Codi |
|
A9 |
Els principis i les variables que incideixen en els processos educatius al llarg del cicle vital. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
A15 |
Identificar les característiques dels individus, grups o organitzacions i els contextos rellevants per al servei que se sol·licita. (Avaluació) |
A19 |
Dissenyar i desenvolupar estudis en l’àmbit de la disciplina. (Recerca) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
B19 |
Acceptació, integració i elaboració de les crítiques sobre la seva actuació professional. |
B22 |
Flexibilitat, respecte i discreció en l’ús de les dades que afecten les persones, grups o organitzacions. |
B27 |
Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats. |
B30 |
Comunicar-se adequadament tant de manera oral com escrita. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer quina és la influència dels factors psicològics en l'aprenentatge. Conèixer quins són i com afecten a les situacions d'E/A en l'escola els factors psicosocials i contextuals. Conèixer algunes de les aportacions de les teories de l'aprenentatge a situacions d'E/A. Fer que l'alumne reflexioni entorn als factors que exerceixen una acció directa en el context escolar i com es poden modificar aquests per aconseguir uns resultats del procés d'E/A més positius.
|
A9 A13 A15 A19
|
|
|
Conèixer i aplicar la normativa APA en la referenciación de les fonts bibliogràfiques Ser capaces de mostrar habilitats en la gestió de la informació Conèixer els canvis i continuïtats que es produïxen a partir del moment evolutiu de l'adolescència fins al final del processos vital Afavorir l'aplicació de continguts en l'àmbit de la pràctica professional. Poder treballar en equip |
|
B1 B3 B4 B5 B7 B9 B11 B12 B19 B22 B27 B30
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció
2. Factors psicològics de l'alumne implicats en l'aprenentatge escolar:
3. Factors relacionals i contextuals implicats en l'aprenentatge escolar:
4. El paper dels continguts en el procés d'E/A en una situació escolar
5. Teories de l'Aprenentatge: explicació dels processos d'aprenentatge escolar.
|
1. Psicologia de la Instrucció / Psicologia de l'Educació / Psicopedagogia
Objecte d'estudi de la Psicologia de la Instrucció.
Continguts de la Psicologia de la Instrucció.
2. Aspectes cognitius
Personalitat
Adequació de l'ensenyament a les diferències individuals.
3. Interacció professor/alumne en el procés d'E/A.
Interacció entre alumnes.
4. Importància dels continguts.
Tipus de continguts curriculars.
Continguts i desenvolupament de capacitats.
5. Skinner: l'ensenyament programat, paper del reforç.
Gagné: Teoria de l'Aprenentatge acumulatiu.
Ausubel: Teoria de l'Aprenentatge verbal significatiu.
Piaget: Teoria genètica de l'aprenentatge.
Vigotsky: Teoria sociocultural de l'aprenentatge
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
0 |
9 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
19 |
42 |
61 |
|
Atenció personalitzada |
|
9 |
0 |
9 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
9 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats que serveixen per donar a conèixer a l'alumne els continguts que es treballaran a l'assignatura. Primer apropament als aspectes relacionats amb el procés d'E/A.
|
Sessió Magistral |
Sessions que tenen el objectiu de presentar als alumnes de forma ordenada i global els aspectes tèorics generals en els procés d'E/A.
|
Presentacions / exposicions |
Sessions en les que els alumnes han de donar a conèixer als seus companys el treball pràctic que han realitzat. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis pràctics que situen a l'alumne davant d'una situació que té possibilitats de ser real, la qual ha de resoldre, sempre fent servir els coneixements teòrics que li serviran de suport per justificar el seu plantejament davant del cas pràctic concret.
Activitats de recerca en processos reals d'E/A. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'objectiu de l'atenció personalitzada és poder seguir de prop el seguiment de l'alumne a l'assignatura, per tal de poder-li guiar en el seu aprenentatge, i posar-li a l'abast les eines i indicacions que necessiti. Encara que l'atenció personalitzada és necessària al llarg de tot el procés d'ensenyança/aprenentatge, en aquesta assignatura es fa especialment necessària per la resolució de problemes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
En les exposicions es valorarà el treball teòric fet per l'alumne, la preparació de la presentació i la capacitat del mateix a l'hora de trasmetre informació. |
1 |
Proves objectives de tipus test |
L'objectiu de la prova és poder valorar que l'alumne ha assolit els continguts mínims de l'assignatura.
|
4 |
Altres |
Es valoraran els treballs de resolució de problemes, que faran referència a aspectes relacionats amb el procès d'E/A. En la part pràctica hauran de realitzar un treball de recerca, que els serveixi d'apropament a la realitat en els procesos E/A. |
3
2 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Flanders, N., Análisis de la interacción didáctica, 1977, Anaya. Madrid
Pozo, J.I., Aprendices y maestros, 1996, Alianza. Madrid
Coll, C., Conocimiento psicológico y práctica educativa, 1988, Barcanova. Barcelona
Coll, C; Palacios, J; Marchesi, A., Desarrollo Psicológico y educación, II. Psicología de la Educación, 2001, Alianza. Madrid
Miras, M., Diferencias individuales y enseñanza adaptativa, 1991, Cuadernos de Pedagogía, Nº 188
Reigeluth, Ch. M. (ed), Diseño de la instrucción. Teorías y modelos (Vol I y II), 2000, Santillana. Madrid
Monereo, C; Sole, I., El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista., 1996, Alianza. Madrid
Coll, C (i altres), El constructivismo en el aula., 1993, Graó. Barcelona
Edwards, D., El papel del profesor en la construcción social del conocimiento., 1990, Investigación en la escuela. Nº 10
Monereo, C., Estrategias de enseñanza y aprendizaje., 1994, Graó, Barcelona
Entwistle, N., La comprensión del aprendizaje en el aula., 1988, Paidós. Barcelona
Rodrigo, M.J. Arnay, J., La construcción del conocimiento escolar, 1997, Paidós. Barcelona
Gago Huguet, A., Modelos de sistematización del proceso de E/A., 1978, Trillas. México
Santrock, Psicología de la educación, 2001, McGrraw-Hill. Madrid
Doménech, F., Psicología de la educación e instrucción: su aplicación al contexto de la clase., 2004, Universitat Jaume I.
Coll, C. (i altres), Psicología de la Instrucción., 1996, Ediuoc. Barcelona
González, J.A. (i altres), Psicología de la instrucción., 1996, EUB. Barcelona
Coll, C., Psicología de la Instrucción. La enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria., 1999, Ice UB. Barcelona
|
|
Complementària |
|
|
|