Codi |
|
A1 |
Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat. |
A5 |
La dimensió social i antropològica de l’ésser humà, tot considerant les variables històriques i socioculturals en la configuració del psiquisme humà, en les relacions interpersonals i en les relacions de l’individu i dels grups amb el medi ambient. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B17 |
Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible. |
B18 |
Que pot considerar diferents perspectives sobre els temes o problemes que treballi, avaluar-los de manera crítica, fonamentar les conclusions i prendre decisions. |
B21 |
Comprensió de les limitacions de la perspectiva d’anàlisi psicològica del comportament humà i capacitat per incorporar-hi aportacions conceptuals i tècniques d’anàlisi pròpies d’altres disciplines. |
B29 |
Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i la comunicació per a finalitats diverses. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Explicar la construcció sociohistòrica de les necessitats i dels problemes socials
|
A1 A5 A13
|
B2 B17 B18 B21 B29
|
C5
|
Utilitzar adequadament el vocabulari bàsic i definir amb propietat conceptes fonamentals de la psicologia social aplicada als diferents àmbits |
A1 A5 A13
|
B1 B2 B17 B18 B21 B29
|
C5
|
Definir el nucli d’ un problema social concret emmarcat teòricament i contextualitzat empíricament
|
A1 A5 A13
|
B2 B17 B18 B21 B29
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. Psicologia social aplicada |
Concepcions teòriques i metodològiques. Intervenció psicosocial |
2. Psicologia social dels problemes socials |
Com sabem que hi ha un problema social? Què podem fer davant d'un problema social?
Sistemes d'avaluació de l'acció. Les problemàtiques socials en la societat de la informació i del coneixement. Nous reptes per als agents socials |
3. Psicologia política |
Definició, camps d'intervenció i àmbits d'investigació |
4. Psicologia Social Jurídica |
Definició i camps d'intervenció. L'activitat judicial com a procés psicosocial. |
5. Psicologia social econòmica i del comportament del consumidor |
Definició i camps d'intervenció. Individu, consum i societat. Consum i transformació social |
6. Psicologia social i transformacions del sistema de gènere sexual |
Definició i camps d'intervenció |
7. Psicologia social comunitària |
Definició i camps d'intervenció. Investigació acció participativa. Desenvolupament comunitari i potenciació |
8. Altres aplicacions |
Psicologia social i medi ambient, Psicologia social de la salut,Psicologia social de l'educació, Psicologia social aplicada a la seguretat vial, etc. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
16 |
34 |
50 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
24 |
26 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
30 |
33 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret i/o a partir d'unes primeres informacions que es proporcionin a l'estudiant |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Xerrades d'especialistes ens explicaran les seves experiències, que s'analitzaràn i contrastaràn amb la teoria en sessions posteriors |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral sobre les aplicacions de la psicologia social que es farà en petits grups de treball |
|
Descripció |
La professora orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne a través del moodle |
|
|
Descripció |
Pes |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Xerrades d'especialistes que explicaran les seves experiències en diferents àmbits d'aplicació de la psicologia social, que s'analitzaràn i contrastaràn amb la teoria en sessions posteriors |
40% |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral sobre les aplicacions de la psicologia social que es farà en petits grups de treball |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Proves de 20-30 ítems d'opció múltiple amb 3 o 4 opcions de resposta |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria s'avaluarà amb una prova d'opció múltiple sempre i quan s'hagi superat la part pràctica de l'assignatura. |
Bàsica |
Alvaro, J. L., Garrido, A. y Torregrosa, J.R. (Coord.), Psicología Social Aplicada, McGraw-Hill/Interamericana de España., Madrid
Gil, A. i Feliu, J., Psicología Económica y del Comportamiento del Consumidor., Editorial UOC, Barcelona
|
Alvaro, J. L., Garrido, A. y Torregrosa, J.R. (Coord.) (1996). Psicología Social Aplicada. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España. Cubells, J. (2002). Construcción social del delito: un estudio etnográfico en la práctica
del derecho penal. Tesi doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible en: http://www.tdx.cat/TDX-0424103-181630 Flores, F. (2002). Psicología Social y Género. El sexo como objeto de representación social. México: McGrawHill Gil, A. i Feliu, J. (2004). Psicología Económica y del Comportamiento del Consumidor. Barcelona: Editorial UOC |
Complementària |
Clemente Díaz, M., Psicología Social Aplicada, Eudema Universidad, Madrid
García, M., Psicología Social Aplicada en los Procesos Jurídicos y Políticos., Eudema Universidad, Madrid
Montoro, L., Carbonell, E., Sanmartín, J. y Tortosa, F., Seguridad Vial: del factor humano a las nuevas tecnologías., Síntesis Psicología, Madrid
Martín Baró, I., Psicología de la Liberación., Trotta, Madrid
|
Clemente Díaz, M. (1992). Psicología Social Aplicada . Madrid: Eudema
Universidad García, M. (Comp.) (1993). Psicología Social Aplicada en los Procesos
Jurídicos y Políticos . Madrid: Eudema Martín Baró, I. (1998). Psicología de la Liberación. Madrid: Trotta Montoro, L., Carbonell, E., Sanmartín, J. y Tortosa, F. (eds.) (1995).
Seguridad Vial: del factor humano a las nuevas tecnologías. Madrid:
Síntesis Psicología. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|