Codi |
|
A5 |
La dimensió social i antropològica de l’ésser humà, tot considerant les variables històriques i socioculturals en la configuració del psiquisme humà, en les relacions interpersonals i en les relacions de l’individu i dels grups amb el medi ambient. |
A7 |
Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic. |
A9 |
Els principis i les variables que incideixen en els processos educatius al llarg del cicle vital. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B15 |
Aplicació crítica i reflexiva dels seus coneixements, habilitats i valors en els diferents llocs de treball que ocupi. |
B17 |
Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible. |
B26 |
Integrar els coneixements i avenços de la psicologia en la seva actuació professional. |
B27 |
Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Aprofundir en el context familiar coma primer i primordial àmbit d'educació a la infantesa |
A5 A7
|
B17
|
|
Analitzar les variables i processos implicats en l'educació familiar |
A9
|
|
|
Assolir una comprensió psicològica sobre la diversitat de configuracions familiars actuals |
A5 A9
|
|
|
Generar orientacions i criteris d'optimització educativa en l'àmbit familiar |
A13
|
B15
|
|
Conèixer programes específics d'intervenció en aquest àmbit |
A13
|
B26
|
|
Desenvolupar competències pel treball autònom i en equip |
|
B1 B3 B4 B5 B27
|
C5
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1. La família com a context de desenvolupament a la infància i adolescència |
Concepte, naturalesa i funcions de l'educació familiar.
El procès de convertir-se en pare i mare com a transició personal i familiar.
Ideologies familiars sobre el desenvolupament i l'educació.
Les relacions entre germans.
Relacions familiars durant l'adolescència.
|
BLOC 2. Contextos familiars no convencionals i de risc
|
Divorci, monoparentalitat i nous aparellaments.
Preservació familiar
El maltractament infantil en el context familiar.
|
BLOC 3. Orientacions i programes d'intervenció psicoeducativa en l'àmbit familiar |
Programes d'atenció a la primera infància.
Context familiar i context escolar. Estratègies per a la col·laboració.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
|
Sessió Magistral |
|
32 |
34 |
66 |
Metodologies integrades |
|
28 |
46 |
74 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació l’assignatura i de cadascun dels blocs.
Activitats |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Metodologies integrades |
Elaboració per part dels alumnes d'activitats de reflexió, aprofundiment i ampliació dels continguts de classe.
Carpeta de treball: treball continuat en grup i individual sobre l'assignatura.
|
|
Metodologies integrades |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Supervisió, orientacio i seguiment de la carpeta de treball de l'alumne. Inclou treballs d'ampliació i aprofundiment. També treballs en grup realitzats a l'aula.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Metodologies integrades |
Avaluació a traves de la carpeta de treball
Pràctiques de l'assignatura |
75%
25% |
Altres |
Avaluació inicial del procès i final sobre l'acompliment d'objectius, aspeces metodològics i avaluatius |
Inclòs a les metodologies integrades
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: desenvolupar continguts del temari a traves de cinc preguntes |
Bàsica |
Arranz Freijo, E., Familia y desarrollo psicológico, Barcelona, 2004, Pearson
Musitu, G. y Cava, M.J., La familia y la educación, Barcelona, 2001, Octaedro
Lopez, F.; Etxebarria, I.; Fuentes, M.J. y Ortiz, M.J., Dessarrollo afectivo y social, Madrid, 2008, Piramide
Rodrigo, M.J.;Máiquez, M. .L .i altres, Preservación familiar, Madrid, 2008, Pirámide
Bonals, J. Sánchez-Cano, M. Coords, Manual de asesoramiento psicopedagógico, Barcelona, 2008, Graó
Rodrigo, M.J. y Palacios, J., Familia y desarrollo humano, Madrid,2004, Alianza
|
|
Complementària |
Aguilar, J.M, Síndrome de alienación parental, Cuenca, 2004, Almuzara
Biniés. P., Ser pares, avui: a la recerca del sentit comú , Barcelona, 2010 , Graó
Cataldo, C. Z. , Aprendiendo a ser padres, Madrid,, Aprendizaje Visor
Elfa, A. y Garcia, A., Els nens venen de Siberia, Barcelona, 2003, Edicions, 62
Anguera, B. y Riba, C., Fi de mileni: crisi de la funció paterna, Barcelona, 1999, Beta
Gervilla, A, Familia y educación familiar , Madrid, 2008, Narcea
Mirabent, V. y Ricart, E, Adopción y vínculo familiar, Barcelona,2005, Paidós
Lila, M; Buelga, S y Musitu, G., Las relaciones entre padres e hijos en la adolescencia, Madrid, 2006 , Piramide
Palacios, Marchesi, Coll, Desarrollo psicologico y educación, Madrid, 1999, Alianza editorial
Valdivia Sánchez, M.C., Claus per optimitzar les relacions amb els nostres fills i filles, Barcelona, 2010, Graó
Vila, I., Familia, escuela y comunidad, Barcelona, 1998, Horsori
Polaino-Lorente, A y Martínez Cano, P, Evaluación psicológica y psicopatologia de la família, Madrid, 2003, Ediciones Rialp
Lila, M; Buelga, S y Musitu, G., Las relaciones entre padres e hijos en la adolescencia , Madrid, 2006 , Piramide
Perez, R.M. , Les relacions entre Familia i escola, LLeida, 2004, Pagès editors
Nardone, G.; Giannotti, E y Rocchi, R., Modelos de família, Barcelona 2005, Herder
Moratalla, T., Psicologia en la familia, Barcelona 2003, Tibidabo Ediciones
Phillips, A, Saber dir no, Barcelona 2002, Empuries
Comellas, M.J. , Escola de pares, Barcelona 2007, Columna
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT SOCIOAFECTIU/11161103 |
|
|
Altres comentaris |
Al llarg del quadrimestre es faran recomanacions d’ aquelles activitats que tinguin relació amb l’assignatura (conferencies, exposicions....)
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|