Codi |
|
A1 |
Els diferents enfocaments i tradicions teòriques que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, com també la seva influència en la producció del coneixement i en la pràctica professional, per tal de promoure la qualitat de vida de les persones i la societat. |
A4 |
La naturalesa de les diferències individuals. |
A7 |
Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
A14 |
Definir els objectius i les metes del servei que es prestarà. (Detectar necessitats) |
A16 |
Identificar i preparar intervencions que siguin adequades per assolir les metes establertes. (Intervenció, mediació i tractament) |
A17 |
Proporcionar informació als usuaris, tenint en compte el tipus de destinatari. (Comunicació professional) |
A18 |
Difondre el coneixement derivat dels resultats de la recerca, les revisions teòriques i de productes i serveis generats. (Difusió del coneixement psicològic) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Planificació i organització |
B12 |
Presa de desicions |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
B14 |
Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió. |
B15 |
Aplicació crítica i reflexiva dels seus coneixements, habilitats i valors en els diferents llocs de treball que ocupi. |
B16 |
Realització de judicis i valoracions crítiques argumentades en el procés de presa de decisions durant l’exercici de la seva responsabilitat. |
B18 |
Que pot considerar diferents perspectives sobre els temes o problemes que treballi, avaluar-los de manera crítica, fonamentar les conclusions i prendre decisions. |
B19 |
Acceptació, integració i elaboració de les crítiques sobre la seva actuació professional. |
B20 |
Respecte per les normes socials, organitzacionals i ètiques dins les activitats relacionades amb la professió. |
B21 |
Comprensió de les limitacions de la perspectiva d’anàlisi psicològica del comportament humà i capacitat per incorporar-hi aportacions conceptuals i tècniques d’anàlisi pròpies d’altres disciplines. |
B22 |
Flexibilitat, respecte i discreció en l’ús de les dades que afecten les persones, grups o organitzacions. |
B24 |
Que pot interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demanada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-hi segons la naturalesa del fet que es tracti. |
B25 |
Que respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional. |
B26 |
Integrar els coneixements i avenços de la psicologia en la seva actuació professional. |
B28 |
Gestionar la seva formació professional i personal al llarg de la vida. |
Objectius |
Competències |
Objectiu general:
Donar una formació bàsica en ètica i deontologia de la professió del psicòleg, a nivell teòric i aplicat, utilitzant com a eines de treball diferents novel·les, pel·lícules i casos pràctics obtinguts de la realitat professional en diferents àmbits de l’exercici professional de la psicologia.
|
A4 A13 A18
|
B2 B3 B4 B6 B9 B12 B13 B14 B15 B16 B18 B19 B20 B22 B24 B25 B28
|
|
Diferenciació conceptual: ètica, deontologia, psicoética, bioètica. |
A1 A13 A14 A17
|
B3 B4 B5 B6 B12 B14 B15 B16 B18 B20 B25 B28
|
|
·Conèixer i saber aplicar els principis i normes ètiques i deontològiques que tenen que guiar l’exercici professional del psicòleg
|
A13 A14 A16 A17
|
B2 B3 B4 B5 B6 B14 B15 B16 B18 B19 B20 B21 B22 B25 B26 B28
|
|
·Conèixer i aplicar adequadament els diferents codis deontològics vigents.
|
A13
|
B2 B3 B4 B5 B6 B12 B14 B15 B18 B19 B20 B22 B25
|
|
·Conèixer quins son els principals dilemes ètics que apareixen en l’exercici professional de la Psicologia i adquirir criteris per a poder resoldre'ls.
|
A4 A13 A16 A17
|
B2 B3 B4 B5 B6 B9 B12 B14 B15 B16 B20 B22 B25
|
|
·Sensibilitzar l’alumnat pels aspectes ètics de l’actuació professional i la seva relació amb la formació teòrica, pràctica i personal
