Codi |
|
A1 |
Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat. |
A9 |
Els principis i les variables que incideixen en els processos educatius al llarg del cicle vital. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
A16 |
Identificar i preparar intervencions que siguin adequades per assolir les metes establertes. (Intervenció, mediació i tractament) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Planificació i organització |
B14 |
Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió. |
B18 |
Que pot considerar diferents perspectives sobre els temes o problemes que treballi, avaluar-los de manera crítica, fonamentar les conclusions i prendre decisions. |
B26 |
Integrar els coneixements i avenços de la psicologia en la seva actuació professional. |
B27 |
Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Construir un panorama amplio de los procesos educativos desde una perspectiva psicológica
|
A1 A9
|
|
|
Descubrir la naturaleza aplicada de la P.E. en los procesos educativos |
A1 A13 A16
|
B26
|
|
Reflexionar de manera autónoma y crítica sobre los contenidos de la materia y las experiencias implicadas |
A9 A13 A16
|
B14 B18
|
|
Desarrollar competencias para el trabajo autónomo y en equipo |
|
B4 B5
|
C2 C5
|
Adquirir estrategias de autorregulación sobre el propio proceso de aprendizaje |
|
B1 B9 B27
|
|
Tema |
Subtema |
1. Aproximación a la psicologia de la educación |
Análisis psicológico de los procesos educativos
La concepción constructivista de la enseñanza y el aprendizaje
La P.E. hoy: Objeto de estudio. Contenidos. Rol profesional |
2. Factores intrapersonales implicados en el proceso de enseñanza/aprendizaje |
2.1 Factores cognitivos implicados en el aprenizaje:
Competencia, capacidad y rendimiento.
Uso estratégico del conocimiento.
Cómo enseñar estrategias de aprendizaje.
2.2 Factores emocionales implicados en l aprendizaje:
La motivación de los alumnos
Dimensión afectiva del aprendizaje
El papel de las atribuciones y las expectativas
|
3. Factores interpersonales y contextuales implicados en el poceso de eneñanza/aprendizaje |
Interacción y construcción del conocimiento
El conocimiento que se construye entre iguales
Escenarios educativos: entorno familiar y escolar. El aula como contexto
La educación escolar en la sociedad de la información y del conocimiento |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Metodologies integrades |
|
0 |
25 |
25 |
Debats |
|
2 |
2 |
4 |
Avantprojecte |
|
3 |
3 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
2 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Evaluación conocimientos previos sobre la asignatura y al inicio de cada bloque de trabajo
Presentación y reflexión conjunta sobre las metodologías de trabajo
Evaluación de la disposición previa hacia los contenidos de cada bloque (interés, actitud y motivación)
Actividades de motivación al inicio de cada bloqure |
Sessió Magistral |
Exposición por parte del profesor de los contenidos centrales de cada bloque de trabajo
Bibliografia comentada
Elección de textos de ampliación y profundización
Análisis de documentos gráficos
|
Metodologies integrades |
Realización de un portafolios o carpeta de trabajo individual: recogida de trabajos del alumno a lo largo de todo el cuatrimestre como reflejo de su trabajo continuado a lo largo de la asignatura |
Debats |
Debate en el grupo-clase de un tema o controversia de actualidad en relación a un contenido central tratado en la asignatura. |
Avantprojecte |
Elaboración y presentación de un proyecto psicopedagógico en el ámbito de una etapa educativa |
Presentacions / exposicions |
Presentación / Exposición del proyecto psicopedagógico elaborado |
|
Metodologies integrades |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
La realización de la carpeta del portafolios y el proyect de trabajo requerirán la supervisión individual o en pequeño grupo por parte del profesor a lo largo del cuatrimestre. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Quedan reflejadas en la carpeta de trabajo individual |
5% de la nota final |
Metodologies integrades |
Presentación de la carpeta de trabajo individual segun los plazos indicados por el profesor |
30% de la nota final |
Avantprojecte |
Presentación y exposición de un informe sobre el proyecto demandado |
15% de la nota final |
Proves objectives de tipus test |
Examan final: prueba objetiva tipo test a partir de los contenidos expuestos por el profesor y los textos de estudio |
50% de la nota final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Para aprobar la asignatua deben ser aprobados el examen y la carpeta de trabajo |
Bàsica |
Coll, C.; Palacios, J. y Marchesi, A., Desarrollo psicológico y educación 2. Psicologia de la educación escolar., 2001, Madrid: Alianza
Santrock, Psicologia de la educación, 2001, Madrid: McGraw Hill
Mayer, R.E., Psicologia de la educación. El aprendizaje en las áreas de conocimiento, 2002, Madrid: Pearson
|
|
Complementària |
Monereo, C. y Solé, I., El asesoramiento psicopedagógico: Una perspectiva profesional y constructivista, 1998, Madrid: Alianza
Pastor, E., La tutoria en secundaria, 1995, Barcelona: CEAC
|
|
|
Altres comentaris |
Asistencia a la conferencia inagural del curso académico |
|