Codi |
|
A1 |
Conèixer i valorar críticament el sistema educatiu espanyol i europeu, així com el funcionament de les organitzacions educatives que ho integren, potenciant les funcions d'assessorament, suprevisió i innovació. |
A2 |
Conèixer els sistemes socials, institucionals i comunitaris que incideixen en procés socialitzador i educatiu. |
A5 |
Definir, analitzar el seu context i diagnosticar les necessitats educatives de les persones basant-se en diferents instruments i tècniques. |
A6 |
Identificar situacions que requereixin ser derivades a serveis educatius especialitzats. |
A7 |
Conèixer processos d’ensenyament-aprenentatge innovadors que serveixin per atendre la diversitat i les necessitats educatives especials. |
A13 |
Activar estratègies de diagnòstic per facilitar el coneixement de les persones i dissenyar i desenvolupar les intervencions psicopedagògiques. |
A14 |
Activar estratègies d’assessoria docent per afavorir l’atenció a la diversitat, així com la innovació, disseny i desenvolupament curricular. |
A26 |
Avaluar programes d'innovació i intervenció en l'àmbit psicopedagògic. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B14 |
Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
- Prendre consciència de la importància d'una acció educativa diferenciada, en funció de les característiques de l'alumnat. |
|
B14
|
|
- Conèixer i comparar les diferents formes d'actuació emprades en la resposta a la diversitat de l'alumnat, identificant els aspectes positius i les possibilitats d'aplicació i d'adaptació a altres realitats. |
A7
|
|
|
- Desenvolupar una actitud reflexiva i crítica, davant les situacions d'ensenyament-aprenentatge, en un marc obert a la diversitat. |
|
B3
|
|
- Analitzar les mesures que es proposen des del sistema educatiu, per tal d'atendre la diversitat de l'alumnat. |
A1
|
B9
|
|
- Conèixer els serveis especialitzats que exerceixen funcions de suport en l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials, comptant amb la seva implicació en el tractament de casos. |
A6
|
|
|
- Cooperar amb d'altres professionals especialitzats per tal de donar resposta a les necessitats educatives de l'alumnat. |
A14
|
B5
|
|
- Valorar el compromís, la coresponsabilitat i la coordinació entre els agents educatius, socials i comunitaris, com a elements indispensables en una adequada atenció a la diversitat de l'alumnat. |
A2
|
B6
|
|
- Determinar els elements curriculars objecte d'adaptacions i modificacions. |
A5
|
|
|
- Dissenyar adaptacions curriculars. |
A13
|
|
|
- Valorar, comparar i exposar informacions, propostes i projectes relatius a aquest àmbit, amb la finalitat d'obtenir una visió àmplia que permeti optimitzar les actuacions en el camp de l'escola inclusiva. |
A26
|
|
C5
|
Tema |
Subtema |
- Les diferències individuals i l'atenció a la diversitat en l'aprenentatge escolar. |
- Aspectes de la diversitat en les condicions personals de l'alumnat.
- Naturalesa i àmbits de la diversitat de l'alumnat.
- Estratègies bàsiques en la resposta educativa a la diversitat. |
- L'adequació curricular com a resposta a les necessitats educatives especials. |
- L'atenció a la diversitat en els documents curriculars.
-Les modificacions del currículum:
. Tipus de modificacions
. Procediments de sol·licitud
. Professionals que hi intervenen
. Avaluació i modificacions
- L'adequació curricular i la programació d'aula. |
- Els temes prioritaris en l'atenció a la diversitat. |
Sobre l'atenció a la diversitat
- i l'assoliment dels aprenentatges instrumentals bàsics a l'educació primària.
- i el trànsit de l'educació primària a l'educació secundària obligatòria.
- i el perfil i composició de l'alumnat en els centres educatius al termini de l'ESO.
|
- Els recursos materials |
- Els recursos proposats materials que s'utlitzen per realitzar les aci |
|
Aspectes de la diversitat en les condicions personals de l'alumnat. alumnes de NEE
- Naturalesa i àmbits de la diversitat de l'alumnat.
- Estratègies bàsiques en la resposta educativa a la diversitat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
22.5 |
45 |
67.5 |
Seminaris |
|
3.5 |
3.5 |
7 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
5 |
10 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
5 |
10 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
3 |
3 |
6 |
Treballs |
|
5 |
5 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
20 |
0 |
20 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La seva finalitat és la de prendre contacte i recollir informació dels alumnes sobre els seus coneixements previs, relacionats amb aspectes de l'assignatura a tractar. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis, relacionats amb la temàtica de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
realitzar un treball monografic, on hi constin aspectes teorics i pràctics treballats a l'aula |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Realització de visites a centres educatius. |
Treballs |
Lectures, comentaris, aplicacions pràctiques. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Seminaris |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Els alumnes tracten temàtiques diferents en aquests apartats, és per això que es considera adequada una atenció personalitzada, ja que s'adequarà més als seus interessos, mentre que a la classe ordinària les orientacions que rebran seran de tipus general. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Avaluació inicial |
2 % |
Sessió Magistral |
Participació a les classes i aportacions en relació als temes tractats. |
8 % |
Seminaris |
Qualitat en el contingut teòric i aportacions crítiques personals. |
15 % |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Interès i eficàcia en la resolució dels exercicis plantejats. |
15 % |
Presentacions / exposicions |
Qualitat en el contingut teòric exposat, aportacions crítiques i materials per a la presentació. |
15 % |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Relació entre aspectes teòrics tractats i realitats concretes. Anàlisi i valoració. |
5 % |
Treballs |
Adequació entre els continguts teòrics i les aplicacions pràctiques. Organització del discurs. Creativitat. |
15 % |
Proves de Desenvolupament |
Prova escrita consistent en el desenvolupament de temes i/o apartats tractats a l'assignatura. |
25 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Méndez, L.; Moreno, R.; Pérez, C.R., Adaptaciones curriculares en educación infantil, 2001, Madrid: Narcea
Departament d'Ensenyament, Atenció a la diversitat a l'ESO: 50 idees per a l'acció., 1996, Generalitat de Catalunya
Pujolàs, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula., 2003, Vic: Eumo
O'Brien, T.; Guiney, D., Atención a la diversidad en la enseñanza y el aprendizaje., 2003, Madrid: Alianza
Pujolàs, P., Atención a la diversidad y aprendizaje cooperativo en la educación obligatoria., 2001, Málaga: Aljibe
Aldámiz-Echevarría, M.M.; Alsinet, J.; Bassedas, E.; Giné, N.; Masalles, J.; Masip, M.; Notó, C.; Or, Com ens ho fem ? Propostes per educar en la diversitat., 2000, Barcelona: Graó
Onrubia, J. (coord.), Criterios psicopedagógicos y recursos para atender la diversidad en secundaria., 2004, Barcelona: Graó
Departament d'Ensenyament, Criteris psicopedagògics per a l'atenció a la diversitat., 1998, Generalitat de Catalunya
Jiménez, P.; Vila, M., De educación especial a educación en la diversidad., 1999, Málaga: Aljibe
Oliver, M.C., Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado., 2003, Barcelona: Octaedro_EUB
Montón, Mª. J., La integración del alumnado inmigrante en el centro escolar., 2003, Barcelona: Graó
Unamuno, V., Lengua, escuela y diversidad sociocultural. Hacia una educación lingüística crítica., 2003, Barcelona: Graó
Vila, I.; Siqués, C.; Roig, T., Llengua, escola i immigració: un debat obert., 2006, Barcelona: Graó
Departament d'Ensenyament, Modificacions i adaptacions del currículum, 1999, Generalitat de Catalunya
Puigdellívol, I., Programación de aula y adecuación curricular. El tratamiento de la diversidad., 1993, Barcelona: Graó
|
|
Complementària |
|
|
|