DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PERSONALIDAD Y DIFERENCIAS INDIVIDUALES Código 11204008
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 2Q
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Psicología
Coordinador/a
COSI MUÑOZ, ALEXANDRA
Correo-e nuria.vazquezo@urv.cat
alexandra.cosi@urv.cat
martina.morell@urv.cat
Profesores/as
VÁZQUEZ ORELLANA, NÚRIA
COSI MUÑOZ, ALEXANDRA
MORELL GONZALO, MARTINA
Web
Descripción general e información relevante Conèixer els principals models i teories explicatives de la personalitat. Coneixer els aspectes mes rellevants de les diferencies individuals en intel·ligència, personalitat i d'altres aspectes relacionats.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneixement de les metodologies explicatives de la conducta humana.
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament socioafectiu.
 A5 Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament socioafectiu.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Utiliza la información comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.

Contenidos
tema Subtema
1. Concepto de personalidad y Psicología de la personalidad. 1.1.- Definición de personalidad
1.2.- Evolución histórica del concepto
2. Las tradiciones metodológicas del estudio de la personalidad. 2.1.- Aproximación clínica
2.2.- Aproximación correlacional
2.3.- Aproximación experimental
3. Modelos en el estudio de la personalidad. 3.1.- Modelos internalistas
3.2.- Modelos situacionistas
3.3.- Modelos interaccionistas
4. Origen e historia de las diferencias individuales

4.1.- de las Diferencias individuales en personalidad
4.2.- de las Diferencias individuales en inteligencia
5. La inteligencia como capacidad mental
5.1.- Teorias factoriales
5.2.- Teorias cognitivas
5.3.- Teorias biológicas
6. Diferéncies grupales y origen de las diferencias 6.1.- sobre inteligencia
6.2.- sobre estilos cognitivos y creatividad
6.3.- sobre estratégias de afrontamiento (coping) y otros aspectos relacionados

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A1
A5
C3
28 56 84
Seminarios
A1
C3
14 14 28
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A1
A5
C3
15 14 29
Atención personalizada
1 1 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A5
C3
2 0 2
Pruebas prácticas
A1
2 0 2
Pruebas mixtas
A1
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es presentarà l'assignatura.
Sesión magistral La teoria es desenvoluparà mitjançant classes magistrals amb el suport de presentacions amb power point que es penjaran al moodle
Seminarios es treballarà sobre lectures, videos i d'altres materials aplicats. es desenvoluaprà una metodologia més aplicada
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria S'aprofundirà en el coneixement dels qüestionaris de personalitat, dels test d'inteligència i d'altres aspectes relacionats amb la teoria i la futura pràctica professional
Atención personalizada S'atendrà a través del correu electrònic i de forma presencial al despatx durant els horaris d'atenció a l'alumnes

Atención personalizada
descripción
S'atendrà a través del correu electrònic i de forma presencial al despatx durant els horaris d'atenció a l'alumnes. Correu electrònic de contacte: alexandra.cosi@urv.cat i nuria.vazquezo@urv.cat A l'inici de l'assignatura s'informarà de l'horari d'atenció dels professors de l'assignatura. http://psico.fcep.urv.cat/info/docents/personal.php - Alexandra Cosi: despatx nº2 de la 4ª planta del Ventura Gassol - Núria Vázquez: 1ª planta, despatx d'associats del Ventura Gassol.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A5
C3
Es realitzarà en finalitzar el bloc I, així com al acabar el bloc II, una prova lliure i alliberatòria tipus test, si no s'arriba al 5 no s'allibera matèria i es va a recuperar aquest bloc a la convocatòria oficial. L'examen serà tipus test (els errors descompten) per avaluar els coneixements teòrics (40%) i pràctics (30%)
70%
Pruebas prácticas
A1
Treball Pràctic: A partir dels qüestionaris de personalitat administrats a un individu, l’alumne haurà de realitzar un informe amb el perfil gràfic de la personalitat i el d’intel·ligència de l’individu en qüestió. El treball s'haurà de realitzar en grup. 20%
Pruebas mixtas
A1
Seminaris: Es debatràn lectures, vídeos i material facilitat en la mateixa sessió de seminaris.
També es realitzaran auto-avaluacions de forma continuada en les sessions de seminaris sobre el contingut treballat a classe. Per grups, els alumnes hauran d'entregar preguntes d'auto-avaluació per cadascun dels temes de l'assignatura. L'entrega d'aquestes preguntes correspondrà
al 10% de la nota total de l'assignatura.
10%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per superar l'assignatura s'ha d'haver aprovat l'examen teòric (nota igual o superior a 5). La suma de totes les activitats amb pes a la nota (examen + seminaris + treball pràctic) també ha de ser superior a 5.

En cas de suspendre algun dels dos exàmens parcials de l'assignatura, es podran recuperar en una segona convocatòria que correspon a la convocatòria oficial. En cas de que la suma de l'examen parcial del bloc I i del bloc II sigui de 5, la part teòrica es consideraria aprovada i no serà necessari recuperar-la en la segona convocatòria.

Tant el treball dels laboratoris com els seminaris tenen convocatòria única, és a dir, NO es podran recuperar.

D'acord amb la normativa vigent, durant la realització de les proves objectives tipus test els dispositius electrònics (mòbils, tabletes, portàtils) han de mantenir-se apagats i guardats amb les pertinences. L'examen de l'alumne que contravingui aquesta norma, serà anul·lat.


Fuentes de información

Básica ANDRÉS PUEYO, A. , Manual de psicología diferencial, McGraw-Hill, Madrid, 1997
BERMUDEZ MORENO, J.; PÉREZ-GARCÍA, A. y SANJUAN, P. , Psicología de la personalidad Vol I y Vol.II, UNED, Madrid, 2003
BRODY, N. Y EHRLICHMAN, M.F., PsicologÍa de la personalidad, Prentice Hall, Madrid, 2000
CHAMORRO-PREMUZIC, T. , Personality and individual differences, Blackwell, Oxford, 2007
CHAMORRO-PREMUZIC, T.; VON STUMM, S. y FURNHAM, A. (Eds.), Handbook of individual differences, Wiley-Blackwell, Chichester, 2011
COLOM MARAÑÓN, R., Psicología de las Diferencia individuales: Teoría y práctica, Pirámide, Madrid, 2006
ENGLER, B., Teorías de lapersonalidad, McGraw-Hill, Madrid, 1996
EYSENCK, H. J. y EYSENCK, M. W., Personalidad y diferencias individuales, Pirámide, Madrid, 1987
FEIST, J. y FEIST, G.J., Teorías de personalidad, McGraw-Hill, Madrid, 2007
MORENO JIMENEZ, B., Psicologia de la personalidad: Procesos, Thomson, Madrid, 1997
PELECHANO, V., Psicología dela personalidad: I. Teorías, Ariel, Barcelona, 1996
PERVIN,L. A. , La ciencia de la personalidad, McGraw-Hill, Madrid, 1998
SCHULTZ, D.P. y SCHULTZ, S.E., Teorías de la Personalidad, Thompson, Madrid, 2002
CHICO, E, Manual de Psicología de la Personalidad, Club Universitario, Alicante, 2015
Chico, E., Manual de Psicología Diferencial, Club Universitario, Alicante, 2017

Complementaria CHAMORRO-PREMUZIC, T. y FURNHAM, A. , Personality and intellectual competence, awrence Erbaum Associates, Mahwah, NJ, 2005
COOPER, C., Individual Differences, Arnold, London, 1998
MATUD, M.P; MARRERO, R y CARBALLEIRA, M., Psicologia Diferencial, Biblioteca Nueva, Madrid, 2004
MILLON, T. , Trastorns de la personalidad en la vida moderna, Masson, Barcelona, 2006
SÁNCHEZ-ELVIRA,A, Introducción al estudio de las diferencias individuales , Sanz y Torres, Madrid, 2005

http://www.issid.org/

http://aiidi.blogspot.com.es/

http://www.journals.elsevier.com/personality-and-individual-differences/

http://www.spsp.org/

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.