DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ORIENTACIÓ PROFESSIONAL Codi 11172007
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
POY ALEGRET, SEBASTIÀ
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://en construcció
Descripció general i informació rellevant Capacitar l'alumne perquè pugui assumir funcions i tasques com a orientador professional a l'educació obligatòria
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.1. Premisses conceptuals.
1.2. L’informe psicopedagògic.
1.3. L’Orientació Acadèmica i Professional.
1.4. Tècniques, instruments i recursos d'Orientació Professional.
1.5. L’autoinforme professional (DAFO, CV, carta de presentació, xarxa de contactes, entrevista de treball, CNV).

2.1. La inserció laboral del psicopedagog. Perfils professionals.
2.2. Formes d’accés als llocs de treball. L’autoinforme professional.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció en horari de tutoria i per via telemàtica

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ACTIVITATS

PONDERACIÓ %

1.1 Informe psicopedagògic 1.1 (50%)

1.2 Realització de l'Autoinforme Professional 1.2 (50%)


Fonts d'informació
Bàsica

ÀREA SITUACIONAL

 

BAUMAN, Z. (2005): Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Madrid. Fondo de Cultura Económica.

CARDÚS, S. (2000): El desconcert de l’educació. Barcelona. La Campana.

CASTELLS, P. i SILBER, T. J. (1998): Guía práctica de la salud y psicología del adolescente. Barcelona. Planeta.

CHOMSKY, N. (2009): La (des)educación. Barcelona. Biblioteca de Bolsillo.

COLEMAN, J. C. (2003): Psicología de la adolescencia. Madrid. Morata.

CORBELLA, J. i VALLS, C. (1993): Davant una edat difícil: psicologia i biologia de l’adolescent. Barcelona. Columna.

DILLON, P. (2010): Adolescentes, alcohol y drogas. Barcelona. Medici.

MARINA, J. A. (2009): La recuperació de l’autoritat. Claus per a la família i l’escola. Barcelona. Octaedro.

REDORTA, J. (2007): Cómo analizar los conflictos. La tipología de conflictos como herramienta de mediación. Barcelona. Paidós.

ROYO, J. (2009): Els rebels del benestar. Claus per a la comunicació amb els nous adolescents. Barcelona. Alba.

SALA, T. (2002): Petita crònica d’un professor a secundària.- Barcelona. Edicions 62.

SANTOS GUERRA, M. A. (2006): La escuela que aprende. Madrid. Morata.

ZAMANILLO, T. (2008). Trabajo social con grupos y pedagogía ciutadana. Madrid. Síntesis.

 

 

 

ÀREA COGNITIVA

 

ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. M. (2008): Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid. Morata.

BRUNER, J. (2008): Desarrollo cognitivo y educación. Madrid. Morata.

GIMENO SACRISTÁN, J. (Comp.) (2008): Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid. Morata.

POZO, J. I. (2006): Adquisición de conocimiento. Madrid. Morata.

POZO, J. I. (2006): Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid. Morata.

SANDOVAL, F. i altres (2010): Triunfar en la escuela. Madrid. La Esfera de los Libros.

 

 

ÀREA CONATIVA

 

BLAKEMORE, S. J. i FRITH, U. (2007): Cómo aprende el cerebro. Las claves para la educación. Barcelona. Ariel.

COLL, C. (Coord.) (2003): Psicología de la instrucción: La enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria. Barcelona. Horsori.

GONZÁLEZ GARZA, A. (2009): Educación Holística. La pedagogía del siglo XXI. Barcelona. Kairós.

MORIN, E. (2001): Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona. Paidós.

RYCHEN, D. S. i SALGANIK, L. H. (Comp.) (2006): Las competencias clave para el bienestar personal, social y económico. Màlaga. Aljibe.

TIERNO, B. (2008): Guía para salvar el curso. Madrid. Temas de Hoy.

UNIÓN EUROPEA (2005): Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de la Unión Europea sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas. Comisión de Comunidades Europeas.

ZABALA, A. (coord.)(2011a): Què, quan i com ensenyar les competències bàsiques a primària. Barcelona. Graó.

¾ (2011b): Què, quan i com ensenyar les competències bàsiques a secundària. Barcelona. Graó.

 

 

 

ÀREA AFECTIVA

 

FERNÁNDEZ-ABASCAL, E. G. (Coord.)(2009): Emociones positivas. Madrid. Piràmide.

FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (2006): Educar en tiempos inciertos. Madrid. Morata.

FERNÁNDEZ, J. M. (2007): Educar en valores. Formar ciudadanos. Vieja y nueva educación. Madrid. Biblioteca Nueva.

MENÉNDEZ, I. (2008): El equilibrio emocional. Madrid. Espasa Calpe.

MARTÍN, X. i PUIG, J. M. (2007): Les set competències bàsiques per educar en valors. Barcelona. Graó.

PINTOR, M. PECHARROMÁN, I. (2010): Adolescentes de hoy buscando sus valores. Madrid. CCS.

POSTMAN, N. (2001): El fin de la educación. Una nueva definición del valor de la escuela. Barcelona. Octaedro.

RIERA, R. (2010): La connexió emocional. Barcelona. Octaedro.

ROJAS MARCOS, L. (2007): L’autoestima. Barcelona. Edicions 62.

SÁNCHEZ ANEAS, A. (2009):El valor de la inteligencia emocional. Jaén. Formación Alcala.

VANISTENDAEL, S. i LECOMTE, J. (2002): La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Barcelona. Gedisa.

ZIZEK, S. (2007): En defensa de la intolerancia. Madrid. Sequitur.

 

 

ÀREA ACOMODATIVA

 

MONEREO, C. i POZO, J. I. (Coord.) (2005): La pràctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona. Graó.

RUDDUCK, J. i FLUTTER, J. (2007): Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid. Morata.

STERNBERG, R. K. (1997): Inteligencia exitosa. Cómo una inteligencia pràctica y creativa determina el éxito en la vida. Barcelona. Paidós.

SURT (2001): Itinerario personal de Inserción Sociolaboral. Barcelona.

 

 

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent