Codi |
|
A1 |
Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat. |
A9 |
Els principis i les variables que incideixen en els processos educatius al llarg del cicle vital. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
A16 |
Identificar i preparar intervencions que siguin adequades per assolir les metes establertes. (Intervenció, mediació i tractament) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Planificació i organització |
B14 |
Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió. |
B18 |
Que pot considerar diferents perspectives sobre els temes o problemes que treballi, avaluar-los de manera crítica, fonamentar les conclusions i prendre decisions. |
B26 |
Integrar els coneixements i avenços de la psicologia en la seva actuació professional. |
B27 |
Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Construir un panorama amplio de los procesos educativos desde una perspectiva psicológica
|
A1 A9
|
|
|
Descubrir la naturaleza aplicada de la P.E. en los procesos educativos |
A1 A13 A16
|
B26
|
|
Reflexionar de manera autónoma y crítica sobre los contenidos de la materia y las experiencias implicadas |
A9 A13 A16
|
B14 B18
|
|
Desarrollar competencias para el trabajo autónomo y en equipo |
|
B4 B5
|
C2 C5
|
Adquirir estrategias de autorregulación sobre el propio proceso de aprendizaje |
|
B1 B9 B27
|
|
Tema |
Subtema |
1. Aproximación a la psicologia de la educación |
Análisis psicológico de los procesos educativos
La concepción constructivista de la enseñanza y el aprendizaje
La P.E. hoy: Objeto de estudio. Contenidos. Rol profesional |
2. Factores intrapersonales implicados en el proceso de enseñanza/aprendizaje |
2.1 Factores cognitivos implicados en el aprenizaje:
Competencia, capacidad y rendimiento.
Uso estratégico del conocimiento.
Cómo enseñar estrategias de aprendizaje.
2.2 Factores emocionales implicados en l aprendizaje:
La motivación de los alumnos
Dimensión afectiva del aprendizaje
El papel de las atribuciones y las expectativas
|
3. Factores interpersonales y contextuales implicados en el poceso de eneñanza/aprendizaje |
Interacción y construcción del conocimiento
El conocimiento que se construye entre iguales
Escenarios educativos: entorno familiar y escolar. El aula como contexto
La educación escolar en la sociedad de la información y del conocimiento |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
15 |
41 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
11 |
20 |
31 |
Avantprojecte |
|
4 |
4.5 |
8.5 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
2 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
15 |
17 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Avaluació de coneixement previs sobre l'assignatura i al inici de cada tema de treball
Avaluació de la disposició previa sobre els continguts (motivació, interès)
|
Sessió Magistral |
Exposició per part del professor dels continguts centrals de cada tema de treball amb especial ènfasi en l'ampliació dels materials obligatoris de lectura
|
Resolució de problemes, exercicis |
Durant les hores de pràctiques es realitzaran activitats de metodologia diversa com ara visionat de pelicules/documentals, ànalisi de casos, passació de qüestionaris, entre d'altres.
Es facilitarà que l'alumne tingui un feedback del seu treball al llarg del curs |
Avantprojecte |
Elaboració i presentació d'un projecte de formació docent que es centri en alguna de les qüestions plantejades a l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Presentació del projecte de formació docent |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Es realitzarà un seguiment tant a l'aula com en tutoria sobre el treball autonom realitzat per l'alumne o grup |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació durant el curs de les diferentes pràctiques realitzades |
35% de la nota final |
Avantprojecte |
Presentació de l'informe del projecte docent i la seva presentació oral |
15% de la nota final |
Proves objectives de tipus test |
Examen final: prova objectiva tipo test a partir dels continguts de classe i de les lectures obligatòries |
50% de la nota final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Para aprobar la asignatua deben ser aprobados el examen y la carpeta de trabajo |
Bàsica |
Coll, C.; Palacios, J. y Marchesi, A., Desarrollo psicológico y educación 2. Psicologia de la educación escolar., , Madrid: Alianza
González-Pienda, J.A. et al. (coords), Manual de psicología de la educación, , Madrid: Pirámide
González Fernández, A., Motivación académica : teoría, aplicación y evaluación, , Madrid: Pirámide
|
|
Complementària |
, Educational Psychologist, ,
, Journal of Educational Psychology, ,
Slavin, R.E. , Aprendizaje cooperativo : teoría, investigación y práctica, , Buenos Aires: Aique
Pifarré, M. (dir.), Internet en la educación secundaria : pensar, buscar y construir conocimiento en la red, , Lleida: Milenio
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|