DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) MOTIVACIÓ I EMOCIÓ Codi 11204007
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Psicologia
Coordinador/a
RIVERA GUAJARDO, DANIEL ARTURO
Adreça electrònica daniel.rivera@urv.cat
Professors/es
RIVERA GUAJARDO, DANIEL ARTURO
Web
Descripció general i informació rellevant <div>CAST</div><div><p>Debido a la emergencia sanitaria provocada por la Covidien-19, puede haber cambios en la docencia, evaluación y calendarios del curso 2021-22. Estos cambios se informarán en el espacio Moodle de cada asignatura.</p><p>La asignatura 'Motivación y Emoción' trata de dos procesos psicológicos básicos de importancia capital para la supervivencia de los organismos. La motivación es el proceso que nos lleva a intentar conseguir lo que es agradable y en huir de lo desagradable. Por su parte, la emoción se refiere a la reacción afectiva que experimentamos ante estímulos que son importantes para nosotros.</p>Debido a la situación provocada por la COVID-19, en esta asignatura pudiera darse el caso de que la docencia se haga mediante con "clases inversas". Es decir, las clases teóricas se podrían hacer a distancia y las clases prácticas de manera presencial. <br /></div><div><br /></div><div>CAT<br /></div><div>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. <br /></div><div><br /></div><div>L’assignatura ‘Motivació i Emoció’ tracta de dos processos psicològics bàsics d’importància cabdal per la supervivència dels organismes. La motivació és el procés que ens porta a intentar aconseguir allò que és agradable i a fugir del que és desagradable. Per la seva banda, l’emoció fa referència a la reacció afectiva que experimentem davant d’estímuls que són importants per nosaltres. <br /></div><div><br /></div><div>A causa de la situació provocada per la COVID-19, en aquesta assignatura pogués donar-se el cas que la docència es faci mitjançant amb "classes inverses". És a dir, les classes teòriques es podrien fer a distància i les classes pràctiques de manera presencial.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A2 Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la motivació i l'emoció, del desenvolupament socioafectiu i de la personalitat.
 A2 Coneixement de les metodologies explicatives de la conducta humana.
Entendre els problemes teòrics més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit d'estudi de la motivació i l'emoció així com les solucions proposades.
 A5 Manejar els procediments utilitzats en la investigació sobre motivació i emoció.
 A10 Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Llegir de manera crítica la informació bibliogràfica sobre motivació i emoció.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1- Introducción al estudio de la motivación y la emoción

Tema 1- Introducció a l’estudi de la motivació i l’emoció
1) La motivación y la emoción como procesos psicológicos básicos
2) Introducción al concepto de motivación y emoción
3) Orientaciones teóricas en el estudio de la motivación y la emoción

1) La motivació i l'emoció com processos psicològics bàsics
2) Introducció al concepte de motivació i emoció
3) Orientacions teòriques en l'estudi de la motivació i l'emoció
Tema 2. La motivación: aspectos introductorios

Tema 2- La motivació: aspectes introductoris
1) Concepto de motivación
2) Función de la motivación
3) El proceso motivacional
4) Orientaciones teóricas en el estudio de la motivación
5) Medida de la motivación

1) Concepte de motivació
2) Funció de la motivació
3) El procés motivacional
4) Orientacions teòriques en l'estudi de la motivació
5) Mesura de la motivació
Tema 3- La orientación conductual en el estudio de la motivación

Tema 3- L'orientació conductual en l'estudi de la motivació
1) Características de la orientación
2) El papel del condicionamiento clásico en la adquisición de motivaciones
3) El papel del condicionamiento instrumental en la adquisición de motivaciones
4) Aplicación en situaciones cotidianas

1) Característiques de l'orientació
2) El paper del condicionament clàssic en l'adquisició de motivacions
3) El paper del condicionament instrumental en l'adquisició de motivacions
4) Aplicació en situacions quotidianes
Tema 4- La orientación cognitiva-social en el estudio de la motivación

Tema 4- L'orientació cognitiva-social en l'estudi de la motivació
1) Características de la orientación
2) La disonancia cognitiva
3) Las expectativas
4) Teoría de la Expectativa x Valor
5) Las atribuciones causales
6) Las necesidades humanas
7) Las metas
8) La motivación intrínseca
9) Los motivos secundarios

1) Característiques de l'orientació
2) La disonància cognitiva
3) Les expectatives
4) Teoria de l'Expectativa x Valor
5) Les atribucions causals
6) Les necessitats humanes
7) Les metes
8) La motivació intrínseca
9) Els motius secundaris
Tema 5-La emoción: aspectos introductorios

Tema 5-L'emoció: aspectes introductoris
1) Concepto de emoción
2) Tipo de emociones
3) El proceso emocional
4) Componentes de las emociones
5) Funciones de las emociones
6) Medida de las emociones

1) Concepte d'emoció
2) Tipus d'emocions
3) El procés emocional
4) Components de les emocions
5) Funcions de les emocions
6) Mesura de les emocions
Tema 6- Orientaciones teóricas en el estudio de las emociones

Tema 6- Orientacions teòriques en l'estudi de les emocions
1) Orientación evolucionista
2) Orientación conductual
3) Orientación cognitiva

1) Orientació evolucionista
2) Orientació conductual
3) Orientació cognitiva

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A10
35 30 65
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A10
13 0 13
Estudis previs
B4
5 8 13
Presentacions / exposicions
B4
2 6 8
Treballs
A2
B4
1 10 11
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A10
4 33 37
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Durante la primera sesión de las clases teóricas y prácticas se presentará a los alumnos la asignatura y se expondrán los objetivos, contenidos, metodologías y evaluación que se utilizarán.

Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran.
Sessió Magistral Las sesiones teóricas consistirán en la exposición, por parte del profesor, de los contenidos teóricos incluidos en el programa de la asignatura. Dado que parte del contenido de esta asignatura es experimental, a veces la exposición consistirá en la descripción de experimentos, de los cuales los alumnos deberán identificar las variables implicadas e interpretar los resultados.

Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Parte de las sesiones prácticas consistirán 1) en la reproducción de experimentos realizados en el ámbito de la investigación sobre motivación y emoción, 2) en la realización de ejercicios para trabajar conceptos teóricos y 3) en la administración de tests para evaluar diferentes fenómenos descritos en las sesiones teóricas.

Part de les sessions pràctiques consistiran 1) en la reproducció d'experiments realitzats en l'àmbit de la investigació sobre motivació i emoció, 2) en la realització d'exercicis per treballar conceptes teòrics i 3) en l'administració de tests per avaluar diferents fenòmens descrits a les sessions teòriques.
Estudis previs Los alumnos deberán leer en casa y trabajar una serie de lecturas relacionadas con los contenidos de la materia. Posteriormente, estas lecturas se discutirán en clase y se evaluará la comprensión de su contenido por parte de los alumnos.

Els alumnes hauran de llegir a casa i treballar una sèrie de lectures relacionades amb els continguts de la matèria. Posteriorment, aquestes lectures es discutiran a classe i s'avaluarà la comprensió del seu contingut per part dels alumnes.
Presentacions / exposicions Trabajo en grupo sobre un tema relevante en motivación y / o emoción.

Treball en grup sobre un tema rellevant en motivació i/o emoció.
Treballs Exposición oral del trabajo en grupo realizado por los alumnos. El alumno deberá demostrar habilidades comunicativas como el orden y la claridad en la expresión, además de la relevancia de los contenidos y el control del tiempo.

Exposició oral del treball en grup realitzat pels alumnes. L'alumne haurà de demostrar habilitats comunicatives com l'ordre i la claredat en l'expressió, a més de la rellevància dels continguts i el control del temps.
Atenció personalitzada S'atendrà individualment als alumnes durant l'horari d'atenció del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
El profesor, durante las horas de atención al alumnado, atenderá las dudas de la asignatura.

Debido a la situación provocada por la COVID-19, en caso de que la atención al alumnado no pueda realizarse presencialmente, se realizará por vídeoconferencia. Para ello, el/la estudiante, previamente realizará la petición por correo electrónico al profesor, y éste le enviará un enlace especificando, a su vez, el día y la hora.

El professor, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura.A causa de la situació provocada per la COVID-19, en el cas que l'atenció a l'alumnat no pugui realitzar-se presencialment, es realitzarà per videoconferència. Per a això, el / la estudiant, prèviament realitzarà la petició per correu electrònic a professor, i aquest li enviarà un enllaç especificant, al seu torn, el dia i l'hora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B4
Trabajo en grupo sobre un tema relevante en motivación y / o emoción.

Treball en grup sobre un tema rellevant en motivació i/o emoció.
5%
Treballs
A2
B4
Exposición oral del trabajo en grupo realizado por los alumnos. El alumno deberá demostrar habilidades comunicativas como el orden y la claridad en la expresión, además de la relevancia de los contenidos y el control del tiempo.

Exposició oral del treball en grup realitzat pels alumnes. L'alumne haurà de demostrar habilitats comunicatives com l'ordre i la claredat en l'expressió, a més de la rellevància dels continguts i el control del temps.
20%
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A10
Se evaluarán los conocimientos teóricos de la asignatura. Se tendrá en cuenta la comprensión de los alumnos de los conceptos trabajados en la asignatura. También se tendrá en cuenta su capacidad para entender la lógica de las investigaciones realizadas sobre motivación y emoción, para interpretar los resultados y relacionarlos con las diferentes propuestas teóricas. Las preguntas sobre los contenidos prácticos incluirán en la prueba objetiva tipo test que se hará al finalizar el periodo de la asignatura que contendrán preguntas de teoría y práctica.

Se evaluarán los contenidos prácticos de la asignatura así como los contenidos de las lecturas trabajadas durante las clases prácticas. Se tendrá en cuenta la capacidad de los alumnos para aplicar los conceptos tratados durante las clases teóricas. Las preguntas sobre los contenidos prácticos incluirán en la prueba objetiva tipo test que se hará al finalizar el periodo de la asignatura que contendrán preguntas de teoría y práctica.

S'avaluaran els coneixements teòrics de l'assignatura. Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades sobre motivació i emoció, per interpretar els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques. Les preguntes sobre els continguts pràctics s'inclouran en la prova objectiva tipus test que es farà al finalitzar el període de l'assignatura que contindran preguntes de teoria i pràctica.

S'avaluaran els continguts pràctics de l'assignatura així com els continguts de les lectures treballades durant les classes pràctiques. Es tindrà en compte la capacitat dels alumnes per aplicar els conceptes tractats durant les classes teòriques. Les preguntes sobre els continguts pràctics s'inclouran en la prova objectiva tipus test que es farà al finalitzar el període de l'assignatura que contindran preguntes de teoria i pràctica.
75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

De acuerdo con la normativa vigente el profesor podrá establecer aquellas medidas que considere oportunas para el buen desarrollo de las actividades evaluadas. Las medidas podrían incluir limitaciones en cuanto al uso o tenencia de dispositivos de comunicación y transmisión de datos durante la realización de las pruebas y serán de obligado cumplimiento por parte del estudiante.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Reeve, J.M., Motivación y emoción, 2009, Madrid: McGraw-Hill
LeDoux, J., El cerebro emocional, 1999, Barcelona: Planeta
Aguado, L., Emoción, afecto y motivación: un enfoque de procesos, 2005, Madrid: Alianza Editorial
Petri, H.L. y Govern, H.L., Motivación: teoría, investigación y aplicaciones, 2006, Madrid: Thomson
Palmero, F. y Martínez, F., Motivación y emoción, 2008, Madrid: McGraw-Hill
Fernández-Abascal, E.G., Emociones positivas, 2009, Madrid: Pirámide
Fernández-Abascal, García, Jiménez, Martín y Domínguez, Psicología de la emoción, 2010, Madrid: Ramón Areces
Ekman, P., ¿Qué dice ese gesto?, 2004, Barcelona: Integral

Complementària Fernández-Abascal, E.G. y Palmero, F., Emociones y salud, 1999, Barcelona: Ariel
Eich, E., Kihlstrom, J.F., Bower, G.H., Forgas, J.P. y Niedenthal, P.M., Cognición y emoción, 2003, Bilbao: Desclée de Brouwer
Damasio, A., El error de Descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano, 1996, Barcelona: Crítica
Cohan, R., Estados de ánimo, 2000, Barcelona: Paidós
Huertas, J.A., Motivación: querer aprender, 1997, Madrid: AIQUE
Lazarus, R.S., Pasión y razón: la comprensión de nuestras emociones, 2000, Barcelona: Paidós
Palmero, F. y Fernández-Abascal, E.G., Emociones y adaptación, 1998, Barcelona: Ariel
Pintrich, P.R. y Schunk, D.H., Motivación y aprendizaje, 2004, Madrid: Prentice Hall
Damasio, A., En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos, 2005, Barcelona: Crítica
Ekman, P., Cómo detectar mentiras, 2005, Barcelona: Paidós
Vázquez, C. y Hervás, G., La ciencia del bienestar: fundamentos de una psicología positiva, 2009, Madrid: Alianza Editorial

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent