DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I Codi 11204002
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
LORENZO SEVA, URBANO
Adreça electrònica urbano.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LORENZO SEVA, URBANO
Web
Descripció general i informació rellevant Estadística en Ciències del Comportament I és una introducció a les tècniques estadístiques més habituals que es fan servir en l'àmbit de les ciències del comportament. Al presentar aquestes tècniques es dóna més importància als aspectes de fonamentació lògica, interpretació i aplicació que al formalisme matemàtic. Es pretén donar a l'estudiant una base que li permeti resoldre les situacions més habituals amb que es pot trobar fent recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer les tècniques estadístiques descriptives i les distribucions bàsiques més habituals en la investigació i pràctica psicològica.
Conèixer tècniques estadístiques fonamentals d'associació de variables.
 A10 Aprendre a interpretar de manera crítica els resultats d'una investigació.
Potenciar la capacitat de raonament abstracte.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produir un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produir un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l'estadística descriptiva
2. Probabilitat i combinatòria
3. Distribucions de probabilitat
4. Models de regressió i correlació lineal simple
5. Pràctica 1: descripció de variables amb Excel
6. Pràctica 2: Aplicació de models probabilísitics amb Excel
7. Pràctica 3: Correlació i regressió amb Excel

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C3
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A10
35 60 95
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B2
B6
C2
C3
24 30 54
Atenció personalitzada
B6
0.5 0 0.5
 
Proves mixtes
A5
A10
B2
B6
C3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposicions teòriques sobre el temari recolzades d'exercicis numèrics.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicació pràctica del temari utilitzant el programa EXCEL. Es plantegen tres situacions concretes de l'àmbit de la Psicologia que es solucionen utilitzant tècniques estadístiques descriptives.

Atenció personalitzada
Descripció
Consultar els dubtes sobre el temari o les pràctiques addicionals en horari de tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
A10
Avaluació continuada segons la participació a l'aula 5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B2
B6
C2
C3
Avaluació continuada segons la participació a l'aula 25
Proves mixtes
A5
A10
B2
B6
C3
C4
Examen sobre els continguts de l'assignatura 70
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Peña, D. y Romo, J. (1997). Introducción a la estadística para las ciencias sociales. Madrid: McGraw-Hill.


Complementària

Haslam, S.A., & McGarty, C. (2003). Research Methods and Statistics in Psychology. SAGE Foundations of Psychology series.


Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PSICOMETRIA/11204010


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent