DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRACTICUM II Codi 11181015
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
28.5 0 28.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Història i Història de l'Art
Pedagogia
Psicologia
Coordinador/a
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
Adreça electrònica josep.holgado@urv.cat
Professors/es
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
Web
Descripció general i informació rellevant -Conèixer el context real en el qual es desenvolupa l’activitat professional. -Aprendre i desenvolupar habilitats i estratègies pràctiques adequades a l’àmbit professional. -Tenir contacte amb professionals i conèixer situacions, experiències, treball, activitats, etc., relacionades amb la tasca professional. -Aplicar i practicar, de forma guiada i orientada, els coneixements i destreses apreses en l'aula. -Unir experiència i reflexió, aprenentatge teòric i pràctic, sabers acadèmic i aprenentatge per experiència. -Conèixer-se a si mateix en una situació real de pràctica professional, conèixer les dificultats i capacitats d’un mateix, així com els aspectes en els quals pot destacar i aquells que hauria de millorar. -Comprendre la complexitat de les situacions educatives i la necessitat d'un aprenentatge continu per a poder afrontar aquest futur professional. -Desenvolupar la capacitat de treball en equip i de coordinació amb altres professionals. -Aprendre a afrontar situacions de tensió i desenvolupar habilitats de resolució de conflictes de forma educativa. -Comprendre el que significa ser un bon professional de l'educació i la càrrega ètica d'autoexigència i responsabilitat que implica treballar en el món educatiu.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A28 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A34 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A44 Reconèixer la diversitat dels alumnes i explicitar-la, situar-la en relació amb el coneixement científic i dissenyar o escollir intervencions didàctiques per facilitar el desenvolupament científic
A47 Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B10 Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable
B11 Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i els seus progressos escolars en el marc d'una educació integral
B12 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B13 Tenir capacitat d'organització i planificació
B14 Ser capaç de prendre decisions
B15 Tenir un raonament crític
B16 Ser creatiu
B17 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B20 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
B21 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Objectius generals: • Conèixer i utilitzar per part de l’alumne de pràctiques recursos i materials per a l’aplicació pràctica de la tasca docent. • Observar les vies de l’aprenentatge dels alumnes en cada una de les especialitats, tenint en compte les característiques del grup-classe i la manera que el mestre, segons el Projecte curricular, organitza el seu treball. Objectius específics: . Prendre contacte real amb la professió. . Contrastar la teoria amb la pràctica - Fonamentar i crear actituds personals adients pel futur desenvolupament de la docència - Percebre com s’ensenya i com s’apliquen diferents models, estratègies i sistemes d’ensenyança. - Dissenyar i desenvolupar una unitat didàctica. - Conèixer el funcionament intern i l’organització del centre escolar A1
A2
A28
A34
A44
A47
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B20
B21
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
El procés d’ensenyament-aprenentatge i la seva posada en pràctica a l’escola. Les unitats Didàctiques.
Organització i funcionament del centre escolar. Els documents del Centre
La dinàmica de diferents aules de l’escola
Els instruments de recollida d’informació com a font de coneixements i sistematització de l’aprenentatge.
El material didàctic, el material tècnic i el material informàtic a l’escola

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Pràcticum
285 427.5 712.5
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
10 0 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació del pràcticum.
Es realitzarà una reunió prèvia amb la finalitat de donar informació a l'alumnat so bre el periode del "Pràcticum II".
Pràcticum Estades de formació en Centres Educatius Públics d'Educació Infantil i Primària (CEIP), Centres concertats i Centres privats.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Pràcticum
Proves de desenvolupament
Descripció
Durant el periode de pràcticum l'alumnat realitzarà amb el tutor de la Facultat quatre sessions de tutoria en grup o personalitzada temporalitzats en diferents moments claus del procés. L'alumne disposarà de la possibilitat de contactar individualment amb el/la tutor/a mitjançant la utilització del'espai Moodle destinat a aquesta activitat. El contacte directe amb el tutor del centre educatiu serà fonamental en el desenvolupament d'aquest periode amb la finalitat de fer un seguiment de la participació i la integració de l’alumne a l’Escola.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràcticum Aspecte descrit a l'apartat d'altres comentaris. 50 %
Proves de desenvolupament Aspecte descrit a l'apartat d'altres comentaris. 50 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es realitzarà des de la coordinació del mestre tutor d'aula i la del professor tutor de la Facultat.

Es valorarà:

• La participació i la integració de l'alumne a l'Escola
• Assistència a les reunions amb el tutor de la Facultat

L'avaluació es realitzarà a partir dels següents paràmetres:

- Nota del tutor de la Facultat (50%)

? Presentació, coherència a la redacció, ortografia i capacitat d'argumentació 5 %
? Assistència i utilització de les tutories presencials i virtuals 10%
? Planificació i posada en pràctica de la U.P//P.I 25 %
? Reflexió crítica 10 %

- Nota del tutor del Centre educatiu o Institució Educativa (50%)

? Implicació de l'alumne en la vida i l'activitat del centre/institució 10%
? Creació de Unitats de Programació/Plans d'intervenció i de material escolar 10%
? Posada en pràctica de la Unitat de Programació o Pla d'Intervenció 20%
? Revisió de la memòria de pràctiques 10%


Fonts d'informació

Bàsica

SEVILLANO GARCÍA (2005): Estrategia innovadoras para una enseñanza de calidad.  Ed. Pearson. Madrid

 

MORENO, C (Coord) (2005): La práctica del asesoramiento educativo a examen. Ed. Graó.  Barcelona

 

FERNÁNDEZ CONDE (2004):  La enseñanza de la cultura en la clase. Ed. Arco Libros. Madrid

 

VILLAR ANGULO, LM (1999): Construcción y análisis de procesos de enseñanza, teoría e investigación. Ed. OIKOS-TAU. Vilassar de Mar.

 

SARRAMONA Y LÓPEZ (Coord) (1999): Formació i actualització de la funció docent. Ed. UOC. Barcelona.

 

SANTIBÁÑEZ GRUBER, R (1998): Practicum d’educación. Materiales de trabajo. Ed. Universidad de Deusto. Bilbao.

 

GIOVANNINI, A (1996): Profesor en acción. Ed. Edelsa. Madrid.

 

PÉREZ PÉREZ, R (1994): El currículum y sus componentes. Hacia un modelo integrador. Ed. OIKOS-TAU. Barcelona.

 

RUIZ OLABUÉNAGA, JI (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto. Bilbao

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent