DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PSICOLOGIA DEL TREBALL Codi 11204009
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
TOUS PALLARÉS, JORDI
Adreça electrònica jordi.tous@urv.cat
yolanda.ruiz@urv.cat
Professors/es
TOUS PALLARÉS, JORDI
RUIZ SANTOS, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>Psicologia del treball és una introducció a l’ambit de la psicología ocupacional. Amb els continguts teòrics de l’assignatura és pretèn explicar els models que expliquen i prediuen la conducta humana a al treball. Amb els tallers és busca que l’estudiant faci una praxis efectiva en técniques d’anàlisi de lloc de treball, perfils individuals i professionals. Amb els continguts de salud i qualitat de vida laboral es presenta un nou camp de treball professional pels psicòleg. </div><div><br /></div><div>La docència d'aquesta assignatura es farà de manera presencial amb classes inverses. Es a dir, les classes teòriques es faran a distància i s'aprofitarà la presencialitat per orientar les activitats pràctiques dels seminaris.&nbsp;</div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer i analitzar les diverses etapes que han configurat les disciplines de psicologia industrial i del treball.
Exposar de manera escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs.
 A6 Utilitzar informació i especialment de caràcter bibliogràfic.
 A8 Realitzar treball en equip i presentacions orals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Realitzar treball en equip i presentacions orals.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.- Models i teories de psicologia del treball. El treball humà com a fenomen psicosocial.
Models de treball segons la psicologia científica.
El procés de treball: paràmetres més significatius.
Significat del treball i valors laborals: Treball, atur i ocupació.
Psicologia del no treball
Tema 2.- Aspectes individuals del comportament humà al treball. Personalitat i diferències individuals al treball
Ritmes biològics i activitat laboral
Aptituds, habilitats per a la selecció de personal
Actituds i conducta
Motivació laboral i satisfacció
Clima laboral



Tema 3.- Salut i qualitat de vida laboral. Salut ocupacional
Percepció de risc i accidents de treball.
Estrès, ansietat i depressió.
Aspectes ergonòmics i salut laboral.
Redisseny de llocs de treball.
Tema 4.- Anàlisi, descripció i avaluació de llocs de treball. (seminari a) Anàlisi de llocs de treball
Descripció operativa de llocs de treball
Elaboració de perfils de llocs de treball
Avaluació i classificació dels llocs
Tema 5.- Les habilitats i competències professionals als processos de selecció. (seminari b) Definició de competències.
Classificació de competències.
Anàlisis de competències i selecció per competències.
Realització d'entrevistes a través de competències.
Avaluació d'entrevistes a través de competències
Tema 6.- Psicología ocupacional i emprenedoria (seminari c) Orientació professional i autoocupació
CV i inserció laboral
Eines de cerca de feina
Noves tecnologies aplicades en la cerca de feina
El perfil de l'emprenedor.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A6
A8
C6
29 40 69
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B5
C5
27 40 67
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
A6
A8
3 3 6
Proves pràctiques
B5
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de cada tema a partir d'apunts originals i pildores educatives gravades pel professorat i disponibles a l'aula virtual
Sessió Magistral Anàlisi dels principals conceptes continguts dels temes 1, 2 i 3.

Les sessions es realitzaràn a l'aula virtual en els horaris establerts per a l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi dels principals continguts dels temes 4, 5 i 6

Plantejament de problemes a resoldre en format de taller pràctic i d'exercicis d'autoavaluació.

Les sessions per presentar el tema i els exercicis a fer es presentaran a l'aula virtiual dins dels horaris establerts per l'assignatura.

Les activitats es realitzaràn de manera semi-presencial també en els horaris establerts
Atenció personalitzada Realització de tutories a l'horari d'atenció.

Les sessions es realitzaran seguint l'ordre de llista alfabétic i en grups

Atenció personalitzada
Descripció

Recepció de l'estudiant al despatx per resoldre possibles dubtes de l'assignatura.

Les tutories presencials es programaran de manera coordinada amb estudiants que assistiran en grups de 10-15 estudiants a les sessions dels seminaris.

 Les tutories en línia estaran programades en horari previ i/o posterior a les sessions magistrals setmanals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A6
A8
C6
Asistència i participació activa a les sessions magistrals proposats a l'aula virtual. 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B5
C5
Resolució de problemes o reptes en equips de treball 20%
Proves objectives de tipus test
A1
A6
A8
(Sessions Magistrals) Examen teòric pels temes 1, 2 i 3 50%
Proves pràctiques
B5
(Sesions de seminaris) Resolució individual d'exercicis pràctics, pels temes 4,5 i 6

Les sessions serán presencial i les activitats es realitzarán a l'aula virtual
20%
Altres  

Asistència i participació activa a les sessions de seminaris

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.

L'avaluació continuada constarà

- Pels temes 1,2, i 3 d'una prova tipus test per a cada tema de 50 preguntes amb 4 opcions de resposta on NOMES una resposta serà correcta i els errors penalitzaran 0.33

- Pels temes 4, 5 i 6 d'una prova tipus test per a cada tema de 30 preguntes (amb 4 opcions de resposta on NOMES una resposta serà correcta i els errors penalitzaran 0.33) sobre coneixements bàsics o casos pràctiqics que s'hauran resolt a les sessions de seminaris.

L'alumne que hagi suspès l'avaluació continuada o una de les pràctiques tindrà la possibilitat d'accedir a un examen final alternatiu que constarà de 60 preguntes tipus test d'alternativa múltiple i 2 preguntes de desenvolupament relacionades amb els seminaris.

ES REALITZARÀ MITJA NOMES QUAN LES DOS PARTS HI ESTIGUIN APROVADES ( TEORIA I PRACTICA ) AMB UN 5.


Fonts d'informació

Bàsica Tous, J. et al. , Introducció a la psicologia del treball. , (2001), Tarragona: Edicions del Servei lingüistic.
Alcover, C. et al. , Introducción a la psicologia del trabajo. , (2004), Madrid: McGraw-Hill.
Tous, J., Comportamiento absentista en el trabajo, (2009), Oviedo: Septem Ediciones
Tous, J. Mayor, C. Bonasa, M.P. Ferre,F. Revillas, F. Ruiz, Y. & Esteban, G., Fomento del autoempleo mediante la creación de equipos de estudiantes universitarios de últimos cursos, (2010), CIDUI (Eds.) Nuevos espacios de calidad en la educ
Tous, J., Aspectes psicosocials de la qualitat de vida laboral en el sector hoteler., (2011), Publicacions URV – Col.lecció Recerca
Solanes, A. & Tous, J., Organizaciones Saludables, (2011), Servymagen Unión
Tous, J. Mayor, C. Bonasa, M.P. & Cívico, E., Aplicación de psicología grupal a proyectos de equipos de emprendedores, (2011), Developing Entrepreneurs: inspiration, information
Rovira, N. Ösgen, S. Medir, M. Tous, J. & Alabart, J.R., Human values in the team leader selection process., (2012), Spanish Journal of Psychology

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent