Introducció al comportament del consumidor i al Marketing. Comprensió de terminologia específica.
Coneixement dels diferents models per a la comprensió i estudi del comportament del consumidor.
Reflexionar sobre la formació i canvi de les actituds del consumidor, les necessitats bàsiques del seu comportament
Comprensió de la influència de la cultura en la regulació del comportament del consumidor: Valors, costums, ... |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PSICOLOGIA SOCIAL/11161014 | ANÀLISI DEL COMPORTAMENT PSICOSOCIAL: ESTRATÈGIES I MÈTODES/11161104 | PSICOLOGIA SOCIAL APLICADA/11161107 |
|
Partir d’una primera aproximació al tema a partir de classe teòrica introductòria, exposant en línies generals cada un dels temes i acompanyant-los amb diversos exemples pràctics que clarifiquin el contingut teòric. Seguidament es procedirà a aprofundir en cada tema a partir de la lectura i reflexió d’un article per a cada subtema tractat. Es complementarà amb el treball en equip en grups d’entre 4-6 persones. Cada article haurà de ser llegit individualment, previament a la classe corresponent i a partir del mateix es respondrà a qüestions concretes o es realitzaran diferents exercicis o activitats, basats en la lectura de l’article. El treball de cada grup sobre cada pràctica feta a classe, serà lliurat a la classe següent i comptarà per avaluar l’assignatura. En alguns temes cap la possibilitat de comptar amb la presència d’algun professional en matèria de consum, marketing o comunicació. Així com també cap la possibilitat de que per alguna pràctica s’hagi de fer treball de camp fora del recinte universitari. S’aconsella l’assistència tant a classes teòriques com pràctiques. Tipus d’avaluació: Bàsicament l’assignatura s’avaluarà a partir 2 indicadors: 1. de les pràctiques realitzades a classe, a través de la participació en les mateixes i del lliurament de les conclusions de cada una, a la classe següent a la realització de la mateixa (obligatòriament, a no ser que es digui el contrari). Comptarà el 40% de la nota final. 2. a partir d’un examen, que combinarà algunes preguntes teòriques, i exercicis pràctics a resoldre, similars als treballats a classe. Comptarà el 60% de la nota final. Cal aprovar la prova teórica per que se li pugui promitjar la prova pràctica. |
Bàsicament l’assignatura s’avaluarà a partir 2 indicadors: 1. de les pràctiques realitzades a classe, a través de la participació en les mateixes i del lliurament de les conclusions de cada una, a la classe següent a la realització de la mateixa (obligatòriament, a no ser que es digui el contrari). Comptarà el 40% de la nota final. 2. a partir d’un examen, que combinarà preguntes a desenvolupar, tipus test i alguna pregunta pràctica. Comptarà el 60% de la nota final. Cal aprovar la prova teórica per que se li pugui promitjar la prova pràctica.
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptes de consum y marketing |
1.1. Qüestions elementals
1.2. Concepte i objectius
1.3. Referències històriques
1.4. Qüestions per a reflexionar i debatre
Articles per treballar a classe:
“Delimitando los conceptos: psicologia aplicada al marketing”. Ismael Quintanilla. 2002. Psicologia del consumidor. Prentice Hall. (pàg. 14-33)
“El comportament del consumidor i l’estratègia de màrqueting” Alejandro Molla. Comportament del consumidor UOC. (pàg 21-28)
|
2. Teories i models del comportament del consumidor. |
2.1. Teoria i avaluació de Models
2.2. Tècniques d’investigació de la conducta del consumidor. La segmentació de mercats.
Articles per treballar a classe:
“Modelos explicativos de la conducta del consumidor” Pàg 40-52 Psicologia del consumidor. Ismael Quintanilla. 2002 Prentice Hall
“Segmentación del mercado” Pàg 33-52. Leon G. Schiffman, Leslie Lazar Kanuk. Comportamiento de Consumidor Prentice Hall. 2001 |
3. Dimensions psicològiques del consumidor. |
3.1. Conceptes bàsics sobre motivació del consumidor
3.2. Personalitat i comportament del consumidor
3.3. Percepció i aprenentatge del consumidor
3.4. Formació i canvi de les actituds del consumidor
Article per treballar a classe:
”Motivación del consumidor”. Leon G. Schiffman, Leslie Lazar Kanuk. Comportamiento de Consumidor Prentice Hall. 2001. (pàg 78-91)
“Personalidad de marca. Identidad propia e imagen de si mismo”. Leon G. Schiffman, Leslie Lazar Kanuk. Comportamiento de Consumidor Prentice Hall. 2001 (pàg. 109-117)
“Imagen de marca y posicionamiento: la estructura de las percepciones” Comportamiento del consumidor. Bernard Dubois , Alex Rovira Celma. Prentice Hall 2000. (pàg 59-65)
“Estrategias del cambio de actitudes” . Leon G. Schiffman, Leslie Lazar Kanuk. Comportamiento de Consumidor Prentice Hall. 2001 (pàg 212-223)
|
4. Dimensions socials del consumidor. |
4.1. Grups de referència e influència social
4.2. La cultura
4.3. Els valors
4.4. La família
4.5. Processos decisoris del consumidor
Articles per treballar a classe:
“La cultura i el marketing mix: el producto, el precio, la comercialización y la comunicación”. Comportamiento del consumidor. Bernard Dubois , Alex Rovira Celma. Prentice Hall 2000. (pàg. 188-193)
“Del constructor de imagenes a la cultura de la instantaneidad” Psicologia del consumidor. Ismael Quintanilla. 2002 Prentice Hall (pàg. 126-129)
|
5. Psicologia i Marketing Social. |
5.1. Comprensió i fonaments del Marketing social
5.2. Desenvolupament de programes de Marketing social
5.3. Gestió de Marketing social
5.4. Publicitat i Marketing social
Articles per treballar a classe:
“La convergencia del management y del marketing en el ámbito de las causas sociales. Una referencia al caso español. (pàg 52-62) Revista: Investigación y Marketing. AEDEMO núm 85. diciembre 2004.
“La acción social de las empresas según el ciudadano”. (pàg 25-28) Revista: Investigación y Marketing. AEDEMO núm 85. diciembre 2004.
“ Acción social en Telecinco”. (pàg 45-47) Revista: Investigación y Marketing. AEDEMO núm 85. diciembre 2004 |
Bàsica |
|
Quintanilla, I. (2002). Psicologia del Consumidor.. Madrid. Pearson Educación S.A.
Rovira Celma, A. (2000, 2a reimpressió) Comportamiento del consumidor. Comprendiendo al consumidor. Madrid Pearson Educación S. A.
Tellis, G.J. i Redondo I. (2002) Estrategia de publicidad y promoción. Madrid. Pearson Educación S. A:
León J. L, Yolabarria, E. (1991). Conducta del consumidor y Marketing. Bilbao Deusto
Quintanilla Pardo, I. (1994). Marketing y psicologia. Concepto y aplicaciones. Valencia: Promolibro.
Schiffman, L.G. i Lazar Kanuk, L. (2001) Comportamiento del consumidor. Mèxico Prentice Hall |
Complementària |
|
|
|