DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura DESENVOLUPAMENT FISIOLÒGIC DEL NEN Codi 11181102
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
CID RODRÍGUEZ, MARÍA JOSÉ
Adreça electrònica mariajose.cid@urv.cat
Professors/es
CID RODRÍGUEZ, MARÍA JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Donar a coneixer al futur mestre d'EI conceptes relacionats amb el desenvolupament del nen i els hàbits en aquesta edat que li permetin adaptar millor la seva tasca docent

Competències
Codi  
A9 Potenciar en els infants el coneixement i el control del seu cos i les seves possibilitats motrius, així com els beneficis que tenen sobre la salut.
A12 Ser capaç d’utilitzar les cançons i els jocs musicals com a mitjà per promoure la comprensió de la realitat del so i les formes musicals.
A15 Ser capaç de desenvolupar en els infants hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A17 Detectar situacions de falta de benestar dels infants que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
A18 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A19 Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu.
A20 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A21 Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys.
A23 Promoure el joc simbòlic i de representació de rols com a principal mitjà de coneixement de la realitat social.
A26 Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne.
A27 Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes.
A40 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
A44 Reconèixer la diversitat dels alumnes i explicitar-la, situar-la en relació amb el coneixement científic i dissenyar o escollir intervencions didàctiques per facilitar el desenvolupament científic
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B10 Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable
B14 Ser capaç de prendre decisions
B18 Estar motivat per la qualitat
B19 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
B21 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
General: Adquirir els coneixements bàsics sobre el desenvolupament psicofisiològic que ajudin al mestre d'Educació Infantil a entendre quines són les necessitats en aquesta etapa. 1. Conèixer el desenvolupament des de l'etapa prenatal fins els 6 anys i els factors que incideixen en el mateix. A17
A40
B1
B2
B6
B14
B19
B21
C2
C5
2. Conèixer bases biològiques de la conducta i l'aprenentatge A17
A40
B1
B14
B21
C3
3. Conèixer el desenvolupament d'hàbits de salut i fisiològics i els seus problemes A9
A15
A17
B2
B6
B14
C3
4. Saber actuar en prevenció de la salut del nen. A12
A17
B2
B6
B14
B21
C3
C5
5. Conèixer i identificar les principals alteracions psicològiques que es puguin donar en els alumnes d'educació infantil A17
A19
A20
A26
B6
B9
B10
B18
B19
6. Saber i treballar per contribuir a l'equilibri emocional del nen/a d'educació infantil. Importància del paper del mestre/a. A17
A18
A19
A21
A23
A27
A44
B1
B3
B10
B18
B19
B21
C3
7. Conèixer els principals conflictes que es poden donar a l'aula d'educació infantil i saber com resoldre'ls d'una manera pacífica i mediadora. A15
A17
A18
A19
B2
B3
B5
B6
B9
B10
B21
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Unitat didàctica I. : El desenvolupament i el creixement des del periode prenatal 1.1. El desenvolupament prenatal

1.2. El naixement

1.3. Estats i funcions del nounat
Unitat didàtica II:
. Les malalties psicossomàtiques
. Factors que afecten al desenvolupament primerenc
.Creixement somàtic
2.1.-Alteracions psicossomàtiques en el nen/a
2.2.- Factors que incideixen en el creixement i el desenvolupament.
Unitat didàtica III: Hàbits fisiològics i de salut 3.1. Alimentació i nutrició en les diferentes etapes evolutives

3.2. La son: Fisiologia i problemes

3.3. El control d'esfinters: Fisiologia i problemes
Unitat didàtica IV: Prevenció accidents infantils 4.1. Primers auxilis
Unitat Didàctica V: Trastorns Psicològics a la infància 5.1.- Conèixer i identificar possibles alteracions psicològiques a l'aula d'educació infantil
Unitat Didàctica VI: Creixement Emocional a la Infància i qualitat de Vida 6.1.- Conèixer i valorar la importància de les diferents peces del "motor emocional"
6.2.- Paper de la mestre/mestre en l'equilibri emocional del nen
6.3.- Indicadors de qualitat de vida
Unitat Didàctica VII: Resolució de conflictes a Educació Infantil 7.1.- Conèxier els conflictes més usuals a l'aula d'educació infantil
7.2.- Adquirir estratègies bàsiques de mediació i resolució alternativa de conflictes a l'aula

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
28 33.6 61.6
Resolució de problemes, exercicis
15 18 33
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de continguts bàsics i de desenvolupament de la primera unitat
Resolució de problemes, exercicis Treball de grup a partir de problemes i casos presentats als alumnes sobre temes del programa

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Reunions per a resoldre dubtes i exercicis plantejats

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis s'hauran d'anar fent els exercicis proposats al dossier de pràctiques de l'assignatura 20%
Proves de Desenvolupament preguntes curtes sobre el contingut teòric de l'assignatura 70%
Altres

s'haurà de llegir un dossier d'articles de temàtica relacionada amb l'assignatura, i fer.ne un treball al respecte.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal treure almenys un 4 a l'examen teòric per a poder fer mitja.

S'han de dur a terme totes les activitats proposades per a poder ser avaluat.


Fonts d'informació

Bàsica

Carlson B. (2001). Embriología humana y biología del desarrollo. Madrid: Harcourt.

Cobos P (1999). El desarrollo psicmotor y sus alteraciones. Madrid: Pirámide.

CEAC. (1997). Prevención y tratamiento de enfermedades infantiles. Barcelona: Editorial CEAC.

CESNID (2001). L'alimentació de la mare i els nens petits. Barcelona: CESNID

CESNID (2001). L'alimentació infantil. Barcelona: CESNID

Freides D. (2002). Trastornos del desarrollo. Barcelona: Ariel Neurociencia

Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1997). Consell de Puericultura. Barcelona: Autor

Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1992). Guia per a la prevenció dels accidents infantils. Barcelona: Autor

Generalitat de Catalunya, Departament d'ensenyament, de Sanitat i Seguretat Social (1989). Orientacions i programes. Educació infantil per a la salut a l'escola.  Barcelona: Autor

Luján A, Santos M. (2005). El niño en el entorno escolar: como prevenir y afrontar problemas y trastornos. Madrid: Síntesis

Nelson (1999). Compendio de Pediatria (3a edición). New York: McGraw-Hill.

Zuluaga J A (2001) Neurodesarrollo y estimulación. Madrid: Panamericana

Complementària Flores Ramos, Estela, La resolución de conflictos en el aula de educación infantil, Editorial de la Infancia,

Recomanacions