DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIDÀCTICA GENERAL I Codi 11181001
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
Adreça electrònica josep.holgado@urv.cat
Professors/es
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Didàctica General de l'Ensenyament de Mestres comprèn un camp de coneixements que proporcionen la base teòrico-pràctica pel disseny, desenvolupament, innovació i avaluació dels processos d'E/A en contextos d'educació formal.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 - La didàctica. Concepte. Perspectives de la Didàctica. Característiques de la
didàctica. Principis didàctics de procediment.
- L’ensenyança. Evolució del concepte d’ensenyança. Pautes d’actuació per una ensenyança eficaç.
- L’aprenentatge. Factors que influencien l’aprenentatge.
- La instrucció.
TEMA 2 - La comunicació didàctica. Components de l’acte didàctic:
- El context de l’ensenyament. L’ensenyament formal. L’ensenyament no formal. L’ensenyament informal. L’escola. Plantejaments institucionals en els centres escolars. Els documents de gestió a l’escola. L’escola com a escenari d’operacions didàctiques: Recursos humans, materials i funcionals.
- El mestre. Tasques del mestre. Tipologies de mestres. Els estils docents. El curriculum ocult. La interacció didàctica. Llenguatges emprats per la interacció didàctica. Nivells de reciprocitat.
- L’alumne. Tipologies d’alumnes.
- Les estratègies metodològiques.
- El contingut. Les àrees de coneixement en les diferents etapes. Tipologia de continguts: Bloc conceptual, bloc procedimental, bloc actitudinal. Els eixos transversals. La selecció de continguts. Criteris de selecció de continguts. La seqüenciació de continguts. Organització de continguts. Redacció de continguts.
TEMA 3 - El curriculum. Concepte. Aspectes que inclou. Fonamentació del curriculum: sociològica, psicològica, disciplinar epistemològica, pedagògica. Funcions del curriculum.. Nivells de concreció curricular. Agents que hi intervenen. Aspectes que concreten. Estructura del Sistema Educatiu. El curriculum d’Educació Infantil. El curriculum d’Educació Primària. Proposta d'Ordenació Curricular dels Ensenyaments a Catalunya.
TEMA 4 - Components del curriculum: La programació didàctica. (1ª part)
- Els continguts.
- Els objectius. Funcions. Els objectius en el model tecnològic. Les taxonomies. Els objectius en el model de procés. Redacció d’objectius.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció i resolució de dubtes que un alumne/a plantegi sobre qualsevol activitat de l'assignatura. Orientació i resolució de dubtes sobre els treballs en equip: presentacions, projecte, programacions, exercicis.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica BENEDITO, V., Aproximación a la didáctica., PPU, Barcelona: 1987
FERNANDEZ PEREZ, M, Las tareas de la profesión de enseñar, Siglo XXI., Madrid: 1994
FERRANDEZ, A. (Coord.), Didàctica General, UOC, Barcelona: 1996
MEDINA, A. - SALVADOR, F. (Coords..), Didáctica General, Pearson Educ. Prentice Hall., Madrid: 2002
RUÉ, Joan, Qué enseñar y por qué. Elaboración de proyectos de formación, Paidós, Barcelona: 2002
SAENZ, O. (Dtor), Didáctica General. Un enfoque curricular, Marfil, Alcoi: 1994
ZABALA, A, La pràctica educativa. Com ensenyar, Graó, Barcelona: 1995
ZABALZA, M.A, Diseño y desarrollo curricular., Narcea. 9ª edic, Madrid: 2004
GARCIA PASCUAL, Enrique, Didáctica y Curriculum, Mira, Zaragoza: 2004

Complementària ECHEITA, G. - JIMENEZ, J.R. i altres, Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico. El aprendizaje cooperativo, Graó, Barcelona: 2002
SANZ, Glòria, Comunicació efectiva a l'aula. Tècniques d'expressió oral per a docents, Graó, Barcelona: 2005
MALLART, J. i altres, Repensar la Pedagogia, avui., Eumo, Vic: 2001
TORRES, J, El curriculum oculto., Morata, Madrid: 1991
URIA, Mª E., Estrategias didáctico-organizativas para mejorar los centros educativos, Narcea, Madrid: 1998
CANO, Elena, Guia per a l'autoavaluació i el desenvolupament de les competències del professorat, Graó, Barcelona: 2005

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent