1. ESTRUCTURA MOLECULAR DE LA MATÈRIA VIVA.
1.1. Bioelements I Biomolècules
1.2. Biomolècules orgàniques: Glúcids, Lípids, Proteïnes, Àcids nucleics
TEMA 2. BIOLOGIA CEL·LULAR. ESTRUCTURA DE LES CÈL·LULES ANIMALS.
2.1. Membranes: estructura i funció.
2.2. El citoplasma cel·lular i les seves estructures: Reticle endoplasmàtics (rugós i llis),aparell de Golgi, Mitocondris Ribosomes Lisosomes, vacuoles, vesícules.Citoesquelet.
2.3. El Nucli.
2.4. El cicle cel·lular.
2.5. Divisió cel·lular: Mitosi i Meiosi
TEMA 3. INTRODUCCIÓ A LA GENÈTICA
3.1. Genètica i Evolució
3.2. Genètica Mendeliana
3.3. Genètica de la Conducta
|
MÒDUL FONAMENTAL: NEUROBIOLOGIA |
TEMA 4. TEIXIT NERVIÓS: CÈL·LULES DEL SISTEMA NERVIÓS. MORFOLOGIA I FUNCIÓ
4.1. La neurona. Morfologia, tipus i funcions.
4.2. La glia, tipus i funcions. Noves perspectives funcionals de les cèl·lules glials
4.3. Especialitzacions de les terminacions nervioses.
TEMA 6. LA SINAPSI.
6.1. La sinapsi. Concepte i propietats.
6.2. Transmissió sinàptica. Elements
6.3. Sinapsis excitatories i inhibitories. Potencial excitatori postsinàptic (PEPS). Potencial inhibitori postsinàptic (IPSP). Integració sinàptica.
|
MÒDUL FONAMENTAL: MISSATGERS QUÍMICS |
TEMA 7. NEUROTRANSMISSORS
7.1. Neurotransmissors. Concepte i classificació.
7.2. Característiques de les monoamines.
7.3. Característiques de l'acetil colina.
7.4. Aminoàcids i neurotransmisió
7.5. Altres neurotransmissors.
TEMA 8. HORMONES
8.1. El Sistema Endocrí
8.2. L’eix Hipotàlem Hipofisari
8.3. La regulació Hormonal
8.4. Principals hormones
8.5. Hormones i conducta
|
MÓDUL FONAMENTAL: NEUROANATOMIA |
TEMA 9. ESTRUCTURA DEL SISTEMA NERVIÓS CENTRAL
9.1. Sistema nerviós central. Perspectiva evolutiva. Estructura general
9.2. Estructura i funció de la medul·la.
9.3. Estructura i funció del tronc del cervell
9.4. Estructura i funció del cerebel.
9.5. Estructura i funció del Diencèfal.
9.6. Estructura i funció del telencèfal.
9.7. Sistema límbic:.
9.8. Sistema neurovegetatiu.
9.9. Meninges i circulació del líquid cefalorraquidi (LCR).
9.10. Irrigació del SNC. Polígon de Willis.
TEMA 10. EMBRIOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS.
10.1. Conformació del tub neural i del primordi nerviós.
10.2. Organogènesi del sistema nerviós.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
|
Descripció |
Pes |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
Abril, A.A., Ambrosio, E.F., Blas M.R., Caminero, A.A., Pablo, J.M. y Sandoval, E. (2001).Fundamentos biológicos de la conducta. Madrid: Sanz y Torres.
-
Alberts, B., Johnson, A., Bray, D., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K. y Walter, P. (1999). Introducción a la biología celular. Barcelona: Omega.
-
Bear, M.F., Connors, B.W. y Paradiso, M.A. (1998). Neurociencia. Explorando el cerebro. Barcelona: Masson.
-
Carlson N.R. (2006). Fisiología de la conducta. Madrid. Pearson Education.
-
Curtis, H. y Barnes, N.S. (1995). Invitación a la biología. Madrid: Panamericana.
-
Diamond, M.C., Scheibel, A.B., Elson, L.M. (1996). El cerebro humano. Libro de Trabajo. Barcelona: Ariel.
-
Kandel E.J., Schwartz, J.H. y Jessell, T.M. (1997). Neurociencia y conducta. Madrid: Prentice Hall.
-
Martin, J.H. (1998). Neuroanatomía. Madrid: Prentice Hall.
-
Martin, J.H. (1998). Neuroanatomía. Atlas. Madrid: Prentice Hall
-
Netter, F.H. (1989). Sistema nervioso. Anatomía y fisiología. (Colección Ciba de ilustraciones médicas. Tomo 1.1). Barcelona: Salvat.
-
Pinel, J.P.J. (2000). Biopsicología. Madrid: Prentice Hall.
-
Rosenzweig, M.R., Breedlove S.M., Watson N.V. (2005). Psicobiología. Una introducción a la Neurociència conductual, cognitiva y clínica. Madrid. Ariel Neurociencia.
Altres recursos
-
-
-
-
-
-
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PSICOLOGIA FISIOLÒGICA/11161009 | DROGODEPENDÈNCIES/11161248 | NEUROPSICOLOGIA/11161251 | NEUROPSICOBIOLOGIA CLÍNICA/11162109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|