|
A7 A13
|
B1 B3 B4 B6 B13 B14 B20 B25 B28
|
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptes i aspectes bàsics |
1.1 Diferenciació terminològica: ètica, deontologia, bioètica...
1.2 Principis i normes ètiques i deontològiques
1.3 Els diferents codis deontològics
|
2. Ètica i deontologia aplicada |
2.1 Salut mental i relació psicoterapèutica
2.2 Avaluació i intervencions psicoterapèutiques
2.3 Límits i transgressions professionals
2.4 Psicologia forense
2.5 Les institucions i les seves peculiaritats
2.6 Les relacions interprofessionals: la interdisciplinarietat
2.7 Internet i les noves tecnologies
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
0 |
15 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
4 |
0 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
0 |
5 |
Tècnica del dilema |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Simulació |
|
10 |
10 |
20 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
5 |
15 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició per part del docent d'aspectes teòrics i pràctics amb el suport de material clínic, reportatges, textes o pel·lícules |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Exposicions pràctiques per diferents professionals que treballen en institucions psiquiàtriques, jurídiques i a nivell privat, per analitzar les diferents problemàtiques ètiques i/o deontològiques que sorgeixen en el dia a dia a nivell professional dins l’àmbit de la clínica.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Es treballaran diferents articles de premsa, pel·lícules, novel·les i casos clínics per analitzar les diferents problemàtiques ètiques i/o deontològiques que sorgeixen en el dia a dia a nivell professional i social.
|
Tècnica del dilema |
Presentació de diferents dilemes ètics sobre els que reflexionar i prendre possibles decisions |
Treballs |
Presentació de les memòries de les diferents activitats pràctiques de classe que inclou entre d'altres:
- la lectura obligatòria de les novel•les:
Los renglones torcidos de Dios de Torcuato Luca de Tena. Ed Planeta
El desorden de tu nombre de Juan José Millás. Ed Destino
- l’elaboració d’un rol playing a partir del plantejament d’un dilema ètic de qualsevol dels temes tractats a l'assignatura
|
Simulació |
Reproducció de situacions reals o fictícies a les quals els estudiants, assumint el seu rol, han de donar resposta.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
|
Fòrums de discussió |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic, social i/o professional. |
|
Descripció |
Atenció a l'alumne al despatx i via e-correu |
|
|
Descripció |
Pes |
Tècnica del dilema |
Participació activa oral o escrita de l'alumne |
5% |
Treballs |
Presentació de 3 o 4 memòries de les diferents activitats pràctiques de classe que inclou entre d'altres:
- la lectura obligatòria de les novel•les:
Los renglones torcidos de Dios de Torcuato Luca de Tena. Ed Planeta
El desorden de tu nombre de Juan José Millás. Ed Destino
- l’elaboració d’un rol playing a partir del plantejament d’un dilema ètic de qualsevol dels temes tractats a l'assignatura
|
40% |
Fòrums de discussió |
Inici i participació de temàtiques d'actualitat relacionades amb diferents aspectes ètics |
5% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen teòric-pràctic de resposta mitja-curta de tots els aspectes treballats al llarg del curs
|
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La 2a convocatòria es valorara de la mateixa manera que la 1a: Examen teòric-pràctic de resposta mitja-curta de tots els aspectes treballats al llarg del curs 50% Presenació memòries treballs 40% Participació oral i escrita de l'alumne a classe, forums i atenció alumne 10% |
Bàsica |
|
BEAUCHAMP, T.L. y CHILDRESS, J.F. (1999) Principios de ética biomédica. Barcelona: Masson.
BERSOFF, D.N. (2003) Ethical Conflicts in Psychology. Washington,DC: APA.
COLEGIO OFICIAL DE PSICOLOGOS (1993). Código deontológico del psicólogo. Madrid.
COLEGIO OFICIAL DE PSICOLOGOS (2004). Ética y Deontología para Psicólogos. Madrid: COP.
COL·LEGI OFICIAL DE PSICÒLEGS DE CATALUNYA (1989). Codi Deontològic. Barcelona.
DEL RÍO SÁNCHEZ, C.(2005). Guía de ética profesional en psicología clínica. Madrid: Pirámide.
FRANÇA-TARRAGÓ, O. (2001). Ética para psicólogos. Bilbao: Descleé de Brouwer.
MARTÍNEZ, M.C. (2002). Ética psiquiátrica. Bilbao: Descleé de Brouwer.
SANTANDER, F. (2000). Ética y praxis psiquiátrica. Madrid: Estudios-Asociación Española de Neuropsiquiatría |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|