DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ADAPTACIONS CURRICULARS Codi 11172201
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GRASET MARTI, IMMACULADA
Adreça electrònica immaculada.graset@urv.cat
Professors/es
GRASET MARTI, IMMACULADA
Web
Descripció general i informació rellevant A l'assignatura es tracten com a eixos fonamentals: les possibilitats dels sistema educatiu davant l'atenció a la diversitat i d'altra banda les necessitats educatives de l'alumnat. L'encaix entre ambdós ha de permetre una resposta educativa diferenciada, per mitjà de les adaptacions curriculars.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Prendre consciència de la importància d'una acció educativa diferenciada, en funció de les característiques de l'alumnat. B14
- Conèixer i comparar les diferents formes d'actuació emprades en la resposta a la diversitat de l'alumnat, identificant els aspectes positius i les possibilitats d'aplicació i d'adaptació a altres realitats. A7
- Recollir informació directa del treball realitzat en els centres educatius, en relació a l'atenció a la diversitat, comparant-ne els resultats. A5
- Desenvolupar una actitud reflexiva i crítica, davant les situacions d'ensenyament-aprenentatge, en un marc obert a la diversitat. B3
- Analitzar les mesures que es proposen des del sistema educatiu, per tal d'atendre la diversitat de l'alumnat. A1
B9
- Identificar els temes que es consideren prioritaris en aquest àmbit, aportant propostes per a un millor funcionament. A16
- Conèixer els serveis especialitzats que exerceixen funcions de suport en l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials, comptant amb la seva implicació en el tractament de casos. A6
- Cooperar amb d'altres professionals especialitzats per tal de donar resposta a les necessitats educatives de l'alumnat. A14
B5
- Valorar el compromís, la coresponsabilitat i la coordinació entre els agents educatius, socials i comunitaris, com a elements indispensables en una adequada atenció a la diversitat de l'alumnat. A2
B6
- Determinar els elements curriculars objecte d'adaptacions i modificacions. A5
- Dissenyar adaptacions curriculars. A13
- Proposar mesures afavoridores per a la integració de l'alumnat nouvingut en els centres educatius. A20
B16
- Valorar, comparar i exposar informacions, propostes i projectes relatius a aquest àmbit, amb la finalitat d'obtenir una visió àmplia que permeti optimitzar les actuacions en el camp de l'escola inclusiva. A26
C5
- Avaluar, comparar i elaborar materials i recursos útils en l'àmbit que s'estudia, seleccionant-los i/o dissenyant-los d'acord amb una intencionalitat. A22
C2

