DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) EXPRESSIÓ CORPORAL Codi 11181202
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SEGURA MEIX, MÍRIAM
Adreça electrònica miriam.segura@urv.cat
Professors/es
SEGURA MEIX, MÍRIAM
Web
Descripció general i informació rellevant OBJECTIUS - Conèixer i experimentar amb el gest i el moviment com a recurs expressiu del cos. - Aprofundir en el coneixement i consciència del propi cos i de les seves possibilitats. - Accedir al plaer de jugar, percebre, dansar i expressar-se amb el cos i a través del cos, el moviment, la paraula, l’espai, el ritme, els objectes i el grup de forma participativa i implicada, per afavorir el desenvolupament de la creativitat i la comunicació. - Valorar i respectar la capacitat expressiva dels companys i l’exteriortizació de sentiments. - Reflexionar entorn a l’aplicació didàctica dels diferents continguts que conformen el bloc d'expressió i comunicació corporal. - Analitzar diferents aspectes educatius i actitudinals, i transferir-los en diferents contextos escolars: en la interacció educativa amb els nens i les nenes, amb l’equip de professors i professores, en reunions i en entrevistes.

Competències
Codi  
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A9 Potenciar en els infants el coneixement i el control del seu cos i les seves possibilitats motrius, així com els beneficis que tenen sobre la salut.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B20 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer i experimentar amb el gest i el moviment com a recurs expressiu del cos. - Aprofundir en el coneixement i consciència del propi cos i de les seves possibilitats. - Accedir al plaer de jugar, percebre, dansar i expressar-se amb el cos i a través del cos, el moviment, la paraula, l’espai, el ritme, els objectes i el grup de forma participativa i implicada, per afavorir el desenvolupament de la creativitat i la comunicació. - Valorar i respectar la capacitat expressiva dels companys i l’exteriorització de sentiments. - Reflexionar entorn a l’aplicació didàctica dels diferents continguts que conformen el bloc d'expressió i comunicació corporal. - Analitzar diferents aspectes educatius i actitudinals i transferir-los en diferents contextos escolars: en la interacció educativa amb els nens i les nenes, amb el professorat, en reunions i entrevistes A2
A9
B5
B20
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. Aproximació conceptual Diferents concepcions de l’expressió corporal. Definicions. Objectius de l’expressió corporal en el marc educatiu. Els llenguatges expressius.


Bloc II Coneixement corporal o alfabet expressiu Les parts del cos, formes dimensions, sensacions musculars, posturals. To muscular, respiració i relaxació. Equilibri
Moviment coordinat en expressió (desplaçaments, formes de moviment, qualitat del moviment...).
L' espai i el temps.
El món intern: expressió d’idees, conceptes i emocions personals

Creativitat corporal com a eix transversal:utilització expressiva i creativa dels conceptes esmentats.
Bloc III. Dimensió comunicativa Alfabet comunicatiu: gestos, moviments i actituds corporals en situació de comunicació
Món extern: simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions, transformacions, moviments dansats
Interacció personal: diàleg corporal
Intercanvi discursiu

Creativitat corporal com a eix transversal:utilització comunicativa i creativa dels conceptes esmentats
Bloc V. L’expressió corporal i currículum escolar
Aspectes metodològics i didàctics (la consigna, els objectes i les seves funcions, la sessió o el taller, les actituds...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
3 15 18
Presentacions / exposicions
6 60 66
Pràctiques a laboratoris
27 0 27
Debats
2 0 2
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
2 0 2
Proves mixtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. valoració dels coneixements previs mitjançant activitats concretes
Sessió Magistral Classes expositives per part de la professora i que l'alumne haurà de complementar amb lectures i/o activitats diverses
Presentacions / exposicions Exposició de treballs teòrics i pràctics en petit grup
Pràctiques a laboratoris Propostes de pràctica corporal de diferents qüestions i situacions que l'alumne desenvoluparà a classe individualment, en petits grups o amb tot el grup
Debats Anàlisi i reflexió a partir de situacions vivenciades, de lectures i de imatges dels diferents continguts del programa.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Altres

L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb totes les aportacions individuals i en grup: - Assistència i participació activa a les sessions (mínim del 80%, en cas contrari es farà un examen pràctic) - Preparació i presentació dels treballs pràctics tant individuals com de grup - Realització d'una fitxa individual de cada setmana amb la descripció de les activitats i les reflexions de les vivències fetes a classe. - Elaboració i presentació d'una Unitat Didàctica interdisciplinar d'algun dels continguts del programa adreçada a un cicle educatiu. Aquest treball es farà en petit grup (3-4 persones) i una de les activitats es portarà a la pràctica


(15%)


(30%)



(20%)



(35%)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica MOTOS TERUEL, T., Iniciación a la Expresión Corporal. Teoría, técnica y práctica. , 1983, Humanitas
VILLADA, P. , Expresión corporal. En CASTEJON, F.J. (coord.) Manual del Maestro Especialista en educación Física., 1997 , Pila Teleña
MOTOS, T. Y G. ARANDA, L. , Práctica de la Expresión Corporal . , 2001, Ñaque
LEARRETA, B.; RUANO, K. Y SIERRA, M.A. , Didáctica de la expresión corporal. Talleres monográficos, 2006, Inde
LEARRETA, B.; SIERRA, M.A.; RUANO, K. , Los contenidos en expresión corporal, 2006, Inde
MATEU, M.; DURÁN, C. y TRUQUET, T. , 1000 ejercicios y juegos aplicados a las actividades corporales de expresión. (I), 1997, Paidotribo

AYMERICH, C. i M. (1985) Signos de la comunicación. Barcelona: Teide.

BARRET, G. (1989) Pedagogía de la expresión dramática.  Montreal: Recherche en expression.

BOSSU, H. Y CHALAGUIER (1987) La expresión corporal, método y práctica. Barcelona: Martínez Roca

BROOKS, CH.  V. (1996) Consciencia sensorial Barcelona: Los libros de la Liebre de Marzo.

CALAIS-GERMAIN, B. (1991) Anatomía para el movimiento I i II. Barcelona: La Liebre de marzo.

GARCÍA, L. i MOTOS, T. (1990) La expresión corporal. Madrid: Alhambra.

GARCÍA RUSO, H.Mª. (1997) La danza en la escuela. Barcelona: Inde.

HERNÁNDEZ, V. y RODRIGUEZ, P. (1996) La expresión corporal con adolescentes. Madrid: CCS

MATEU, M.; DURÁN, C. y TRUQUET, T. (1992) 1000 ejercicios y juegos aplicados a las actividades corporales de expresión.  Vol. 1 y li.  Barcelona: Paidotribo.

MONTAVEZ, M.y ZEA, M.J. (1998) Expresión corporal, propuestas para la acción. Málaga: MM y MJZ

MOTOS, T. (2001) Práctica de  la expresión corporal. Barcelona: Humanitas

SANTIAGO, P. (2004) Expresión corporal y comunicación. Teoría y práctica de un programa. Salamanca: Amarú

VILLADA, P (1997).Expresión corporal. En CASTEJON, F.J. Manual del maestro especialista en educación física. Madrid: Pila Teleña

VIVERA, J. (1991) Cómo practicar la dramatización con niños de 4-14 años. Barcelona: Diálogos en educación

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
El caràcter pràctic de l'assignatura fa imprescindible la presencialitat.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent