Codi |
|
A3 |
Conèixer els processos, estratègies i mecanismes de desenvolupament i aprenentatge de les persones al llarg de la seva vida. |
A4 |
Conèixer la diversitat dels processos cognitius, emocionals i afectius en els que es sustenta l’aprenentatge. |
A6 |
Identificar situacions que requereixin ser derivades a serveis educatius especialitzats. |
A7 |
Conèixer processos d’ensenyament-aprenentatge innovadors que serveixin per atendre la diversitat i les necessitats educatives especials. |
A8 |
Conèixer models teòrics que justifiquin i orientin el disseny, desenvolupament i innovació curricular. |
A9 |
Conèixer els models teòrics i les disposicions legals vigents que estiguin relacionades amb el desenvolupament professional i els estats de transició al llarg de la vida. |
A13 |
Activar estratègies de diagnòstic per facilitar el coneixement de les persones i dissenyar i desenvolupar les intervencions psicopedagògiques. |
A14 |
Activar estratègies d’assessoria docent per afavorir l’atenció a la diversitat, així com la innovació, disseny i desenvolupament curricular. |
A15 |
Utilitzar les metodologies d’investigació, recollida, anàlisi, interpretació i difusió de resultats aplicables a l’àmbit psicopedagògic. |
A16 |
Integrar, incorporar i ajustar els resultats de la investigació en la pràctica educativa. |
A20 |
Planificar, dissenyar i implementar programes i intervencions relacionades amb l'àmbit educatiu que incideixin en el millor funcionament de l'organització. |
A22 |
Utilizar els recursos destinats a l'orientació professional, especialment els dissenyats per a grups específics (immigrants, grups ètnics i població en risc social). |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
B11 |
Gestió de la informació |
B12 |
Capacitat de presa de decisions |
B13 |
Capacitat d'autocrítica |
B15 |
Habilitats interpersonals |
B16 |
Adaptació a situacions noves |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
-Delimitar i emmarcar la Funció Tutorial i l'Orientació en el context de l'educació |
A4 A7 A16 A20
|
B9 B11 B12 B13
|
|
-Conèixer les funcions, tasques, continguts i destinataris de la intervenció tutori |
A3 A6 A7 A13
|
B1 B9 B10
|
|
-Aprendre a utilitzar i analitzar estratègies específiques d'intervenció tutorial. |
A8 A9 A14 A15 A16
|
B2 B10 B12 B15
|
|
-Desenvolupar una visió sistèmica i integral vers la tasca del pedagog - psicopedagog en l'orientació i la tutoria en un centre d'educació primària i secu |
A6 A7 A20 A22
|
B3 B5 B9 B11 B13 B15
|
C5
|
Participar activament i amb interès en el desenvolupament de l'assignatura |
A16
|
B15 B16
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Introducció: |
1.1 La figura del psicopedagog a educació primària i secundària obligatòria
1.2 La visió sistèmica o integral de l’orientació
|
L’Orientació a l’educació obligatòria |
2.1 Evolució, enfocament de l’orientador a educació primària i secundària obligatòria.
2.2 Camps d'intervenció en orientació
2.3 Els agents de l'orientació
2.4 Organització de l'orientació educativa, a educació primària i secundària obligatòria
2.5 Estratègies d'intervenció: vers als alumnes i vers als professors i tutors.
2.6 El Pla d’Acció Tutorial
|
La Tutoria a l’educació obligatòria |
3.1 Definició i objectius de l'acció tutorial
3.2 Funcions i tasques del tutor
3.3 El tutor en relació a: l'equip docent, alumnes i pares.
3.4 Planificació de l'acció tutorial: continguts i destinataris
3.5 Estratègies d'intervenció
|
Recerca en els contextos pràctics |
4.1 Sobre orientació
4.2 En l'acció tutorial |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
0 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
0 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
0 |
14 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
0 |
30 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Detecció dels coneixements previs, dels interessos i de les motivacions dels alumnes. Presentació i consens del programa |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura amb presentacions Power Point. |
Presentacions / exposicions |
Exposició dels treballs de grup dels alumnes per aprofundir en diversos aspectes i temes. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'un problema, un exercici o un cas a l'aula per posar en pràctica temes relacionats amb l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització de lectures especialitzades o activitats de recerca sobre continguts de l'assignatura. |
Treballs |
Treball en profunditat d'un tema sobre l'acció tutorial on ampliaran i relacionaran continguts teòrics amb la pràctica professional. |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
|
Descripció |
Per poder portar a terme un bon aprenentatge de l'assignatura és recomanable i necessari fer tutories i rebre assessorament puntualment. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes avaluen l'exposició del treball grupal segons els criteris consensuats. |
15% |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació de tres pràctqiues grupals i recerca bibliogràfica i d'Internet sobre temàtica de l'assignatura. |
15% |
Treballs |
Valoració del treball realitzat seguint aquests criteris:
1. La transferència dels continguts treballats a classe. 2. L'estructuració plantejada del treball. 3. Aprofundiment i coherència de les reflexions . 4. Compliment dels terminis. |
30% |
Proves de Desenvolupament |
Prova final de l'assignatura que es negocia amb els alumnes. |
30% |
Altres |
Síntesi del procés d'aprenentatge individual seguit a l'assignatura amb una autoavaluació i una valoració de l'assignatura |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Alvarez Gónzález, M., Bisquerra Alzina, R., Manual de orientación y tutoría, Praxis, Barcelona, 1998
Argüís, R (et al.), La acción tutorial. El alumnado toma la palabra., Graó, Barcelona 2001
Arnaiz, J. (et al.), La tutoría organización y tareas, Graó, Barcelona 1995
Bisquerra, R., Orientació Psicopedagògica i desenvolupament de recursos humans, La llar del llibre, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orientación Psicopedagógica para la prevención y el desarrollo, Boixareu Universitaria, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orígenes y desarrollo de la orientación psicopedagógica, Narcea, Madrid 1996
Bisquerra, R. coord., La práctica de la orientación y la tutoría, Praxis, Barcelona 2002
Fernández Sierra, J., La acción docente y psicopedagógica en secundaria desde las diversas opciones curriculares., Aljibe, Malaga 1995
Gil Martinez, R., Manual para tutorías y departamentos de orientación, Escuela Española, Madrid 1997
Ivars, J. y Martín, F., El psicopedagogo en un centro de educación secundaria: estrategias de intervención, Promolibro, Valencia 2001
Martín, E., Tirado V. (coords.), La orientación educativa y profesional en la Educación Secundaria, ICE/Horsori, Barcelona 1997
Rodríguez Espinar, S., Alvarez, M., Echeverría, B., Marín, M.A., teoría y práctica de la orientación educativa, PPU, Barcelona 1993
Sobrado Fernandez, L i Ocampo Gomez, C, Evaluación psicopedagógica y orientación educativa, Estel, Barcelona 1998
|
|
Complementària |
|
|
|