Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A3 |
Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la motivació i l'emoció, del desenvolupament socioafectiu i de la personalitat.
| | A3 |
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament socioafectiu.
| | A10 |
Analitzar i interpretar les dades procedents d'estudis vinculats al desenvolupament socioafectiu.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Comparte y asume los objetivos de aprendizaje propuestos por el profesor.
Pregunta para aprender y se interesa para aclarar sus dudas.
Reconoce la relevancia de los esquemas mentales diferentes al suyo.
Adopta autónomamente las estrategias de aprendizaje en cada situación.
Planificar, gestionar i avaluar el seu propi procés d'aprenentatge per resoldre estratègicament les dificultats trobades.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
BLOC 1. Continguts i perspectives de la psicologia del desenvolupament al segle XXI
|
- Concepte i objecte d'estudi de la Psicologia del Desenvolupament
- El desenvolupament psicològic i els seus determinants al llarg del cicle vital
- Paradigmes i models en l'explicació del desenvolupament
- Mètodes i dissenys per a la recerca evolutiva
- Els dominis del desenvolupament
|
BLOC 2. Introducció a l'estudi del desenvolupament socioemocial
|
- Objecte i àmbit d'estudi. Processos i contextos
- Desenvolupament de la competència emocional
- Aferrament i resiliència: Naixement i evolució dels vincles afectius
- La construcció de la identitat des de una perspectiva evolutiva
|
BlOC 3. El desenvolupament socioemocional en la infància i l'adolescència
|
- Desenvolupament emocional en el context familiar
- Les relacions d'amistat en la infància i l'adolescència
- L'adolescència com a transició a l'edat adulta
-El desenvolupament moral en la infància i adolescència. |
BLOC 4. El desenvolupament socioemocional en l'edat adulta i la vellesa
|
- El desenvolupament de la personalitat adulta i de la vellesa: maduració, adaptació i qualitat de vida des de la perspectiva del cicle vital
- Context familiar, laboral i comunitari durant l'edat adulta i la vellesa
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
4 |
0 |
4 |
Sesión magistral |
|
23 |
37 |
60 |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
23 |
37 |
60 |
Atención personalizada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
4 |
16 |
20 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives) i vers el treball autònom i en equip
Presentació del programa, explicació de les metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua)
Activació de coneixements previs al inici de cada bloc o mòdul
|
Sesión magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidencies significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i la autoregulació del procés d’aprenentatge |
Atención personalizada |
Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat |
descripción |
Tutories personalitzades o en petit grup per al seguiment del treball de l'alumne.
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
Ajust a les demandes realitzades.
Actitud responsable en el treball personal i grupal. Implicació en el treball en equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Utilitza les tecnologies de la informació.
Correcció en la presentació de treball orals i escrits.
|
60% |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
Superació del 50% de la prova |
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'alumne té una segona oportunitat per recuperar les proves objectives, en cas de suspens. Els treballs exigits a la carpeta són supervisats pel professor al llarg de la matèria, en cas de no complir els criteris mínims d'avaluació, l'alumne té oportunitat de millorar la seva producció per a una segona avaluació. És requisit aprovar les proves objectives i la carpeta d'aprenentatge per aprovar l'assignatura. |
Básica |
Feldman, R.S., Desarrollo psicológico a través de la vida., , México: Pearson
Shaffer, D. y Kipp, K., Psicología del desarrollo, 2007, Mexico: Thompson
Delval, J. , El desarrollo humano, 2008, Madrid: Siglo XXI
Papalia, D.; Olds, S. y Feldman, R., Desarrollo humano, 2010, Mexico: McGraw Hill
López, F., Etxebarria, M. J. y Ortiz, M.J., Desarrollo afectivo y social, 2008, Madrid: Pirámide
Arranz, E., Familia y desarrollo psicológico, 2004, Madrid: Pearson Educación
Lafuente, M.J. y Cantero, M.J., Vinculaciones afectivas, 2010, Madrid: Pirámide
Triadó, C. y Villar, F. (coords.) , Psicología de la vejez, , Madrid: Alianza
Santrock, W., Psicología del desarrollo. El ciclo vital., 2010, Madrid: McGraw Hill
, Child Development, ,
, Infancia y Aprendizaje, ,
|
|
Complementaria |
Fernandez de Haro, E., Justicia, F. y Pichardo, C., Enciclopedia de psicología evolutiva y de la educación., , Málaga: Aljibe
Miranda Casas, A., Jarque Fernandez, S., Amado Luz, L. , Teorías actuales sobre el desarrollo., , Málaga: Aljibe
Bowlby, J. , El vínculo afectivo, , Paidos: Buenos Aires
Cyrulnik, B., Los patitos feos., , Barcelona: Gedisa
Cyrulnik, B. , El amor que nos cura, , Barcelona: Gedisa
Gonzalez Cuenca, A., Fuentes, M.J. De La morena, M.L. y Barajas, C., Psicología del desarrollo: teoría y prácticas. , , Málaga: Aljibe
Arranz, E. y Oliva, A. (Coords.), Desarrollo psicológico en las nuevas estructuras familiares, , Madrid: Pirámide
López, F., Necesidades en la infancia y la adolescencia, , Madrid: Pirámide
Palacios, J. y Rodrigo M. J., Familia y desarrollo humano, , Madrid: Alianza
Trianes, M.V.; Muñoz, A.; Jiménez, M. , Las relaciones sociales en la infancia y en la adolescencia y sus problemas., , Madrid: Pirámide
Muñoz, J., Psicología del envejecimiento., , Madrid: Pirámide
Triadó, C. y Villar, F. , Envejecer en positivo, , Gerona: Aresta
Pinazo, S. y Sánchez, M. (directores), Gerontología : actualización, innovación y propuestas , , Madrid: Pearson
, Attachment, ,
, Journal of Adult Development, ,
, Journal of Family Issues, ,
, Journal of Youth and Adolescence, ,
, The International Journal of Aging and Human Development, ,
Bisquerra, R., Educación emocional, , Bilbao: Desclée
Barudy, J. y Dantagnan, M., Los buenos tratos a la infancia, , Barcelona: Gedisa
Muñoz Tinoco, V. y cols., Manual de Psicología del desarrollo aplicado a la educación, , Madrid: Piramide
Geddes, H., El apego en el aula, , Barcelona: Graó
Bernal, A; Rivas, S. y Urpi, C., Educación familiar: Infancia y adolescencia, , Madrid: Pirámide
Bisquerra, R., Prevención del acoso escolar con educación emocional., , Bilbao: Desclée
|
|
|
Otros comentarios |
Assistència a la Setmana Psicològica |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|