Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer quins són els problemes clau en els quals s'ha interessat i interessa la psicologia com ciència i la manera com aquests han anat abordant-se en les diferents etapes del seu desenvolupament.
Conèixer la contribució que han fet altres disciplines al naixement, desenvolupament i consolidació de la psicologia com disciplina científica.
Conèixer les diferents fonts i instruments dels quals disposa l'historiador per poder reconstruir la història de la disciplina.
| | A2 |
Ser capaç d'identificar, analitzar i valorar de manera crítica i no dogmàtica els diferents enfocaments i teories que se n'han anat proposant al llarg del desenvolupament històric de la disciplina i els autors més representatius.
Conèixer els nous reptes amb els quals s'enfronta la psicologia com ciència en l'actualitat.
| | A5 |
Conèixer i familiaritzar-se amb els diferents mètodes i tècniques d'investigació que s'han adoptat a l'estudi de la psicologia des dels seus inicis fins l'actualitat.
| | A10 |
Conèixer quins són els problemes clau en els quals s'ha interessat i interessa la psicologia com ciència i la manera com aquests han anat abordant-se en les diferents etapes del seu desenvolupament.
Ser capaç d'identificar, analitzar i valorar de manera crítica i no dogmàtica els diferents enfocaments i teories que se n'han anat proposant al llarg del desenvolupament històric de la disciplina i els autors més representatius.
Conèixer i familiaritzar-se amb els diferents mètodes i tècniques d'investigació que s'han adoptat a l'estudi de la psicologia des dels seus inicis fins l'actualitat.
Conèixer els nous reptes amb els quals s'enfronta la psicologia com ciència en l'actualitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. La història de la psicologia en el context de la filosofia, la metodologia i la història de la ciència. |
- Introducció a la metodologia i la filosofia de la ciència
- Història de la ciència i història de la psicologia
|
Tema 2. Aproximació a les arrels de la psicologia: el naixement de la psicologia com a ciència en el segle XIX. |
La psicologia com a ciència:
- Antecedents filosòfics
- La contribució de la fisiologia i la psicofísica
- Wilhem Wundt: de la psicologia filosòfica a la psicologia científica |
Tema 3. La psicologia europea de la consciència: orígens i primeres escoles. |
- L'estructuralisme (Thitchener)
- L'Escola de Würzburg
- La psicologia de l'acte (Brentano)
- La psicologia de la Gestat
|
Tema 4. La psicologia de l'inconscient. |
- Freud i la teoria psicoanalítica
- Anàlisi i crítiques
- La psicoanàlisi després de Freud |
Tema 5. El desenvolupament de la psicologia als EE. UU. i el naixement de la psicologia aplicada. |
- L'impacte de la teoria de l'evolució en la disciplina psicològica
- La psicologia de William James
- El funcionalisme
- Naixement i consolidació de la psicologia aplicada i la psicologia professional |
Tema 6. Els dos paradigmes predominants en el segle XX: conductisme i cognitivisme.
|
- El conductisme i la reacció antimentalista
- Del conductisme clàssic als neoconductismes
- El conductisme radical
- La crisi del paradigma conductista i la revolució cognitiva
- La psicologia cognitiva: antecedents, naixement, relacions interdisciplinars i postulats teòrics |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Seminaris |
|
4 |
11 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
40 |
56 |
Sessió Magistral |
|
24 |
48 |
72 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: objectius, blocs temàtics, organització, metodologia, fonts d’informació disponibles, criteris i vies d’avaluació, etc.
Torn obert de preguntes.
|
Seminaris |
Els seminaris se centraran en la lectura, anàlisi i comentari de texts. S’establirà un calendari d’acord amb el qual l’alumne haurà de treballar pel seu compte texts i materials seleccionats prèviament pel professor; posteriorment es posaran en comú a l’aula les qüestions treballades que suscitin més interès i/o dificultats. EL TREBALL PREVI DE L'ALUMNE ÉS IMPRESCINDIBLE. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejament de problemes d’interès metodològic (identificació de variables en dissenys experimentals, ús del temps de reacció com a variable dependent, etc.) i psicològic (contrastació d’hipòtesis de contingut psicològic, etc.).
Realització d’experiments senzills a l’aula.
Anàlisi i interpretació de resultats obtinguts en investigacions psicològiques.
Posada en comú a l’aula.
EL TREBALL PREVI DE L'ALUMNE ÉS IMPRESCINDIBLE. |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals estaran vertebrades a través d'exposicions teòriques clarament estructurades i integrades entre si que seran conduïdes pel professor i que tindran un caràcter obert i dinàmic, on l’alumne haurà de tenir una presència activa, de manera que la seva participació sigui clau en el seu desenvolupament. Durant les exposicions en qüestió, que sovint es complementaran amb presentacions en format powerpoint o altres recursos audiovisuals, el professor tractarà de comprovar el grau de seguiment de l’alumnat. PERQUÈ L'ALUMNE EN PUGUI FER UN SEGUIMENT ADEQUAT, CAL QUE TREBALLI ELS CONTINGUTS D'UNA SESSIÓ A UNA ALTRA. |
Atenció personalitzada |
Si s'escau, l'alumne podrà rebre atenció personalitzada de la professora: aclariment de dubtes, orientació, consultes... |
Descripció |
A petició de l'alumne, s'atendran consultes i es resoldran dubtes en l'espai i horari convinguts amb el professor.
Cal tenir present, a més a més, l'horari d'atenció a l'alumnat del professor en el període lectiu corresponent. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
T. H. Leahey, Historia de la Psicología, Sisena - any 2005, Madrid - Prentice Hall
J. D. Greenwood , Historia de la Psicología: un enfoque conceptual, 2011, Mèxic - McGraw Hill
J. M. Burgos, Historia de la Psicología, 2014, Madrid - Palabra
|
|
Complementària |
|
Complementària Brennan, J. F. (1999). Historia y Sistemas de la Psicología.
Mèxic: Pearson Educación. (5a ed.) Brennan, J. F. (2000). Psicología. Historia y Sistemas.
Lecturas. Mèxic: Pearson Educación. (2a ed.) Carpintero, H. (1994). Historia de la Psicología en España. Madrid:
EUDEMA. Hergenhan, B. R. (2001). Introduccción a la Historia de la Psicología. Madrid: Ediciones Paraninfo. Tortosa, F. (2006). Una historia de la Psicología
moderna. Madrid: McGraw Hill. [2a ed.] Tortosa, F. i Civera, C. (2006). Historia de la
Psicología. Madrid: McGraw Hill. Altres Díez, J. A. i Moulines C. U. (2008). Fundamentos de Filosofía de la
Ciencia. Barcelona: Ariel. [3a ed.] García-Albea, J. E. (1993). Mente y conducta. Ensayos de psicología
cognitiva. Madrid: Trotta. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|