DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIDÀCTICA GENERAL II Codi 11181006
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
Adreça electrònica josep.holgado@urv.cat
Professors/es
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
Web
Descripció general i informació rellevant Únicament convocatòria extraordinària d'examen que cal sol·licitar prèviament a la Secretaria del centre.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 - Les activitats d’aprenentatge.
- Classificació segons: l'agent principal, el model emprat en l'expressió-comprensió, el pla de treball, les funcions i operacions cognitives implicades, les exigències que comporten pel subjecte que les realitza, el moment que ocupen en la seqüència didàctica, segons el plantejament de l'activitat.
- Grau d'ajut. Redacció de les activitats. L'E-A dels diferents continguts.
TEMA 2 - Els materials curriculars i recursos didàctics.
- Classificació segons el nivell de complexitat, l'àmbit d'intervenció, la intencionalitat, els continguts i la manera d'organitzar-los, el suport, la participació de l'alumne en la seva elaboració.
- Funcions. Nivells de simbolització dels missatges.
- El llibre de text. Criteris per valorar el llibre de text.
- Els materials curriculars segons la tipologia de continguts. Anàlisi i selecció dels materials curriculars.
- Els materials curriculars AV.
- Les Noves Tecnologies i els nous materials curriculars. Hipermedia. Hipertext. Multimèdia. Telecomunicacions: El correu electrònic, les llistes de distribució, les xarxes de telecomunicacions.
TEMA 3 - L’avaluació. Concepte. Evolució del concepte d’avaluació.

- Funcions de l’avaluació en els diferents nivells de concreció curricular. Variables que la condicionen. Principis generals:

1. L'avaluació com a comparació. Concepte de normotipus. El normotipus estadístic, el criterial, l’individualitzat.

2. Naturalesa processual i sistèmica de l'avaluació. Passes per realitzar-la correctament. Tècniques d’avaluació. Requisits que ha de tenir la tècnica. Exàmens orals i escrits. Proves objectives de memòria i reconeixement. Normes de puntuació de les proves objectives. L’observació. Tècniques sociomètriques. Diferenciació cognitiva de les preguntes.

3. Comprehensivitat de l’avaluació. Capacitats de desenvolupament. Sitacions en què es recull la informació. Continguts, tasques, operacions mentals, modalitats d’avaluació. Avaluació qualitativa i quantitativa. La gestió dels errors.

- Avaluació dels continguts segons la seva tipologia.
TEMA 4 - Models d’ensenyança. Concepte.
- Classificació: Model socràtic. Model tradicional. Models actius. Models instructius tecnològics. Models bàsics. Models d’aprenentatge pel domini. Models individualitzats. Models globalitzats. Models socialitzats. Model col.laboratiu.
TEMA 5 - Qualitat i millora escolar: Models de qualitat. Perspectives de la qualitat: educativa, personal i d'excel.lència. La investigació a l’aula.

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendran els dubtes dels alumnes.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica SCHWARTZ,S. - POLLISHUKE, M., Aprendizaje activo. Una organización de la clase centrada en el alumnado, Narcea, Madrid: 1998
FERNANDEZ PEREZ, M., Las tareas de la profesión de enseñar, Siglo XXI, Madrid: 1994
FERRANDEZ, A. (Coord.), Didàctica General, UOC, 1996
LATORRE,A, La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica docente, Graó, BCN: 2003
MEDINA, A. - SALVADOR, F. (Coords..), Didáctica General, Pearson Educ. Prentice Hall., Madrid: 2002
RUÉ, Joan, Qué enseñar y por qué. Elaboración de proyectos de formación, Paidós, BCN: 2002
SAENZ, O. (Dtor), Didáctica General. Un enfoque curricular, Marfil, Alcoi: 1994
ZABALA, A., La pràctica educativa. Com ensenyar, Graó, BCN: 1995
ZABALZA, M., Diseño y desarrollo curricular, Narcea. 9ª edic., Madrid: 2004
, , ,

Complementària AINSCOW, M. i altres, Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Manual para la formación del profesorado, Narcea, Madrid: 2001
BARTOLOMÉ, A. i GRANÉ, M. (Coords.), "Educación y tecnologías: de la excepcionalidad a la cotidianeidad" (Diversos articles), Aula de innovación educativa nº 135 (octubre), p. 9-50,
BLANCO i altres, Què en fem, del PCC?., URV-ICE, 2001
BOLÍVAR, A.- DOMINGO, J.- FERNANDEZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología., La Muralla, Madrid: 2001
BUENDIA, L.- GONZALEZ, D.- GUTIERREZ, J.- PAGALAJAR, M., Modelos de análisis de la investigación educativa., Alfar, Sevilla: 1999
CARBONELL, J., La aventura de innovar. El cambio en la escuela, Morata, Madrid: 2002
CASANOVA, M.A., Manual de evaluación educativa, La Muralla, Madrid: 1997
CASTILLO, S. (Coord.), Compromisos de la Evaluación Educativa, Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2002
CASTILLO, S. - CABRERIZO, J., Evaluación educativa y Promoción escolar, Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2003
CASTILLO, S. - CABRERIZO, J, Prácticas de evaluación educativa. Materiales e instrumentos., Pearson. Prentice Hall, Madrid: 2003
COLL, C. i altres, El constructivismo en el aula, Graó. (Biblioteca de Aula nº 2)., Barcelona: 1993
ECHEITA, G. - JIMENEZ, J.R. i altres, Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico. El aprendizaje cooperativo, Graó, BCN: 2002
ELLIOT, J., La Investigación-Acción en Educación, Morata, Madrid: 1990
ESCUDERO, J. M. (Coord.), Diseño, desarrollo e innovación del curriculum, Síntesis, Madrid: 1990
FORÉS,A., VALLVÉ, M.,, La didáctica de la educación social, Ñaque, Ciudad Real: 2002
FREINET, C., Técnicas Freinet de la escuela moderna, Siglo XXI, Madrid: 1980
GALLEGO, D. - ALONSO, C., Tecnología educativa., Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2003
JIMENEZ,B., GONZALEZ, A., FERRERES, V., Modelos didácticos para la innovación educativ, PPu, BCN: 1988
LATORRE, Antonio, La Investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa, Graó, BCN: 2003
LOUGHLIN, C.E., SUINA,J.H., El ambiente de aprendizaje: diseño y organización., Morata./M.E.C, Madrid: 1987
MATEO ANDRES, J., La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas., ICE Univ. Barcelona/Horsori, BCN: 2000
otros (1998). Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes, Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes., UNED, Madrid: 1998
, ORDEN ECD/1923/2003, de 8 de julio, por la que se establecen los elementos básicos de los documentos de evaluación, de las enseñanzas escolares de régimen general reguladas por la Ley Orgánica 10/2002, ,
PEREZ JUSTE, R. y otros, Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación, Narcea, Madrid: 2000
PONT BARCELÓ, E., Models d’acció didàctica, UOC, 1997
PRZESMYCKI, H., El contrato didáctico en la educación, Graó, BCN: 2000
ROSSELL, M., Avaluar, més que posar notes, Claret. (Fer escola nº 3), BCN: 1996
SALINAS, D., ¡Mañana examen! La evaluación entre la teoría y la realidad, Algibe, Málaga: 2002
SANTOS GUERRA, M.A, Evaluación educativa, Magisterio del Rio de la Plata. 2 vols., Buenos Aires: 1996
SANTOS GUERRA, M.A., Evaluar es comprender, Magisterio del Rio de la Plata., Buenos Aires: 1998
SARRAMONA, J., Curriculum i disseny instruccional, EDIUOC., 1997
SOLER, Llorenç, La televisión. Una metodología para su aprendizaje, Gustavo Gili., BCN: 1988
TORRES, J., Globalización e interdisciplinariedad: El curriculum integrado, Morata., Madrid: 1994
URIA, Mª E., Estrategias didáctico-organizativas para mejorar los centros educativos., Narcea, Madrid: 1998
ZABALA, A., “La globalización, una fórmula de aproximación a la realidad”., Signos nº 8-9, pp. 110-121., 1993
ZABALZA, M.A., Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional., Narcea, Madrid: 2004

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent