DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) FONAMENTS DE PSICOBIOLOGIA Codi 11204004
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
Adreça electrònica diana.ribes@urv.cat
mariateresa.colomina@urv.cat
claudia.villatoro@urv.cat
rocio.rodulfo@urv.cat
genis.ona@urv.cat
sefora.barbera@urv.cat
Professors/es
RIBES FORTANET, DIANA
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
VILLATORO PARDO, CLÀUDIA
RODULFO CÁRDENAS, ROCÍO
OÑA ESTEVE, GENÍS
BARBERÀ PARADA, SÉFORA
Web
Descripció general i informació rellevant

L’assignatura Fonaments de Psicobiologia aporta els coneixements bàsics per identificar elements moleculars i de sistemes propis de a biologia i les neurociències en l’anàlisi i l’estudi de la conducta.

Objectius Cognitius: Conèixer els principis bàsics de la biologia per la seva aplicació a l’estudi de la  conducta normal i patològica. Conèixer els principis bàsics de la genètica i l'evolució humanes aplicades a l’estudi de la conducta. Conèixer l'organització bàsica de del Sistema Nerviós, i les característiques del teixit nerviós. Comprendre els principis de la comunicació neuronal. Conèixer els principis bàsics de la neuroendocrinologia.

 Procedimentals. Saber descriure les principals tècniques d’estudi i d’intervenció psicobiològiques i les seves aplicacions. Aprendre a utilitzar les eines telemàtiques per la cerca i organització de la informació.

Actitudinals. valorar la rellevància integrar múltiples disciplines incloent les explicacions psicobiològiques per a l’estudi de la conducta. Fomentar l'interès per l'estudi científic de la conducta. Afavorir l'establiment de nexes necessaris entre les ciències mèdiques, biològiques i la Psicologia.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer i comprendre les bases biològiques de la conducta humana i els processos psicològics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Adquirir els coneixements bàsics de la biologia per a l'estudi de la conducta des d'una perspectiva biològica.
Conèixer els principis bàsics de la genètica i l'evolució humanes i la seva relació amb la conducta.
Conèixer els elements cel·lulars del Sistema Nerviós.
Comprendre els principis de la comunicació neuronal. Estudi de l'organització bàsica de les estructures nervioses.
Conèixer els principis bàsics de la neuroendocrinología, la neuroquímica, la neurofisiologia i la neuroanatomia i saber-los relacionar amb la conducta.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'assignatura
Unitat 1. Biologia, Neurociència i Psicologia 1. Neurociència i psicologia: una introducció al sistema nerviós i la conducta.
Unit 2. Introducció a la biologia 2. Conceptes bàsics en biologia


Unit 3. Ambient Genètica i Evolució de la Conducta 3. Bases moleculars i cel·lulars de la herència i models de transmissió genètica
4. Alteracions cromosòmiques i conducta
5. Epigenètica
Unit 4. Nervous tissue: structure and function 6. General Structure of the Nervous System
7. Neurons and glial cells
8. Neurophysiology
9. The synapses
Untat 5. Missatgers químics: neurotrransmissors, neuromoduladors i hormones 10. Principals Neurotransmissors concepte i funcions
11. Hormonas: concepte i funció
13. Regulació hormonal i conducta

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
35 42 77
Pràctiques a laboratoris
A4
20 51 71
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informació general de l'organització i la planificació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició del temari del curs.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques al laboratori on es treballaran els conceptes exposats a classe. Els alumnes treballaran i revisaran els conceptes de manera pràctica, de forma individual i en grup
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i orientació de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció d'alumnes en les tutories de l'assignatura (dubtes, orientació, ampliació, bibliografia...), per correu electrònic i sessions virtuals 


Maria Teresa Colomina  e-mai: mariateresa.colomina@urv.cat 
Diana Ribes e-mail: diana.ribes@urv.cat 
Rocio Rodulfo Cardenas e-mai:rocio.rodulfo@urv.cat
Genis Oña e-mai:genis.oña@urv.cat
Claudia Villatoro e-mai: claudia.villatoro@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A4
Es valorarà la resposta a qüestionaris.

Es faran dues proves durant el curs

Hi haurà una prova final de recuperació on es podràn recuperar les proves parcials realitzades durant el curs
70%
Pràctiques a laboratoris
A4
Es valorarà la participació a classe, l'actitud i resposta a qüestionaris i proves pràctiques 30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Purves i cols, Neurociencia, 3a (any 2007), Panamericana
Abril i cols, Fundamentos biológicos de la conducta, 2005, Sanz y Torres
Carlson, Fisiologia de la Conducta, 2005, Pearson Educación
Bartres i cols, Bases genéticas de la conducta , 2008, UOC
Abril i cols, Fundamentos de Psicobiología, 2009, Sanz y Torres
Pierce , Genética: un enfoque conceptual, 2010, Editorial Médica Panamericana
Corr, Psicología Biológica, 2008, McGrawHill
Águeda del Abril Alonso, Emilio Ambrosio Flores, Mª Rosario de Blas Calleja, Ángel A. Caminero Gómez, FUNDAMENTOS DE PSICOBIOLOGÍA, 2011, Sanz y Torres

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PSICOLOGIA BIOLÒGICA I/11204005


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent