DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) NEUROPSICOBIOLOGIA CLÍNICA Codi 11162109
Ensenyament
Psicologia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
FRUTOS GONZÁLEZ, JESÚS
REVERTÉ SOLER, INGRID
Adreça electrònica jesus.frutos@urv.cat
ingrid.reverte@urv.cat
Professors/es
FRUTOS GONZÁLEZ, JESÚS
REVERTÉ SOLER, INGRID
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir als alumnes en l’estudi neurobiològic dels principals trastorns mentals. - Es pretén que els alumnes tinguin coneixements actualitzats sobre les bases genètiques, neuroanatómiques, neuroquímiques i electrofisiológiques de trastorns mentals com l’esquizofrènia, la depressió o l’ansietat. - Ensenyar al alumne a interpretar els resultats derivats de l’ús de les principals tècniques de recerca en Psiquiatria Biològica. - Analitzar i valorar l’influencia d’aquests coneixements neurobiològics sobre la pràctica clínica del psicòleg.

Competències
Codi  
A2 Els fonaments biològics de la conducta humana i de les funcions psicològiques.
A3 Les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques
A7 Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic.
A8 Els principis i els procediments d’avaluació i intervenció psicològica.
A12 Els procediments i les tècniques aplicats a la construcció i l’adaptació d’instruments d’avaluació psicològica.
A18 Difondre el coneixement derivat dels resultats de la recerca, les revisions teòriques i de productes i serveis generats. (Difusió del coneixement psicològic)
A19 Dissenyar i desenvolupar estudis en l’àmbit de la disciplina. (Recerca)
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
B14 Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió.
B17 Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
B18 Que pot considerar diferents perspectives sobre els temes o problemes que treballi, avaluar-los de manera crítica, fonamentar les conclusions i prendre decisions.
B24 Que pot interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demanada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-hi segons la naturalesa del fet que es tracti.
B25 Que respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
B26 Integrar els coneixements i avenços de la psicologia en la seva actuació professional.
B27 Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats.
B28 Gestionar la seva formació professional i personal al llarg de la vida.
B30 Comunicar-se adequadament tant de manera oral com escrita.
B31 Comunicar-se en una llengua estrangera.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Adquirir coneixements actualitzats sobre les bases genètiques, neuroanatòmiques, neuroquímiques i electrofisiològiques de trastorns mentals com l'esquizofrènia, la depressió o l'ansietat - Interpretar els resultat derivats de l'ús de les principals tècniques de recerca en Psiquiatria Biològica - Analitzar i valorar la influència d'aquests coneixements neurobiològics sobre la pràctica clínica del psicòleg A2
A3
A7
A8
A12
A18
A19
B3
B4
B13
B14
B17
B18
B24
B25
B26
B27
B28
B30
B31
C5

Continguts
Tema Subtema
1) INTRODUCCIÓ A LA INVESTIGACIÓ EN PSIQUIATRÍA BIOLÒGICA Introducció a la psiquiatria genètica. Tècniques neuroquímiques i de neuroimatge per l‘estudi de les psicopatologies. Models animals en psiquiatra biològica.
2) NEUROBIOLOGIA DELS TRASTORNS D’ANSIETAT Introducció. Bases biològiques del trastorno de pànic. Bases biològiques del trastorn d’estres posttraumàtic.
3) NEUROBIOLOGIA DEL TRASTORN OBSSESSIU-COMPULSIU Introducció. Epidemiologia. Genètica. Models neuroanatómics. Hipòtesis neuroquímiques. Neurocirurgia.
4) NEUROBIOLOGIA DELS TRASTORNS DE L’ESTAT D’ÀNIM Trastorn Depressiu Major: Introducció. Epidemiologia. Genètica. Hipòtesis neuroquímiques. Neuroanatomía. Electrofisiologia. Ritmes biològics y depressió.
Trastorn Bipolar: Epidemiologia. Genètica. Hipòtesis neuroquímiques. Neuroanatomía.
5) NEUROBIOLOGA DE LA CONDUCTA AUTOLÍTICA Introducció. Bases biològiques de la conducta autolítica. Bases biològiques de la conducta autolítica
6) NEUROBIOLOGIA DE L’ESQUIZOFRÈNIA Introducció. Epidemiologia. Genètica. Hipòtesis neuroquímiques. Neuroanatomía. Neuroimatge. Electrofisiologia. Factors ambientals e hipòtesi del neurodesenvolupament.
7) NEUROBIOLOGIA DE LA MALALTIA D’ALZHEIMER I DE LES DEMÈNCIES Introducció. Epidemiologia. Genètica. Hipòtesis neuroquímiques. Neuroanatomía. Neuroimatge
8) NEUROBIOLOGÍA DELS TRASTORNS DE LA PERSONALITAT Introducció. Epidemiologia. Genètica. Neuroanatomía. Neuroimatge

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
9 18 27
 
Esdeveniments científics i/o divulgatius
7 7 14
Presentacions / exposicions
10 10 20
Treballs
7 14 21
 
Atenció personalitzada
14 28 42
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició a classe de teories, estduis i novetats científiques respecte les diferents psicopatologies.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Videos divulgatius o entrevistes a científics de reconegut prestigi sobre els temes tractats a les classes de teoria.
Presentacions / exposicions Presentació i exposició d'articles científics escollits pels alumnes.
Treballs Presentació d'un treball de recerca a final de curs
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada als alumnes en horari d'atenció a l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Examen dels continguts desenvolupats a classes de Teoria.
Presentacions / exposicions Avaluació del contingut i desenvolupament de les exposicions
Treballs Avaluació tant del contingut, fonts bibliogràfiques com de la presentació (oral o escrita) dels treballs
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació dels coneixements es realitzarà mitjantçant un exàmen teòric (tipus test mès tema) i la valoració de les classes pràctiques. El 90% de la nota correspondrà a l'exàmen teòric, i el 10% restant serà de la part practica. Ambdues parts tindran que ser superades per a aconseguir l 'aprovat de la assignatura.

Les persones que no puguin assistir a classes de pràctiques, hauran de presentar un treball a final del quadrimestre. El contingut i metodologia del qual es comunicarà els primers dies del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

-Arango, C., Crespo-Facorro, B. & Bernardo Arroyo, M. (2003). Neuroimagen en Psiquiatra. Barcelona: Ars Mèdica.

-Bobes García, J., Bousoño García, M., Calcedo Barba, A. (2001). Trastorno de estrés postraumático. Barcelona: Masson.


-Cervilla Ballestero, J.A. , García Ribera, C. (2000). Fundamentos biològics en Psiquiatra. Barcelona: Masson.


-Fañanás Saura, L., Saiz Ruiz, J. (2000). Manual de introducción a la genética en Psiquiatra. Barcelona: Masson.


-Mattson, M.P (2003). Neurobiology of Aggression. Humana Press: New York.


-Navarro, J.F. (2000). Bases biològiques de las psicopatologies. Madrid: Pirámide.


-Niehof, D. (2001). Biología de la violencia. Barcelona: Ariel.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent