Codi |
|
A2 |
Els fonaments biològics de la conducta humana i de les funcions psicològiques. |
A3 |
Les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques |
A7 |
Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic. |
A8 |
Els principis i els procediments d’avaluació i intervenció psicològica. |
A12 |
Els procediments i les tècniques aplicats a la construcció i l’adaptació d’instruments d’avaluació psicològica. |
A18 |
Difondre el coneixement derivat dels resultats de la recerca, les revisions teòriques i de productes i serveis generats. (Difusió del coneixement psicològic) |
A19 |
Dissenyar i desenvolupar estudis en l’àmbit de la disciplina. (Recerca) |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
B14 |
Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió. |
B17 |
Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible. |
B18 |
Que pot considerar diferents perspectives sobre els temes o problemes que treballi, avaluar-los de manera crítica, fonamentar les conclusions i prendre decisions. |
B24 |
Que pot interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demanada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-hi segons la naturalesa del fet que es tracti. |
B25 |
Que respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional. |
B26 |
Integrar els coneixements i avenços de la psicologia en la seva actuació professional. |
B27 |
Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats. |
B28 |
Gestionar la seva formació professional i personal al llarg de la vida. |
B30 |
Comunicar-se adequadament tant de manera oral com escrita. |
B31 |
Comunicar-se en una llengua estrangera. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
- Adquirir coneixements actualitzats sobre les bases genètiques, neuroanatòmiques, neuroquímiques i electrofisiològiques de trastorns mentals com l'esquizofrènia, la depressió o l'ansietat
- Interpretar els resultat derivats de l'ús de les principals tècniques de recerca en Psiquiatria Biològica
- Analitzar i valorar la influència d'aquests coneixements neurobiològics sobre la pràctica clínica del psicòleg |
A2 A3 A7 A8 A12 A18 A19
|
B3 B4 B13 B14 B17 B18 B24 B25 B26 B27 B28 B30 B31
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1) INTRODUCCIÓ A LA INVESTIGACIÓ EN PSIQUIATRÍA BIOLÒGICA |
Introducció a la psiquiatria genètica. Tècniques neuroquímiques i de neuroimatge per l‘estudi de les psicopatologies. Models animals en psiquiatra biològica. |
2) NEUROBIOLOGIA DELS TRASTORNS D’ANSIETAT |
Introducció. Bases biològiques del trastorno de pànic. Bases biològiques del trastorn d’estres posttraumàtic. |
3) NEUROBIOLOGIA DEL TRASTORN OBSSESSIU-COMPULSIU |
Introducció. Epidemiologia. Genètica. Models neuroanatómics. Hipòtesis neuroquímiques. Neurocirurgia. |
4) NEUROBIOLOGIA DELS TRASTORNS DE L’ESTAT D’ÀNIM |
Trastorn Depressiu Major: Introducció. Epidemiologia. Genètica. Hipòtesis neuroquímiques. Neuroanatomía. Electrofisiologia. Ritmes biològics y depressió.
Trastorn Bipolar: Epidemiologia. Genètica. Hipòtesis neuroquímiques. Neuroanatomía. |
5) NEUROBIOLOGA DE LA CONDUCTA AUTOLÍTICA |
Introducció. Bases biològiques de la conducta autolítica. Bases biològiques de la conducta autolítica |
6) NEUROBIOLOGIA DE L’ESQUIZOFRÈNIA |
Introducció. Epidemiologia. Genètica. Hipòtesis neuroquímiques. Neuroanatomía. Neuroimatge. Electrofisiologia. Factors ambientals e hipòtesi del neurodesenvolupament. |
7) NEUROBIOLOGIA DE LA MALALTIA D’ALZHEIMER I DE LES DEMÈNCIES |
Introducció. Epidemiologia. Genètica. Hipòtesis neuroquímiques. Neuroanatomía. Neuroimatge |
8) NEUROBIOLOGÍA DELS TRASTORNS DE LA PERSONALITAT |
Introducció. Epidemiologia. Genètica. Neuroanatomía. Neuroimatge |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
9 |
18 |
27 |
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
7 |
7 |
14 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
7 |
14 |
21 |
|
Atenció personalitzada |
|
14 |
28 |
42 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició a classe de teories, estduis i novetats científiques respecte les diferents psicopatologies. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Videos divulgatius o entrevistes a científics de reconegut prestigi sobre els temes tractats a les classes de teoria. |
Presentacions / exposicions |
Presentació i exposició d'articles científics escollits pels alumnes. |
Treballs |
Presentació d'un treball de recerca a final de curs |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Atenció personalitzada als alumnes en horari d'atenció a l'alumne. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Examen dels continguts desenvolupats a classes de Teoria. |
|
Presentacions / exposicions |
Avaluació del contingut i desenvolupament de les exposicions |
|
Treballs |
Avaluació tant del contingut, fonts bibliogràfiques com de la presentació (oral o escrita) dels treballs |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació dels coneixements es realitzarà mitjantçant un exàmen teòric (tipus test mès tema) i la valoració de les classes pràctiques. El 90% de la nota correspondrà a l'exàmen teòric, i el 10% restant serà de la part practica. Ambdues parts tindran que ser superades per a aconseguir l 'aprovat de la assignatura. Les persones que no puguin assistir a classes de pràctiques, hauran de presentar un treball a final del quadrimestre. El contingut i metodologia del qual es comunicarà els primers dies del curs. |
Bàsica |
|
-Arango, C., Crespo-Facorro, B. & Bernardo Arroyo, M. (2003). Neuroimagen en Psiquiatra. Barcelona: Ars Mèdica.
-Bobes García, J., Bousoño García, M., Calcedo Barba, A. (2001). Trastorno de estrés postraumático. Barcelona: Masson.
-Cervilla Ballestero, J.A. , García Ribera, C. (2000). Fundamentos biològics en Psiquiatra. Barcelona: Masson.
-Fañanás Saura, L., Saiz Ruiz, J. (2000). Manual de introducción a la genética en Psiquiatra. Barcelona: Masson.
-Mattson, M.P (2003). Neurobiology of Aggression. Humana Press: New York.
-Navarro, J.F. (2000). Bases biològiques de las psicopatologies. Madrid: Pirámide.
-Niehof, D. (2001). Biología de la violencia. Barcelona: Ariel.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|