DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ADAPTACIONS CURRICULARS Codi 11172201
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
ANGLES VIRGILI, NIEVES
Adreça electrònica nieves.angles@urv.cat
Professors/es
ANGLES VIRGILI, NIEVES
Web
Descripció general i informació rellevant A l'assignatura es tracten com a eixos fonamentals: les possibilitats dels sistema educatiu davant l'atenció a la diversitat i d'altra banda les necessitats educatives de l'alumnat. L'encaix entre ambdós ha de permetre una resposta educativa diferenciada, per mitjà de les adaptacions curriculars.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i valorar críticament el sistema educatiu espanyol i europeu, així com el funcionament de les organitzacions educatives que ho integren, potenciant les funcions d'assessorament, suprevisió i innovació.
A2 Conèixer els sistemes socials, institucionals i comunitaris que incideixen en procés socialitzador i educatiu.
A5 Definir, analitzar el seu context i diagnosticar les necessitats educatives de les persones basant-se en diferents instruments i tècniques.
A6 Identificar situacions que requereixin ser derivades a serveis educatius especialitzats.
A7 Conèixer processos d’ensenyament-aprenentatge innovadors que serveixin per atendre la diversitat i les necessitats educatives especials.
A13 Activar estratègies de diagnòstic per facilitar el coneixement de les persones i dissenyar i desenvolupar les intervencions psicopedagògiques.
A14 Activar estratègies d’assessoria docent per afavorir l’atenció a la diversitat, així com la innovació, disseny i desenvolupament curricular.
A26 Avaluar programes d'innovació i intervenció en l'àmbit psicopedagògic.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Prendre consciència de la importància d'una acció educativa diferenciada, en funció de les característiques de l'alumnat. B14
- Conèixer i comparar les diferents formes d'actuació emprades en la resposta a la diversitat de l'alumnat, identificant els aspectes positius i les possibilitats d'aplicació i d'adaptació a altres realitats. A7
- Desenvolupar una actitud reflexiva i crítica, davant les situacions d'ensenyament-aprenentatge, en un marc obert a la diversitat. B3
- Analitzar les mesures que es proposen des del sistema educatiu, per tal d'atendre la diversitat de l'alumnat. A1
B9
- Conèixer els serveis especialitzats que exerceixen funcions de suport en l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials, comptant amb la seva implicació en el tractament de casos. A6
- Cooperar amb d'altres professionals especialitzats per tal de donar resposta a les necessitats educatives de l'alumnat. A14
B5
- Valorar el compromís, la coresponsabilitat i la coordinació entre els agents educatius, socials i comunitaris, com a elements indispensables en una adequada atenció a la diversitat de l'alumnat. A2
B6
- Determinar els elements curriculars objecte d'adaptacions i modificacions. A5
- Dissenyar adaptacions curriculars. A13
- Valorar, comparar i exposar informacions, propostes i projectes relatius a aquest àmbit, amb la finalitat d'obtenir una visió àmplia que permeti optimitzar les actuacions en el camp de l'escola inclusiva. A26
C5

Continguts
Tema Subtema
- Les diferències individuals i l'atenció a la diversitat en l'aprenentatge escolar. - Aspectes de la diversitat en les condicions personals de l'alumnat.
- Naturalesa i àmbits de la diversitat de l'alumnat.
- Estratègies bàsiques en la resposta educativa a la diversitat.
- L'adequació curricular com a resposta a les necessitats educatives especials. - L'atenció a la diversitat en els documents curriculars.
-Les modificacions del currículum:
. Tipus de modificacions
. Procediments de sol·licitud
. Professionals que hi intervenen
. Avaluació i modificacions
- L'adequació curricular i la programació d'aula.
- Els temes prioritaris en l'atenció a la diversitat. Sobre l'atenció a la diversitat
- i l'assoliment dels aprenentatges instrumentals bàsics a l'educació primària.
- i el trànsit de l'educació primària a l'educació secundària obligatòria.
- i el perfil i composició de l'alumnat en els centres educatius al termini de l'ESO.
- Els recursos materials - Els recursos proposats materials que s'utlitzen per realitzar les aci
Aspectes de la diversitat en les condicions personals de l'alumnat. alumnes de NEE
- Naturalesa i àmbits de la diversitat de l'alumnat.
- Estratègies bàsiques en la resposta educativa a la diversitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
22.5 45 67.5
Seminaris
3.5 3.5 7
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
Presentacions / exposicions
5 5 10
Pràctiques externes (de camp/sortides)
3 3 6
Treballs
5 5 10
 
Atenció personalitzada
20 0 20
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La seva finalitat és la de prendre contacte i recollir informació dels alumnes sobre els seus coneixements previs, relacionats amb aspectes de l'assignatura a tractar.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis, relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions realitzar un treball monografic, on hi constin aspectes teorics i pràctics treballats a l'aula
Pràctiques externes (de camp/sortides) Realització de visites a centres educatius.
Treballs Lectures, comentaris, aplicacions pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Seminaris
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes tracten temàtiques diferents en aquests apartats, és per això que es considera adequada una atenció personalitzada, ja que s'adequarà més als seus interessos, mentre que a la classe ordinària les orientacions que rebran seran de tipus general.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Avaluació inicial 2 %
Sessió Magistral Participació a les classes i aportacions en relació als temes tractats. 8 %
Seminaris Qualitat en el contingut teòric i aportacions crítiques personals. 15 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Interès i eficàcia en la resolució dels exercicis plantejats. 15 %
Presentacions / exposicions Qualitat en el contingut teòric exposat, aportacions crítiques i materials per a la presentació. 15 %
Pràctiques externes (de camp/sortides) Relació entre aspectes teòrics tractats i realitats concretes. Anàlisi i valoració. 5 %
Treballs Adequació entre els continguts teòrics i les aplicacions pràctiques. Organització del discurs. Creativitat. 15 %
Proves de Desenvolupament Prova escrita consistent en el desenvolupament de temes i/o apartats tractats a l'assignatura. 25 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Méndez, L.; Moreno, R.; Pérez, C.R., Adaptaciones curriculares en educación infantil, 2001, Madrid: Narcea
Departament d'Ensenyament, Atenció a la diversitat a l'ESO: 50 idees per a l'acció., 1996, Generalitat de Catalunya
Pujolàs, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula., 2003, Vic: Eumo
O'Brien, T.; Guiney, D., Atención a la diversidad en la enseñanza y el aprendizaje., 2003, Madrid: Alianza
Pujolàs, P., Atención a la diversidad y aprendizaje cooperativo en la educación obligatoria., 2001, Málaga: Aljibe
Aldámiz-Echevarría, M.M.; Alsinet, J.; Bassedas, E.; Giné, N.; Masalles, J.; Masip, M.; Notó, C.; Or, Com ens ho fem ? Propostes per educar en la diversitat., 2000, Barcelona: Graó
Onrubia, J. (coord.), Criterios psicopedagógicos y recursos para atender la diversidad en secundaria., 2004, Barcelona: Graó
Departament d'Ensenyament, Criteris psicopedagògics per a l'atenció a la diversitat., 1998, Generalitat de Catalunya
Jiménez, P.; Vila, M., De educación especial a educación en la diversidad., 1999, Málaga: Aljibe
Oliver, M.C., Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado., 2003, Barcelona: Octaedro_EUB
Montón, Mª. J., La integración del alumnado inmigrante en el centro escolar., 2003, Barcelona: Graó
Unamuno, V., Lengua, escuela y diversidad sociocultural. Hacia una educación lingüística crítica., 2003, Barcelona: Graó
Vila, I.; Siqués, C.; Roig, T., Llengua, escola i immigració: un debat obert., 2006, Barcelona: Graó
Departament d'Ensenyament, Modificacions i adaptacions del currículum, 1999, Generalitat de Catalunya
Puigdellívol, I., Programación de aula y adecuación curricular. El tratamiento de la diversidad., 1993, Barcelona: Graó

Complementària

Recomanacions