Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Conèixer les tècniques estadístiques descriptives i les distribucions bàsiques més habituals en la investigació i pràctica psicològica.
Conèixer tècniques estadístiques fonamentals d'associació de variables.
| | A10 |
Aprendre a interpretar de manera crítica els resultats d'una investigació.
Potenciar la capacitat de raonament abstracte.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
|
Tema |
Subtema |
1. Estadística descriptiva |
1.1. Definició de conceptes
1.2. Formulació en estadística
1.3. Estadístics descriptius més comuns
1.4. Representació gràfica de la distribució |
2. Distribucions de probabilitat |
2.1. Probabilitats a partir d’una mostra
2.2. Distribució binomial
2.3. Distribució normal
2.4. La taula de la distribució normal
2.5. Altres distribucions de probabilitat |
3. Estadística inferencial |
3.1. Inferència paramètrica
3.2. Inferència sobre la mitjana aritmètica
3.3. Inferència sobre la variància
3.4. Inferència no paramètrica
3.5. Inferència sobre la distribució de Xi |
4. Correlació i regressió lineal |
4.1. Descripció de l’associació entre variables
4.2. Coeficients d’associació bivariats
4.3. Regressió lineal
|
Pràctica 1: Estadística descriptiva amb Excel |
|
Pràctica 2: Estadística inferencial amb Excel |
|
Pràctica 3: Correlació i regressió lineal amb Excel |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
60 |
95 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
24 |
10 |
34 |
Treballs |
|
1 |
14.5 |
15.5 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposicions teòriques sobre el temari recolzades d'exercicis numèrics.
Al moodle de l'assignatura es publicaran els continguts de l'assignatura en format pdf i vídeos. L'estudiant haurà d'haver estudiat els continguts de cada sessió de tal manera que la sessió consistirà en un breu resum dels continguts estudiats, resoldre els dubtes dels estudiants, i realitzar exercicis pràctics que es penjaran al moodle.
Aquesta metodologia docent es mantdrà tnat si les sessions són presencials, com si són virtuals pel TEAMS. En cas de sessions virtuals, serà obligatori mantenir la càmera oberta durant tota la sessió. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicació pràctica del temari utilitzant el programa EXCEL. Es plantegen tres situacions concretes de l'àmbit de la Psicologia que es solucionen utilitzant tècniques estadístiques descriptives.
L'estudiant haurà de portar el seu propi portàtil. Les pràctiques utilitzen una aplicació EXCEL desenvolupada en Visual Basic que només és compatible amb la versió EXCEL de Windows. Els estudiants que no tinguin portàtil propi podran realitzar la pràctica al costat d'un altra estudiant (mantenint les normes de seguretat que convinguin).
En cas de què es cancel·lin les activitats docents presencials, durant les hores de classe assignades a l'horari el professor indicarà als estudiants quines són les activitats pràctiques programades per a cada sessió i l'estudiant publicarà els resultats de la pràctica en el Moodle de l'assignatura. En cas de sessions virtuals, serà obligatori mantenir la càmera oberta durant tota la sessió. |
Treballs |
Presentació d'un document Excel on es presenta la solució d'un cas pràctic, i una presentació de 5 minuts a l'aula on s'exposen els resultats.
Aquesta activitat d'avaluació serà presencial. |
Atenció personalitzada |
Es solventen dubtes concrets i aclariments del temari. Es podran realitzar dins de l'horari d'atenció als estudiants tant presencialment com per TEAMS. |
Descripció |
<p> Consultar els dubtes sobre el temari o les pràctiques addicionals en horari de tutoria. L'horari d'atenció als estudiants i l'email de contacte està disponible a la plana web del Departament de Psicologia de la URV. Es podran realitzar tant presencialment com per TEAMS. </p> |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Avaluació continuada segons la participació a l'aula i la resolució dels exercicis pràctics presentats telemàticament. |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Avaluació continuada segons la participació a l'aula.
Aquesta activitat no és recuperable.
|
10 |
Treballs |
|
Presentació d'un document Excel on es presenta la solució d'un cas pràctic, i una presentació de 5 minuts amb PowerPoint a l'aula on s'exposen els resultats
Aquesta activitat no és recuperable.
Aquesta sessió és presencial. |
10 |
Proves de desenvolupament |
|
L'examen requereix obtenir una puntuació mínima de 4 per sumar els punts obtinguts en avaluació continuada.
Aquesta sessió és presencial. |
70 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. La prova mixta (70%) tindrà dues convocatòries en forma d'examen. Les proves d'avaluació continuada desenvolupades a les sessions magistrals (10%), les activitats d'avaluació continuada (10%) i la presentació oral (10%) no tenen segona convocatòria. |
Bàsica |
Moore, David S., Estadística aplicada básica, 2a. ed., Antoni Bosch Editor
Salkind, Neil J., Excel Statistics, 2016, SAGE Publications
Wendy J. Steinberg, Statistics alive!, 2011, 2a. ed., Sage
Schumacker, Randall E., Learning Statistics Using R, 2015, SAGE Publications
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|