DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES Codi 11181016
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
TENA SUBIRATS, MARTA
Adreça electrònica marta.tena@urv.cat
Professors/es
TENA SUBIRATS, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Característiques de l'adquisició i el desenvolupament del llenguatge i metodologia per a una correcta intervenció eduactiva en aquesta àrea en l'etapa d'educació infantil.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.-Estudi de la proposta curricular de l'àrea d'intercomunicació i llenguatges al currículim d'Educació Infantil. -El llenguatge com a a comunicació i com a representació.
2.- Visió general de les teories l'aquisició del llenguatge


-Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge.
-Teoria innatista: Chomsky
-Bruner: de la comunicació al llenguatge
3.- Etapes de l'adquisició del llenguatge -Etapes prelingüística i lingüística. Característiques d'ambdues.
4.-Funcions que predominen en el llenguatge infantil -Funcions comunicatives. Evolució.
-El llenguatge egocèntric: Piaget i Vigotski.
5.- Desenvolupament del sistema fonològic i del domini fonètic. -La teoria de Jacobson. Mecanismes d'aprenentatge.
-Pautes evolutives.
-Trastorns en l'adquisició dels sons de la llengua.
-Metodologia per ajudar l'infant en la discriminació auditiva i en la fonació.
-Metodologia per ajudar el nen en l'organització fonològica i en la pronúncia dels sons de la llengua.
6.- Desenvolupament de l'organització semàntica i adquisició del vocabulari. -L'accés a la significació: mecanismes d'aprenentatge i pautes evolutives.
-L'adquisició del sistema semàntic.
-Metodologia per ajudar l'infant en l'adquisició de vocabulari: activitats de denomaninació.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament de l'organització semàntica: activitats de conceptualització.
7.- El desenvolupament morfosintàctic. -Principis generals del desenvolupament morfosintàctic.
-Pautes evolutives.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament morfosintàctic: activitats per treballar el nombre i ordre de paraules, els nexos, les flexions i la conciència sintàctica.
8.- El desenvolupament de l'organització del discurs. -La comunicació a l'aula.
-La conversa dirigida.
-Les sessions d'intervenció privilegiada dels alumnes.
9.-Tipologia textual oral a educació infantil. -Metodologia per a l'ús a l'aula dels diferents tipus de text oral: narració, descripcio poesía.
10.- Recursos didàctics de l'àrea de llenguatge -La literatura oral.
-Els contes.
-La dramatització.

Atenció personalitzada
Descripció
Un cop triat el treball a realitzar per un determinat grup, caldrà que aquest s'entrevisti dues vegades amb la professora: 1) Per tal d'obtenir les orientacions necessàries per a - la realització del treball: objectius específics, metodologia, bibliografia bàsica, -la presentació i realització de les activitats per part dels companys. 2) Obtenir el vist i plau; abans de la presentació del tema i realització de les activitats a l'aula.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ

Dossier amb dos articles subratllats, acompanyats d'un esquema i d'un qüestionari, amb cinc preguntes curtes respectives respostes. Treball en grup de dos alumnes.

- Power point amb activitats per a treballar un conte tradicional amb les noves teconologies.

- Unitat Didàctica per desenvolupar el treball els fonemes /s/ i /z/.

- Examen del continguts teòrics de l'assignatura.


Fonts d'informació
Bàsica J. Brune, Acción, pensamiento y lenguaje, Alianza Psicología, 1.984
Borzone de Manrique, A.Mª, Leer y escribir a los 5, Aiqué, 1.994
Ch. Bouton, El desarrollo del lenguaje, UNESCO-Abril, 1.982
J. Bruner, La parla dels infants, EUMO, 1.985
, Grup de llengua escrita Rosa Sensat: dossiers nºs 9, 14,15,26, 39, Rosa Sensat,
F. Hernández Pina, Teorías psicosociolingüísticas, Siglo XXI, 1.984
M. Monfort; A. Juárez, El niño que habla, CEPE, 1.987
M.D. Rius i Estrada, Llenguatge oral. Projecte de metodologia per al desenvolupament de la comunicació a l'escola, La Guaira, 1.989
J. Rondal, El desarrollo del lenguaje, Médica y Técnica, 1.982
L.S. Vigotski, Pensament i Llenguatge, EUMO, 1.988
G. Wells, Aprender a leer y a escribir, Cuadernos de Pedagogía-Laia, 1.988
, Infància (educar de 0 a 6), Rosa Sensat,
, Guix (d'infantil), Graó,
, Perspectiva escolar, Rosa Sensat,
, Clij (revista de literatura infantil i juvenil), Torre de papel,
, Articles (didàctica de la llengua i la literatura), Graó,
, Cuadernos de pedagogía, ,
G. Aguado, El desarrollo del lenguaje de 0 a 3 años: bases para un diseño curricular en la Educación Infantil, CEPE, 1.995
E. Bassedas i altres, Didáctica de la lengua en la educación infantil, Síntesis, 2.000
G. Rodari, Gramàtica de la fantasia, Aliorna, 1.987

 

 

Complementària E. Bassedas i altres, Apendre i ensenyar a Educació Infantil, Graó, 1.996
C. Triadó; M. Santacana, La evaluación del lenguaje: una aproximación evolutiva, Antrophos, 1.989
J.M. Artigal, Com fer descobrir una nova llengua, EUMO, 1.984
R.Boixaderas & L. Navarro, "Lectura mental i lectura expressiva" in Exemples d'unitats de programació, 5. Parvulari. Cicle Inicial, Generalitat de Catalunya, 1994
J. Gómez, "Una activitat quotidiana: la conversa", In-fàn-ci-a, nº7/8, 1993
Monogràfic, "L'expressió oral", Guix, 1989
R. Reina et al., "Els jocs de falda" in "Exemples d'una unitat de programació I. L'educació Infantil", Generalitat de Catalunya,
T. Ribas, "Dramatització d'un conte" in " Exemples d'unitats de programació I. L'educació infantil., Generalitat de Catalunya, 1.992
I. Bustos Sánchez, Discriminación auditiva y logopedia, CEPE, 1988
J. Gómez Tolón, Trastornos de la adquisición del lenguaje. Valoración y tratamiento, Escuela Española, 1.987
J. Piaget, Lenguaje y pensamiento en elniño, Guadalupe, 1.972
M.D. Renau, Els inicis del llenguatge i la comunicació en l'infant, Rosa Sensat, 1.980

         

 

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent