DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) PSICOLOGÍA DEL TRABAJO Código 11204009
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
TOUS PALLARÉS, JORDI
Correo-e jordi.tous@urv.cat
yolanda.ruiz@urv.cat
mariadolors.ruana@urv.cat
Profesores/as
TOUS PALLARÉS, JORDI
RUIZ SANTOS, YOLANDA
RUANA FONT, MARIA DOLORES
Web
Descripción general e información relevante Psicologia del treball és una introducció a l’ambit de la psicología ocupacional. Amb els continguts teòrics de l’assignatura és pretèn explicar els models que expliquen i prediuen la conducta humana a al treball. Amb els tallers és busca que l’estudiant faci una praxis efectiva en técniques d’anàlisi de lloc de treball, perfils individuals i professionals. Amb els continguts de salud i qualitat de vida laboral es presenta un nou camp de treball professional pels psicòleg.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
 C6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional que le plantea la universidad

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer i analitzar les diverses etapes que han configurat les disciplines de psicologia industrial i del treball.
Exposar de manera escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs.
 A6 Utilitzar informació i especialment de caràcter bibliogràfic.
 A8 Realitzar treball en equip i presentacions orals.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Colabora en la definición, organización y distribución de las tareas del grupo.
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Acepta y cumple las normas del grupo.
Contribuye al establecimiento y aplicación de los procesos de trabajo del equipo.
Actúa constructivamente para afrontar los conflictos del equipo.
Contribuye a la cohesión del grupo con su forma de comunicar y relacionarse.
Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de las tareas y plazos requeridos.
Dirige reuniones con eficacia.
Fomenta que todos los miembros se comprometan con la gestión y funcionamiento del equipo.
Realitzar treball en equip i presentacions orals.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.
Actúa desde el respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad.
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valores democráticos.
 C6 Identifica necesidades de formación.
Identifica los intereses y motivaciones académico-profesionales.
Define y desarrolla el itinerario curricular considerando las necesidades formativas, los intereses y las motivaciones académico-profesionales.
Desarrolla recursos y estrategias que le faciliten la transición al mundo laboral.

Contenidos
tema Subtema
Tema 1.- Models i teories de psicologia del treball. El treball humà com a fenomen psicosocial.
Models de treball segons la psicologia científica.
El procés de treball: paràmetres més significatius.
Significat del treball i valors laborals: Treball, atur i ocupació.
Psicologia del no treball
Tema 2.- Anàlisi, descripció i avaluació de llocs de treball. (taller selecció 1) Anàlisi de llocs de treball
Descripció operativa de llocs de treball
Elaboració de perfils de llocs de treball
Avaluació i classificació dels llocs
Tema 3.- Aspectes individuals del comportament humà al treball. Personalitat i diferències individuals al treball
Ritmes biològics i activitat laboral
Aptituds, habilitats per a la selecció de personal
Actituds i conducta
Motivació laboral i satisfacció
Clima laboral



Tema 4.- Les habilitats i competències professionals als processos de selecció. (t.sel. 2) Definició de competències.
Classificació de competències.
Anàlisis de competències i selecció per competències.
Realització d'entrevistes a través de competències.
Avaluació d'entrevistes a través de competències
Tema 5.- Psicología ocupacional i emprenedoria. Orientació professional i autoocupació
CV i inserció laboral
Eines de cerca de feina
Noves tecnologies aplicades en la cerca de feina
El perfil de l'emprenedor.
Tema 6.- Salut i qualitat de vida laboral. Salut ocupacional
Percepció de risc i accidents de treball.
Estrès, ansietat i depressió.
Aspectes ergonòmics i salut laboral.
Redisseny de llocs de treball.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A1
A6
A8
C6
29 40 69
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B5
C5
27 40 67
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A6
A8
3 3 6
Pruebas prácticas
B5
3 3 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura
Sesión magistral Anàlisi dels principals conceptes continguts al programa i exemplificació.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Plantejament de problemes a resoldre en format de taller pràctic.
A les hores presencials l’estudiant ha de fer: - El perfil d’un lloc de treball, Preparar i fer una entrevista de selecció de personal per competències i projecte emprenedor d'una organització.
Atención personalizada Realització de tutories a l'horari d'atenció.

Atención personalizada
descripción
Recepció de l'estudiant al despatx per resoldre possibles dubtes de l'assignatura.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A1
A6
A8
C6
Asistència i participació activa a les sessions i debats proposats a l'aula. 1%
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B5
C5
Realització d'un projecte de treball en equip 25%
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A6
A8
Examen teòric dels temes 1, 3 i 6 50%
Pruebas prácticas
B5
Resolució individual de casos practics, en els temes 2 i 4 20%
Otros  

Asistència i participació activa a les sessions pràctiques realitzades en els seminaris

4%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.

L'avaluació continuada constarà d'una prova tipus test de 50 preguntes amb 4 opcions de resposta on NOMES una resposta serà correcta i els errors penalitzaran 0.33 i una pregunta a desenvolupar.

La nul·la assistència a classe i a les activitats dels seminaris (teoria i seminari) implica la renúncia a l'avaluació continuada i anar a la prova final.

L'alumne que hagi suspès l'avaluació continuada o una de les pràctiques , tindrà la possibilitat d'accedir a un examen final alternatiu que constarà de 40 preguntes tipus test d'alternativa múltiple i 2 preguntes de desenvolupament relacionades amb els seminaris.

ES REALITZARÀ MITJA NOMES QUAN LES DOS PARTS HI ESTIGUIN APROVADES ( TEORIA I PRACTICA ) AMB UN 5.


Fuentes de información

Básica Tous, J. et al. , Introducció a la psicologia del treball. , (2001), Tarragona: Edicions del Servei lingüistic.
Alcover, C. et al. , Introducción a la psicologia del trabajo. , (2004), Madrid: McGraw-Hill.
Tous, J., Comportamiento absentista en el trabajo, (2009), Oviedo: Septem Ediciones
Tous, J. Mayor, C. Bonasa, M.P. Ferre,F. Revillas, F. Ruiz, Y. & Esteban, G., Fomento del autoempleo mediante la creación de equipos de estudiantes universitarios de últimos cursos, (2010), CIDUI (Eds.) Nuevos espacios de calidad en la educ
Tous, J., Aspectes psicosocials de la qualitat de vida laboral en el sector hoteler., (2011), Publicacions URV – Col.lecció Recerca
Solanes, A. & Tous, J., Organizaciones Saludables, (2011), Servymagen Unión
Tous, J. Mayor, C. Bonasa, M.P. & Cívico, E., Aplicación de psicología grupal a proyectos de equipos de emprendedores, (2011), Developing Entrepreneurs: inspiration, information
Rovira, N. Ösgen, S. Medir, M. Tous, J. & Alabart, J.R., Human values in the team leader selection process., (2012), Spanish Journal of Psychology

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.