Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la motivació i l'emoció, del desenvolupament socioafectiu i de la personalitat.
| | A2 |
Coneixement de les metodologies explicatives de la conducta humana.
Entendre els problemes teòrics més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit d'estudi de la motivació i l'emoció així com les solucions proposades.
| | A5 |
Manejar els procediments utilitzats en la investigació sobre motivació i emoció.
| | A10 |
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Llegir de manera crítica la informació bibliogràfica sobre motivació i emoció.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1- Introducción al estudio de la motivación y la emoción
Tema 1- Introducció a l’estudi de la motivació i l’emoció |
1) La motivación y la emoción como procesos psicológicos básicos
2) Introducción al concepto de motivación y emoción
3) Orientaciones teóricas en el estudio de la motivación y la emoción
1) La motivació i l'emoció com processos psicològics bàsics
2) Introducció al concepte de motivació i emoció
3) Orientacions teòriques en l'estudi de la motivació i l'emoció |
Tema 2. La motivación: aspectos introductorios
Tema 2- La motivació: aspectes introductoris |
1) Concepto de motivación
2) Función de la motivación
3) El proceso motivacional
4) Orientaciones teóricas en el estudio de la motivación
5) Medida de la motivación
1) Concepte de motivació
2) Funció de la motivació
3) El procés motivacional
4) Orientacions teòriques en l'estudi de la motivació
5) Mesura de la motivació |
Tema 3- La orientación conductual en el estudio de la motivación
Tema 3- L'orientació conductual en l'estudi de la motivació |
1) Características de la orientación
2) El papel del condicionamiento clásico en la adquisición de motivaciones
3) El papel del condicionamiento instrumental en la adquisición de motivaciones
4) Aplicación en situaciones cotidianas
1) Característiques de l'orientació
2) El paper del condicionament clàssic en l'adquisició de motivacions
3) El paper del condicionament instrumental en l'adquisició de motivacions
4) Aplicació en situacions quotidianes |
Tema 4- La orientación cognitiva-social en el estudio de la motivación
Tema 4- L'orientació cognitiva-social en l'estudi de la motivació |
1) Características de la orientación
2) La disonancia cognitiva
3) Las expectativas
4) Teoría de la Expectativa x Valor
5) Las atribuciones causales
6) Las necesidades humanas
7) Las metas
8) La motivación intrínseca
9) Los motivos secundarios
1) Característiques de l'orientació
2) La disonància cognitiva
3) Les expectatives
4) Teoria de l'Expectativa x Valor
5) Les atribucions causals
6) Les necessitats humanes
7) Les metes
8) La motivació intrínseca
9) Els motius secundaris |
Tema 5-La emoción: aspectos introductorios
Tema 5-L'emoció: aspectes introductoris |
1) Concepto de emoción
2) Tipo de emociones
3) El proceso emocional
4) Componentes de las emociones
5) Funciones de las emociones
6) Medida de las emociones
1) Concepte d'emoció
2) Tipus d'emocions
3) El procés emocional
4) Components de les emocions
5) Funcions de les emocions
6) Mesura de les emocions |
Tema 6- Orientaciones teóricas en el estudio de las emociones
Tema 6- Orientacions teòriques en l'estudi de les emocions |
1) Orientación evolucionista
2) Orientación conductual
3) Orientación cognitiva
1) Orientació evolucionista
2) Orientació conductual
3) Orientació cognitiva |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
30 |
65 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
13 |
0 |
13 |
Estudis previs |
|
5 |
8 |
13 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
6 |
8 |
Treballs |
|
1 |
10 |
11 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
33 |
37 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durante la primera sesión de las clases teóricas y prácticas se presentará a los alumnos la asignatura y se expondrán los objetivos, contenidos, metodologías y evaluación que se utilizarán.
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Las sesiones teóricas consistirán en la exposición, por parte del profesor, de los contenidos teóricos incluidos en el programa de la asignatura. Dado que parte del contenido de esta asignatura es experimental, a veces la exposición consistirá en la descripción de experimentos, de los cuales los alumnos deberán identificar las variables implicadas e interpretar los resultados.
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Parte de las sesiones prácticas consistirán 1) en la reproducción de experimentos realizados en el ámbito de la investigación sobre motivación y emoción, 2) en la realización de ejercicios para trabajar conceptos teóricos y 3) en la administración de tests para evaluar diferentes fenómenos descritos en las sesiones teóricas.
Part de les sessions pràctiques consistiran 1) en la reproducció d'experiments realitzats en l'àmbit de la investigació sobre motivació i emoció, 2) en la realització d'exercicis per treballar conceptes teòrics i 3) en l'administració de tests per avaluar diferents fenòmens descrits a les sessions teòriques. |
Estudis previs |
Los alumnos deberán leer en casa y trabajar una serie de lecturas relacionadas con los contenidos de la materia. Posteriormente, estas lecturas se discutirán en clase y se evaluará la comprensión de su contenido por parte de los alumnos.
Els alumnes hauran de llegir a casa i treballar una sèrie de lectures relacionades amb els continguts de la matèria. Posteriorment, aquestes lectures es discutiran a classe i s'avaluarà la comprensió del seu contingut per part dels alumnes. |
Presentacions / exposicions |
Trabajo en grupo sobre un tema relevante en motivación y / o emoción.
Treball en grup sobre un tema rellevant en motivació i/o emoció. |
Treballs |
Exposición oral del trabajo en grupo realizado por los alumnos. El alumno deberá demostrar habilidades comunicativas como el orden y la claridad en la expresión, además de la relevancia de los contenidos y el control del tiempo.
Exposició oral del treball en grup realitzat pels alumnes. L'alumne haurà de demostrar habilitats comunicatives com l'ordre i la claredat en l'expressió, a més de la rellevància dels continguts i el control del temps. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà individualment als alumnes durant l'horari d'atenció del professor. |
Descripció |
El profesor, durante las horas de atención al alumnado, atenderá las dudas de la asignatura.
Debido a la situación provocada por la COVID-19, en caso de que la atención al alumnado no pueda realizarse presencialmente, se realizará por vídeoconferencia. Para ello, el/la estudiante, previamente realizará la petición por correo electrónico al profesor, y éste le enviará un enlace especificando, a su vez, el día y la hora.
El professor, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura.A causa de la situació provocada per la COVID-19, en el cas que l'atenció a l'alumnat no pugui realitzar-se presencialment, es realitzarà per videoconferència. Per a això, el / la estudiant, prèviament realitzarà la petició per correu electrònic a professor, i aquest li enviarà un enllaç especificant, al seu torn, el dia i l'hora. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Trabajo en grupo sobre un tema relevante en motivación y / o emoción.
Treball en grup sobre un tema rellevant en motivació i/o emoció. |
5% |
Treballs |
|
Exposición oral del trabajo en grupo realizado por los alumnos. El alumno deberá demostrar habilidades comunicativas como el orden y la claridad en la expresión, además de la relevancia de los contenidos y el control del tiempo.
Exposició oral del treball en grup realitzat pels alumnes. L'alumne haurà de demostrar habilitats comunicatives com l'ordre i la claredat en l'expressió, a més de la rellevància dels continguts i el control del temps. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Se evaluarán los conocimientos teóricos de la asignatura. Se tendrá en cuenta la comprensión de los alumnos de los conceptos trabajados en la asignatura. También se tendrá en cuenta su capacidad para entender la lógica de las investigaciones realizadas sobre motivación y emoción, para interpretar los resultados y relacionarlos con las diferentes propuestas teóricas. Las preguntas sobre los contenidos prácticos incluirán en la prueba objetiva tipo test que se hará al finalizar el periodo de la asignatura que contendrán preguntas de teoría y práctica.
Se evaluarán los contenidos prácticos de la asignatura así como los contenidos de las lecturas trabajadas durante las clases prácticas. Se tendrá en cuenta la capacidad de los alumnos para aplicar los conceptos tratados durante las clases teóricas. Las preguntas sobre los contenidos prácticos incluirán en la prueba objetiva tipo test que se hará al finalizar el periodo de la asignatura que contendrán preguntas de teoría y práctica.
S'avaluaran els coneixements teòrics de l'assignatura. Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades sobre motivació i emoció, per interpretar els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques. Les preguntes sobre els continguts pràctics s'inclouran en la prova objectiva tipus test que es farà al finalitzar el període de l'assignatura que contindran preguntes de teoria i pràctica.
S'avaluaran els continguts pràctics de l'assignatura així com els continguts de les lectures treballades durant les classes pràctiques. Es tindrà en compte la capacitat dels alumnes per aplicar els conceptes tractats durant les classes teòriques. Les preguntes sobre els continguts pràctics s'inclouran en la prova objectiva tipus test que es farà al finalitzar el període de l'assignatura que contindran preguntes de teoria i pràctica. |
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
De acuerdo con la normativa vigente el profesor podrá establecer aquellas medidas que considere oportunas para el buen desarrollo de las actividades evaluadas. Las medidas podrían incluir limitaciones en cuanto al uso o tenencia de dispositivos de comunicación y transmisión de datos durante la realización de las pruebas y serán de obligado cumplimiento por parte del estudiante. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
Reeve, J.M., Motivación y emoción, 2009, Madrid: McGraw-Hill
LeDoux, J., El cerebro emocional, 1999, Barcelona: Planeta
Aguado, L., Emoción, afecto y motivación: un enfoque de procesos, 2005, Madrid: Alianza Editorial
Petri, H.L. y Govern, H.L., Motivación: teoría, investigación y aplicaciones, 2006, Madrid: Thomson
Palmero, F. y Martínez, F., Motivación y emoción, 2008, Madrid: McGraw-Hill
Fernández-Abascal, E.G., Emociones positivas, 2009, Madrid: Pirámide
Fernández-Abascal, García, Jiménez, Martín y Domínguez, Psicología de la emoción, 2010, Madrid: Ramón Areces
Ekman, P., ¿Qué dice ese gesto?, 2004, Barcelona: Integral
|
|
Complementària |
Fernández-Abascal, E.G. y Palmero, F., Emociones y salud, 1999, Barcelona: Ariel
Eich, E., Kihlstrom, J.F., Bower, G.H., Forgas, J.P. y Niedenthal, P.M., Cognición y emoción, 2003, Bilbao: Desclée de Brouwer
Damasio, A., El error de Descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano, 1996, Barcelona: Crítica
Cohan, R., Estados de ánimo, 2000, Barcelona: Paidós
Huertas, J.A., Motivación: querer aprender, 1997, Madrid: AIQUE
Lazarus, R.S., Pasión y razón: la comprensión de nuestras emociones, 2000, Barcelona: Paidós
Palmero, F. y Fernández-Abascal, E.G., Emociones y adaptación, 1998, Barcelona: Ariel
Pintrich, P.R. y Schunk, D.H., Motivación y aprendizaje, 2004, Madrid: Prentice Hall
Damasio, A., En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos, 2005, Barcelona: Crítica
Ekman, P., Cómo detectar mentiras, 2005, Barcelona: Paidós
Vázquez, C. y Hervás, G., La ciencia del bienestar: fundamentos de una psicología positiva, 2009, Madrid: Alianza Editorial
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|