Continguts
Tema Subtema
- Les diferències individuals i l'atenció a la diversitat en l'aprenentatge escolar. - Aspectes de la diversitat en les condicions personals de l'alumnat.
- Naturalesa i àmbits de la diversitat de l'alumnat.
- Estratègies bàsiques en la resposta educativa a la diversitat.
- L'atenció a les necessitats educatives de l'alumnat en l'organització general dels centres. - Prioritats generals
- L'acció tutorial
- L'atenció a la diversitat
- L'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials
-L'atenció a l'alumnat nouvingut
- Estratègies institucionals d'atenció a la diversitat a l'ESO: aspectes curriculars, organitzatius i de funcionament.
- L'adequació curricular com a resposta a les necessitats educatives especials. - L'atenció a la diversitat en els documents curriculars.
-Les modificacions del currículum:
. Tipus de modificacions
. Procediments de sol·licitud
. Professionals que hi intervenen
. Avaluació i modificacions
- L'adequació curricular i la programació d'aula.
- Els temes prioritaris en l'atenció a la diversitat. Sobre l'atenció a la diversitat
- i l'assoliment dels aprenentatges instrumentals bàsics a l'educació primària.
- i el trànsit de l'educació primària a l'educació secundària obligatòria.
- i el perfil i composició de l'alumnat en els centres educatius al termini de l'ESO.
- en el cas de l'alumnat d'incorporació tardana (sense escolaritzar o amb una escolarització prèvia deficient).
-en el cas de l'alumnat amb trastorns comportamentals greus, conductes asocials i agressivitat i rebuig escolar.
- Sobre els seveis de suport i assessorament al professorat especialitzats en l'atenció a la diversitat: cobertura, funcions i coordinació.
- La integració de l'alumnat nouvingut en el centre escolar ordinari. - Les polítiques educatives en relació a l'alumnat nouvingut.
- Els plans educatius d'entorn i les aules d'acollida.
- Tipologia de l'alumnat d'incorporació tardana.
- Aspectes clau de l'acollida.
- L'adaptació social de l'alumnat d'incorporació tardana al centre i a l'entorn.
- Estratègies per adaptar el currículum a les classes ordinàries.
- Criteris per diversificar el treball a les classes.
- Els recursos materials - Els recursos proposats pel Departament d'Educació.
- Els recursos editats.
- Els recursos relacionats amb les TIC.
- Criteris per a la selecció de recursos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
22.5 45 67.5
Seminaris
3.5 3.5 7
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
Presentacions / exposicions
5 5 10
Pràctiques externes (de camp/sortides)
3 3 6
Treballs
5 5 10
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La seva finalitat és la de prendre contacte i recollir informació dels alumnes sobre els seus coneixements previs, relacionats amb aspectes de l'assignatura a tractar.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis, relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Realització de visites a centres educatius.
Treballs Lectures, comentaris, aplicacions pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Seminaris
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Els alumnes tracten temàtiques diferents en aquests apartats, és per això que es considera adequada una atenció personalitzada, ja que s'adequarà més als seus interessos, mentre que a la classe ordinària les orientacions que rebran seran de tipus general.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Participació a les classes i aportacions en relació als temes tractats. 5 %
Seminaris Qualitat en el contingut teòric i aportacions crítiques personals. 15 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Interès i eficàcia en la resolució dels exercicis plantejats. 15 %
Presentacions / exposicions Qualitat en el contingut teòric exposat, aportacions crítiques i materials per a la presentació. 15 %
Pràctiques externes (de camp/sortides) Relació entre aspectes teòrics tractats i realitats concretes. Anàlisi i valoració. 5 %
Treballs Adequació entre els continguts teòrics i les aplicacions pràctiques. Organització del discurs. Creativitat. 15 %
Proves de Desenvolupament Prova escrita consistent en el desenvolupament de temes i/o apartats tractats a l'assignatura. 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Méndez, L.; Moreno, R.; Pérez, C.R., Adaptaciones curriculares en educación infantil, 2001, Madrid: Narcea
Pujolàs, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula., 2003, Vic: Eumo
Departament d'Ensenyament, Atenció a la diversitat a l'ESO: 50 idees per a l'acció., 1996, Generalitat de Catalunya
O'Brien, T.; Guiney, D., Atención a la diversidad en la enseñanza y el aprendizaje., 2003, Madrid: Alianza
Pujolàs, P., Atención a la diversidad y aprendizaje cooperativo en la educación obligatoria., 2001, Málaga: Aljibe
Aldámiz-Echevarría, M.M., Com ens ho fem ? Propostes per educar en la diversitat., 2000, Barcelona: Graó
Onrubia, J. (coord.), Criterios psicopedagógicos y recursos para atender la diversidad en secundaria., 2004, Barcelona: Graó
Departament d'Ensenyament, Criteris psicopedagògics per a l'atenció a la diversitat., 1998, Generalitat de Catalunya
Jiménez, P.; Vila, M., De educación especial a educación en la diversidad., 1999, Málaga: Aljibe
Oliver, M.C., Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado., 2003, Barcelona: Octaedro_EUB
Montón, Mª. J., La integración del alumnado inmigrante en el centro escolar., 2003, Barcelona: Graó
Unamuno, V., Lengua, escuela y diversidad sociocultural. Hacia una educación lingüística crítica., 2003, Barcelona: Graó
Puigdellívol, I., Programación de aula y adecuación curricular. El tratamiento de la diversidad., 1993, Barcelona: Graó

Complementària

Recomanacions