DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura EDUCACIÓ EMOCIONAL EN LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA Codi 11172211
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
MARTINEZ VERA, ESTER EULALIA
Adreça electrònica estereulalia.martinez@urv.cat
Professors/es
MARTINEZ VERA, ESTER EULALIA
Web
Descripció general i informació rellevant Les vivències emocionals són el motor de la vida i de les relacions, per tant, ho han de ser també a l’educació

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els mecanismes i les pautes d’intervenció de pares, mestres i psicopedagogs a fi d’assolir la maduresa emocional. A3
A4
A10
A19
A26
Conèixer els diferents estadis de desenvolupament emocional del nen. A4
A5
B3
Entendre les interconexions entre els diferents grups socials que tenen incidència en el creixement emocional. A2
A3
A5
A6
Avaluar la salut emocional de nens i adolescents A3
A4
A10
A13
A20
A26

Continguts
Tema Subtema
Immersió en el creixement emocional Figures parentals en el desenvolupament emocional
Els altres membres familiars
El mestre
El grup classe
La comunitat
Diferents etapes de desenvolupament emocional L’embaràs
L’edat bebè
Primera infància
Etapa escolar
Pubertat i adolescència
Actituds que deuen estar presents a l’educació emocional Afectivitat
Arrelament
Valoració
Límits
Acceptació
Comunicació
Eines per l’observació i la interpretació dels processos emocionals Observació introspectiva
Observació sistemàtica
Propostes educatives per afavorir els sentiments i les emocions Relacions de la vida quotidiana
Capacitat d’expressar el que se sent
Vivències compartides
Expressió corporal

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
25 25 50
Presentacions / exposicions
10 5 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
Treballs
3 32.5 35.5
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves pràctiques
0 0 0
Proves objectives de preguntes curtes
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes sobre:
- coneixemnts previs
- Interessos
- Motivació
Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició d'un treball en grup
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'exercicis relacionats amb la temàtica
Treballs Activitat realitzada en grup
Activitat realitzada individualment: memòria

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Durant la realització dels treballs hi haurà una supervisió d'aquestos

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Avaluació continuada que requerirà l’assistència a classe (90%), treballs d’investigació i exposicions, presentació de dossier amb tot el material presentat a classe.
Sessió Magistral Avaluació continuada que requerirà l’assistència a classe (90%), treballs d’investigació i exposicions, presentació de dossier amb tot el material presentat a classe.
Presentacions / exposicions Avaluació continuada que requerirà l’assistència a classe (90%), treballs d’investigació i exposicions, presentació de dossier amb tot el material presentat a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació continuada que requerirà l’assistència a classe (90%), treballs d’investigació i exposicions, presentació de dossier amb tot el material presentat a classe.
Treballs Avaluació continuada que requerirà l’assistència a classe (90%), treballs d’investigació i exposicions, presentació de dossier amb tot el material presentat a classe.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Pels alumnes que no puguin assistir almenys al 90% de les classes, l'avaluació consistirà amb un examen final de la bibliografia proposada


Fonts d'informació

Bàsica

Ausubel, D.P. (1970) El desarrollo infantil. Barcelona: Paidós

Bowlby, J. (1999) Vínculos afectivos. Madrid: Morata

Cyrulnyck, P. (2002) Los patitos feos. Madrid: Gedisa

Martínez, E. (2006) Eucación emocional i transmisión de valores. Barcelona: Andamio

Palou, S. (2004) Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Barcelona: Graó

Complementària

Recomanacions