DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) PERSONALIDAD Y DIFERENCIAS INDIVIDUALES Código 11204008
Titulación
Grado de Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 2Q
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Psicologia
Coordinador/a
VÁZQUEZ ORELLANA, NÚRIA
Correo-e eliseo.chico@urv.cat
nuria.vazquezo@urv.cat
alexandra.cosi@urv.cat
Profesores/as
CHICO LIBRAN, ELISEO
VÁZQUEZ ORELLANA, NÚRIA
COSI MUÑOZ, ALEXANDRA
Web
Descripción general e información relevante Conèixer els principals models i teories explicatives de la personalitat. Coneixer els aspectes mes rellevants de les diferencies individuals en intel·ligència, personalitat i d'altres aspectes relacionats.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneixement de les metodologies explicatives de la conducta humana.
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament socioafectiu.
 A5 Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament socioafectiu.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Utiliza la informaicón comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.

Contenidos
tema Subtema
1. Concepto de personalidad y Psicología de la personalidad. 1.1.- Definición de personalidad
1.2.- Evolución histórica del concepto
2. Las tradiciones metodológicas del estudio de la personalidad. 2.1.- Aproximación clínica
2.2.- Aproximación correlacional
2.3.- Aproximación experimental
3. Modelos en el estudio de la personalidad. 3.1.- Modelos internalistas
3.2.- Modelos situacionistas
3.3.- Modelos interaccionistas
4. Origen e historia de las diferencias individuales

4.1.- de las Diferencias individuales en personalidad
4.2.- de las Diferencias individuales en inteligencia
5. La inteligencia como capacidad mental
5.1.- Teorias factoriales
5.2.- Teorias cognitivas
5.3.- Teorias biológicas
6. Diferéncies grupales y origen de las diferencias 6.1.- sobre inteligencia
6.2.- sobre estilos cognitivos y creatividad
6.3.- sobre estratégias de afrontamiento (coping) y otros aspectos relacionados

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A1
A5
C3
28 56 84
Seminarios
A1
C3
14 14 28
Prácticas en laboratorios
A1
A5
C3
15 14 29
Atención personalizada
1 1 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A5
C3
2 0 2
Pruebas prácticas
A1
2 0 2
Pruebas mixtas
A1
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es presentarà l'assignatura.
Sesión magistral La teoria es desenvoluparà mitjançant classes magistrals amb el suport de presentacions amb power point que es penjaran al moodle
Seminarios es treballarà sobre lectures, videos i d'altres materials aplicats. es desenvoluaprà una metodologia més aplicada
Prácticas en laboratorios S'aprofundirà en el coneixement dels qüestionaris de personalitat, dels test d'inteligència i d'altres aspectes relacionats amb la teoria i la futura pràctica professional
Atención personalizada S'atendrà a través del correu electrònic i de forma presencial al despatx durant els horaris d'atenció a l'alumnes

Atención personalizada
descripción
S'atendrà a través del correu electrònic i de forma presencial al despatx durant els horaris d'atenció a l'alumnes

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A5
C3
Es realitzarà en finalitzar el bloc I, així com al acabar el bloc II, una prova lliure i alliberatòria tipus test, si no s'arriba al 5 no s'allibera matèria i es va amb tot el temari a la convocatòria oficial. L'examen serà tipus test per avaluar els coneixements teòrics (40%) i pràctics (30%)
70%
Pruebas prácticas
A1
Treball Pràctic: A partir dels qüestionaris de personalitat administrats a un individu, l’alumne haurà de realitzar un informe i un perfil de la personalitat i un altre d’intel·ligència de l’individu en qüestió. El treball s'haurà de realitzar en grup. 20%
Pruebas mixtas
A1
Seminaris: A partir de les lectures, videos i el material facilitat als seminaris, l’alumne respondrà a unes preguntes que entregarà a la professora el mateix dia o segons l'activitat fins la data que es senyalarà durant el seminari.
10%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En cas de suspendre algun dels dos parcials de la part teòrica de l'assignatura, es podran recuperar en una segona convocatòria que correspon a la convocatòria oficial.

Tant l'examen pràctic com els seminaris tenen convocatòria única, és a dir, NO es podran recuperar.

D'acord amb la normativa vigent, durant la realització de les proves objectives tipus test els dispositius electrònics (mòbils, tablets, portàtils) han de mantenir-se apagats i guradats amb les pertinences. L'examen de l'alumne que contravingui aquesta norma, serà anul·lat.



Fuentes de información

Básica ANDRÉS PUEYO, A. , Manual de psicología diferencial, McGraw-Hill, Madrid, 1997
BERMUDEZ MORENO, J.; PÉREZ-GARCÍA, A. y SANJUAN, P. , Psicología de la personalidad Vol I y Vol.II, UNED, Madrid, 2003
BRODY, N. Y EHRLICHMAN, M.F., PsicologÍa de la personalidad, Prentice Hall, Madrid, 2000
CHAMORRO-PREMUZIC, T. , Personality and individual differences, Blackwell, Oxford, 2007
CHAMORRO-PREMUZIC, T.; VON STUMM, S. y FURNHAM, A. (Eds.), Handbook of individual differences, Wiley-Blackwell, Chichester, 2011
COLOM MARAÑÓN, R., Psicología de las Diferencia individuales: Teoría y práctica, Pirámide, Madrid, 2006
ENGLER, B., Teorías de lapersonalidad, McGraw-Hill, Madrid, 1996
EYSENCK, H. J. y EYSENCK, M. W., Personalidad y diferencias individuales, Pirámide, Madrid, 1987
FEIST, J. y FEIST, G.J., Teorías de personalidad, McGraw-Hill, Madrid, 2007
MORENO JIMENEZ, B., Psicologia de la personalidad: Procesos, Thomson, Madrid, 1997
PELECHANO, V., Psicología dela personalidad: I. Teorías, Ariel, Barcelona, 1996
PERVIN,L. A. , La ciencia de la personalidad, McGraw-Hill, Madrid, 1998
SCHULTZ, D.P. y SCHULTZ, S.E., Teorías de la Personalidad, Thompson, Madrid, 2002

Complementaria CHAMORRO-PREMUZIC, T. y FURNHAM, A. , Personality and intellectual competence, awrence Erbaum Associates, Mahwah, NJ, 2005
COOPER, C., Individual Differences, Arnold, London, 1998
MATUD, M.P; MARRERO, R y CARBALLEIRA, M., Psicologia Diferencial, Biblioteca Nueva, Madrid, 2004
MILLON, T. , Trastorns de la personalidad en la vida moderna, Masson, Barcelona, 2006
SÁNCHEZ-ELVIRA,A, Introducción al estudio de las diferencias individuales , Sanz y Torres, Madrid, 2005

http://www.issid.org/

http://aiidi.blogspot.com.es/

http://www.journals.elsevier.com/personality-and-individual-differences/

http://www.spsp.org/

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.