Codi |
|
A10 |
Els fonaments epistemològics dels diferents mètodes d’investigació en psicologia, la seva funció, característiques i limitacions. |
A11 |
Els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis, i la interpretació dels resultats. |
A12 |
Els procediments i les tècniques aplicats a la construcció i l’adaptació d’instruments d’avaluació psicològica. |
A15 |
Identificar les característiques dels individus, grups o organitzacions i els contextos rellevants per al servei que se sol·licita. (Avaluació) |
A19 |
Dissenyar i desenvolupar estudis en l’àmbit de la disciplina. (Recerca) |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
Augmentar els coneixements sobre la presentació i el disseny d'una enquesta, especialment sobre la correcta redacció d'ítems, els diferents tipus d'ítems i de formats de resposta existents i les escales de mesura de les variables. |
A10 A12 A15 A19
|
B9 B11 B12
|
|
Millorar els coneixements sobre la codificació de dades, sobre com s'han d'organitzar les dades abans d'analitzar-les amb el programa estadístic SPSS. |
A19
|
B2 B9 B12
|
|
Consolidar els coneixements sobre els principals anàlisis estadístics que es poden realitzar en l'àmbit de les enquestes i de les escales d'actituds. |
A11 A19
|
B2 B3 B12
|
|
Proporcionar coneixements i destreses sobre els anàlisis estadístics, la interpretació i la manipulació de dades que es poden dur a terme amb el programa SPSS, especialment en el cas que s'analitzin les dades procedents d'una enquesta i d'una escala d'actitud. |
A11 A19
|
B2 B3
|
C2
|
Tema |
Subtema |
1. Metodologia d’enquestes i escales d’actituds. |
1.1. Test versus enquesta
1.2. Les escales d’actituds |
2. Disseny d’un qüestionari |
2.1. Organització del qüestionari
2.2. Formulació de preguntes
2.3. Escala de mesura dels ítems
2.4. Format de resposta dels ítems
|
3. Introducció dades |
3.1. Introducció de dades en l'editor de l'SPSS
3.2. Importació de les dades
3.3. Manipulació i etiquetatge de les dades
|
4. Anàlisi exploratori |
4.1. Estadístics descriptius
4.2. Anàlisi visual
|
5. Inferència estadística |
5.1. Taules de contingència
5.2. Comparacions de mitges
5.3. Anàlisi de la variança
|
6. Correlació |
6.1. Correlació de Pearson
6.2. Correlació parcial i semi-parcial
6.3. Correlació ordinal
|
7. Anàlisi d’escales |
7.1. Índexs de dificultat i de discriminació
7.2. Índexs de fiabilitat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
15 |
40 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
30 |
0 |
30 |
Metodologies integrades |
|
15 |
20 |
35 |
Treballs |
|
6 |
30 |
36 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposicions teòriques sobre el temari: explicacions sobre la metodologia d’enquestes i els diversos anàlisis estadístics |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicació pràctica del temari utilitzant el programa SPSS |
Metodologies integrades |
Realització d’un portafolis o carpeta de treball: avaluació continuada del treball i l’evolució de l’alumne mitjançant la realització de treballs |
Treballs |
Treball pràctic simulant una situació de recerca: dissenyar una enquesta i una escala d'actituds, i administrar-la a una mostra de subjectes, codificar les dades al programa SPSS i realitzar els anàlisis estadístics pertinents |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Metodologies integrades |
|
Descripció |
L’alumne pot consultar els seus dubtes sobre els continguts impartits, demanar nous exemples sobre els exercicis pràctics realitzats amb el SPSS i consultar els seus dubtes sobre la realització de les activitats que componen la carpeta de treball. |
|
|
Descripció |
Pes |
Metodologies integrades |
Entrega de la carpeta de treball individual desenvolupada al llarg del quadrimestre |
30% |
Treballs |
Entrega del treball pràctic que consisteix en la simulació d'una situació de recerca. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En cas que es suspengui el treball caldrà realitzar les modificacions convenients, per superar la segona convocatòria. En cas que l'alumne no s'hagi presentat a la primera convocatòria, podrà entregar el treball a la segona convocatòria. |
Bàsica |
Solanas, A.; Salafranca, L.; Fauquet, J.; Núñez, M.I., Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento., Thomson, 2005
Navas, M.J., Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica, UNED, 2001
Pérez, C., Técnicas estadísticas con SPSS 12. Aplicaciones al análisis de datos, Pearson Prentice Hall, 2005
Vigil, A; Lorenzo, U., Introducción al SPSS/PC 7.0. Adreça electrònica: http://psico.fcep.urv.es/spss/, URV. Document de laboratori, 1999
|
|
Complementària |
Camacho, J., Estadística con SPSS para Windows., RAMA, 2000
Amón, J., Estadística para psicólogos. Vols. I y II., Pirámide, 1991
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PSICOESTADÍSTICA/11161003 |
|
|