DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I Codi 11204002
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
LORENZO SEVA, URBANO
Adreça electrònica urbano.lorenzo@urv.cat
ivettemargarita.espinoza@urv.cat
ana.hernandez@urv.cat
Professors/es
LORENZO SEVA, URBANO
ESPINOZA DÍAZ, IVETTE MARGARITA
HERNÁNDEZ DORADO, ANA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</p><div><br /></div><div>Estadística en Ciències del Comportament I és una introducció a les tècniques estadístiques més habituals que es fan servir en l'àmbit de les ciències del comportament. Al presentar aquestes tècniques es dóna més importància als aspectes de fonamentació lògica, interpretació i aplicació que al formalisme matemàtic. Es pretén donar a l'estudiant una base que li permeti resoldre les situacions més habituals amb que es pot trobar fent recerca. &lt;/div&gt; </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer les tècniques estadístiques descriptives i les distribucions bàsiques més habituals en la investigació i pràctica psicològica.
Conèixer tècniques estadístiques fonamentals d'associació de variables.
 A10 Aprendre a interpretar de manera crítica els resultats d'una investigació.
Potenciar la capacitat de raonament abstracte.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball

Continguts
Tema Subtema
1. Estadística descriptiva 1.1. Definició de conceptes
1.2. Formulació en estadística
1.3. Estadístics descriptius més comuns
1.4. Representació gràfica de la distribució
2. Distribucions de probabilitat 2.1. Probabilitats a partir d’una mostra
2.2. Distribució binomial
2.3. Distribució normal
2.4. La taula de la distribució normal
2.5. Altres distribucions de probabilitat
3. Estadística inferencial 3.1. Inferència paramètrica
3.2. Inferència sobre la mitjana aritmètica
3.3. Inferència sobre la variància
3.4. Inferència no paramètrica
3.5. Inferència sobre la distribució de Xi
4. Correlació i regressió lineal 4.1. Descripció de l’associació entre variables
4.2. Coeficients d’associació bivariats
4.3. Regressió lineal
Pràctica 1: Estadística descriptiva amb Excel
Pràctica 2: Estadística inferencial amb Excel
Pràctica 3: Correlació i regressió lineal amb Excel

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A10
35 60 95
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B2
B6
C2
24 10 34
Treballs
B2
B6
C2
1 14.5 15.5
Atenció personalitzada
B6
0.5 0 0.5
 
Proves de desenvolupament
A5
A10
B2
B6
C2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposicions teòriques sobre el temari recolzades d'exercicis numèrics.
Al moodle de l'assignatura es publicaran els continguts de l'assignatura en format pdf i vídeos. L'estudiant haurà d'haver estudiat els continguts de cada sessió de tal manera que la sessió consistirà en un breu resum dels continguts estudiats, resoldre els dubtes dels estudiants, i realitzar exercicis pràctics que es penjaran al moodle.
Aquesta metodologia docent es mantdrà tnat si les sessions són presencials, com si són virtuals pel TEAMS. En cas de sessions virtuals, serà obligatori mantenir la càmera oberta durant tota la sessió.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicació pràctica del temari utilitzant el programa EXCEL. Es plantegen tres situacions concretes de l'àmbit de la Psicologia que es solucionen utilitzant tècniques estadístiques descriptives.
L'estudiant haurà de portar el seu propi portàtil. Les pràctiques utilitzen una aplicació EXCEL desenvolupada en Visual Basic que només és compatible amb la versió EXCEL de Windows. Els estudiants que no tinguin portàtil propi podran realitzar la pràctica al costat d'un altra estudiant (mantenint les normes de seguretat que convinguin).
En cas de què es cancel·lin les activitats docents presencials, durant les hores de classe assignades a l'horari el professor indicarà als estudiants quines són les activitats pràctiques programades per a cada sessió i l'estudiant publicarà els resultats de la pràctica en el Moodle de l'assignatura. En cas de sessions virtuals, serà obligatori mantenir la càmera oberta durant tota la sessió.
Treballs Presentació d'un document Excel on es presenta la solució d'un cas pràctic, i una presentació de 5 minuts a l'aula on s'exposen els resultats.
Aquesta activitat d'avaluació serà presencial.
Atenció personalitzada Es solventen dubtes concrets i aclariments del temari. Es podran realitzar dins de l'horari d'atenció als estudiants tant presencialment com per TEAMS.

Atenció personalitzada
Descripció

<p> Consultar els dubtes sobre el temari o les pràctiques addicionals en horari de tutoria. L'horari d'atenció als estudiants i l'email de contacte està disponible a la plana web del Departament de Psicologia de la URV. Es podran realitzar tant presencialment com per TEAMS. </p>


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
A10
Avaluació continuada segons la participació a l'aula i la resolució dels exercicis pràctics presentats telemàticament. 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B2
B6
C2
Avaluació continuada segons la participació a l'aula.

Aquesta activitat no és recuperable.
10
Treballs
B2
B6
C2
Presentació d'un document Excel on es presenta la solució d'un cas pràctic, i una presentació de 5 minuts amb PowerPoint a l'aula on s'exposen els resultats

Aquesta activitat no és recuperable.
Aquesta sessió és presencial.
10
Proves de desenvolupament
A5
A10
B2
B6
C2
L'examen requereix obtenir una puntuació mínima de 4 per sumar els punts obtinguts en avaluació continuada.
Aquesta sessió és presencial.
70
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

La prova mixta (70%) tindrà dues convocatòries en forma d'examen. Les proves d'avaluació continuada desenvolupades a les sessions magistrals (10%), les activitats d'avaluació continuada (10%) i la presentació oral (10%) no tenen segona convocatòria.



Fonts d'informació

Bàsica Moore, David S., Estadística aplicada básica, 2a. ed., Antoni Bosch Editor
Salkind, Neil J., Excel Statistics, 2016, SAGE Publications
Wendy J. Steinberg, Statistics alive!, 2011, 2a. ed., Sage
Schumacker, Randall E., Learning Statistics Using R, 2015, SAGE Publications

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent