DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) BASES PEDAGÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL Codi 11181010
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
CORDERO GONZALEZ, CONSUELO
Adreça electrònica consol.cordero@urv.cat
Professors/es
CORDERO GONZALEZ, CONSUELO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assigantura vol controbuir en la formació del mestre/a amb uns coneixements teòrics i pràctics necessaris per respondre a la diversitat de necessitats educatives de tot l'alumnat en el marc d'una escola oberta a tothom i en una visió inclusiva de l'educació i també aporta elements d'anàlisi, valroació i intervenció en situacions educatives que afavoreixin el progrés cap a una escola que sigui efectiva per a tots i a totes i de qualitat.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
BLOC I




Educació Especial, Integració Educativa, Educació en la diversitat i Escola Inclusiva. Perspectiva històrica i conceptual.

































BLOC II





La resposta a la diversitat en el Context Escolar.





1.1.- Aproximació històrica: de la segregació a la integració.
1.2.- Un nou concepte d'Educació Especial: Les NEE
1.3.- La Política educativa integradora a l'Estat Espanyol i a Catalunya.
1.4.- Més enllà de la integració: l'educació en la diversitat i l'escola inclusiva.

2.1. El marc curricular i l'educació en la diversitat.
2.1.1.- La resposta a les nee des del Currículum.
2.1.2.- El procés d'adaptació del currículum a la diversitat.
2.1.3.- Els Plans Individualitzats.




2.2.- Els contextos d'E-A en el grup aula i l'educació en la diversitat:

2.2.1.- Professionals i Equips
2.2.2.- La coordinació docent
2.2.3.- El centre escolar i la resposta organitzativa a la diversitat de l'alumnat.

2.3.- Els processos d'E-A en el grup aula i l'educació en la diversitat:

2.3.1.- Estratègies metodològiques
2.3.2.- Recursos i materials ordinaris i específics.
2.3.3.- Les noves tecnologies aplicades a l'educació especials.




Atenció personalitzada
Descripció
Orientació davant els dubtes, ajuda a la resolució de problemes.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'Avaluació constarà de dues parts:

Realitzar prova presencial: aquesta constarà de cinc preguntes curtes i desenvolupar un tema. 60% de la nota final

Elaborar una unitat de programació. 20%

Desenvolupar un treball a escollir dels continguts de la matèria. 20%


Fonts d'informació
Bàsica Rufino Gonzales, Cano; Carcia Nieto, Narciso, Bases Pedagògicas de la Educación Especial, 1, Biblioteca Nueva
Ainscow, M., Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares., , Narcea

Complementària

AINSCOW, M. (2001) Hacia escuelas eficaces para todos. Manual para la formación de equipos docentes. Madrid. Narcea

ARNÁIZ SÁNCHEZ, P. (2003) Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Aljibe.
JIMENEZ MARTINEZ, P. Y VILA SUÑE, M. (1999) “De la educación especial a la educación en la diversidad: perspectiva socio-histórica y desarrollo conceptual” en De la educación especial a educación en la diversidad. Aljibe, Málaga. Pp- 81-145.
PUIGDELLÍVOL, I. (1986) Historia de la Educación Especial, en Enciclopedia temática de Educación Especial. Vol. I. Madrid: CEPE, 47-61.
BONALS, J. (1996) El trabajo en equipo del profesorado. Graó, Barcelona.
ELBOJ, C.; PUIGDELLÍVOL, I.; SOLER, M. y VALLS, R. (2002) Comunidades de aprendizaje.Transformar la educación. Graó: Barcelona.
HERNÁNDEZ, F. y VENTURA, M. (1997) La organización del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Barcelona: Graó.
http://www.xtec.es/ed_esp: información, materiales y herramientas para facilitar al profesorado la atención a personas con necesidades educativas especiales.
Ley Orgànica de Educación, de 3 de mayo de 2006. BOE 106 de 4 de mayo de 2006.

Legislació relacionada amb l’EE vigent.

PUJOLÁS, P. (2003) Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula. Vic: Eumo.
STAINBACK, W.; STAINBACK, S.; MORAVEC, J. (1999) “Un currículo para crear aulas inclusivas”, en STAINBACK, S. Y STAINBACK, W. (1999) Aulas
Inclusivas. Narcea, Madrid. Pp. 83-101.
.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent