Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneixement de les metodologies explicatives de la conducta humana.
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament socioafectiu.
| | A5 |
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament socioafectiu.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
|
Tema |
Subtema |
1. Concepte de personalitat i Psicologia de la personalitat. |
1.1.- Definició de personalitat
1.2.- Evolució històrica del concepte
|
2. Les tradicions metodològiques de l'estudi de la personalitat. |
2.1.- Aproximació clínica
2.2.- Aproximació correlacional
2.3.- Aproximació experimental
|
3. Models en l'estudi de la personalitat. |
3.1.- Models internalistes
3.2.- Models situacionistes
3.3.- Models interaccionistes
3.4.- Nous models
|
4. Origen i historia de les diferències individuals
|
4.1.- de les Diferencies individuals en personalitat
4.2.- de les Diferencies individuals en intel·ligència
|
5. La intel·ligència com a capacitat mental
|
5.1.- Teories factorials
5.2.- Teories cognitives
5.3.- Teories biològiques
|
6. Diferències grupals i origen de les diferències |
6.1.- sobre intel·ligència
6.2.- sobre estils cognitius i creativitat
6.3.- sobre estratègies d’afrontament (coping) i d’altres aspectes relacionats
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
56 |
84 |
Seminaris |
|
14 |
14 |
28 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
14 |
29 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà l'assignatura. |
Sessió Magistral |
La teoria es desenvoluparà mitjançant classes magistrals amb el suport de presentacions amb power point que es penjaran al moodle |
Seminaris |
Es treballarà sobre lectures, videos i d'altres materials aplicats. Es desenvoluaprà una metodologia més aplicada |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
S'aprofundirà en el coneixement dels qüestionaris de personalitat, dels test d'inteligència i d'altres aspectes relacionats amb la teoria i la futura pràctica professional |
Atenció personalitzada |
S'atendrà a través del correu electrònic i de forma presencial al despatx durant els horaris d'atenció a l'alumnes |
Descripció |
S'atendrà a través del correu electrònic i de forma presencial al despatx durant els horaris d'atenció a l'alumnes.
Correu electrònic de contacte: alexandra.cosi@urv.cat i nuria.vazquezo@urv.cat
A l'inici de l'assignatura s'informarà de l'horari d'atenció dels professors de l'assignatura.
http://psico.fcep.urv.cat/info/docents/personal.php
- Alexandra Cosi: despatx nº2 de la 4ª planta del Ventura Gassol
- Núria Vázquez: 1ª planta, despatx d'associats del Ventura Gassol. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Es realitzarà en finalitzar el bloc I, així com al acabar el bloc II, una prova lliure i alliberatòria tipus test, si no s'arriba al 5 no s'allibera matèria i es va a recuperar aquest bloc a la convocatòria oficial. L'examen serà tipus test (els errors descompten) per avaluar els coneixements teòrics (40%) i pràctics (30%)
|
70% |
Proves pràctiques |
|
Treball Pràctic: A partir dels qüestionaris de personalitat administrats a un individu, l’alumne haurà de realitzar un informe amb el perfil gràfic de la personalitat i el d’intel·ligència de l’individu en qüestió. El treball s'haurà de realitzar en grup. |
20% |
Proves mixtes |
|
Seminaris: Es debatràn lectures, vídeos i material facilitat en la mateixa sessió de seminaris.
També es realitzaran auto-avaluacions de forma continuada en les sessions de seminaris sobre el contingut treballat a classe. Per grups, els alumnes hauran d'entregar preguntes d'auto-avaluació per cadascun dels temes de l'assignatura. L'entrega d'aquestes preguntes correspondrà
al 10% de la nota total de l'assignatura.
|
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura s'ha d'haver aprovat l'examen teòric (nota igual o superior a 5). La suma de totes les activitats amb pes a la nota (examen + seminaris + treball pràctic) també ha de ser superior a 5. En cas de suspendre algun dels dos exàmens parcials de l'assignatura, es podran recuperar en una segona convocatòria que correspon a la convocatòria oficial. En cas de que la suma de l'examen parcial del bloc I i del bloc II sigui de 5, la part teòrica es consideraria aprovada i no serà necessari recuperar-la en la segona convocatòria. Tant el treball dels laboratoris com els seminaris tenen convocatòria única, és a dir, NO es podran recuperar. D'acord amb la normativa vigent, durant la realització de les proves objectives tipus test els dispositius electrònics (mòbils, tabletes, portàtils) han de mantenir-se apagats i guardats amb les pertinences. L'examen de l'alumne que contravingui aquesta norma, serà anul·lat. |
Bàsica |
ANDRÉS PUEYO, A. , Manual de psicología diferencial, McGraw-Hill, Madrid, 1997
BERMUDEZ MORENO, J.; PÉREZ-GARCÍA, A. y SANJUAN, P. , Psicología de la personalidad Vol I y Vol.II, UNED, Madrid, 2003
BRODY, N. Y EHRLICHMAN, M.F., PsicologÍa de la personalidad, Prentice Hall, Madrid, 2000
CHAMORRO-PREMUZIC, T. , Personality and individual differences, Blackwell, Oxford, 2007
CHAMORRO-PREMUZIC, T.; VON STUMM, S. y FURNHAM, A. (Eds.), Handbook of individual differences, Wiley-Blackwell, Chichester, 2011
COLOM MARAÑÓN, R., Psicología de las Diferencia individuales: Teoría y práctica, Pirámide, Madrid, 2006
ENGLER, B., Teorías de lapersonalidad, McGraw-Hill, Madrid, 1996
EYSENCK, H. J. y EYSENCK, M. W., Personalidad y diferencias individuales, Pirámide, Madrid, 1987
FEIST, J. y FEIST, G.J., Teorías de personalidad, McGraw-Hill, Madrid, 2007
MORENO JIMENEZ, B., Psicologia de la personalidad: Procesos, Thomson, Madrid, 1997
PELECHANO, V., Psicología dela personalidad: I. Teorías, Ariel, Barcelona, 1996
PERVIN,L. A. , La ciencia de la personalidad, McGraw-Hill, Madrid, 1998
SCHULTZ, D.P. y SCHULTZ, S.E., Teorías de la Personalidad, Thompson, Madrid, 2002
CHICO, E, Manual de Psicología de la Personalidad, Club Universitario, Alicante, 2015
Chico, E., Manual de Psicología Diferencial, Club Universitario, Alicante, 2017
|
|
Complementària |
CHAMORRO-PREMUZIC, T. y FURNHAM, A. , Personality and intellectual competence, awrence Erbaum Associates, Mahwah, NJ, 2005
COOPER, C., Individual Differences, Arnold, London, 1998
MATUD, M.P; MARRERO, R y CARBALLEIRA, M., Psicologia Diferencial, Biblioteca Nueva, Madrid, 2004
MILLON, T. , Trastorns de la personalidad en la vida moderna, Masson, Barcelona, 2006
SÁNCHEZ-ELVIRA,A, Introducción al estudio de las diferencias individuales , Sanz y Torres, Madrid, 2005
|
http://www.issid.org/ http://aiidi.blogspot.com.es/ http://www.journals.elsevier.com/personality-and-individual-differences/ http://www.spsp.org/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|