DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PERCEPCIÓ I ATENCIÓ Codi 11204101
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Psicologia
Coordinador/a
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Adreça electrònica jm.gavilan@urv.cat
juan.vela@urv.cat
anabel.folch@urv.cat
Professors/es
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
VELA CANDELAS, JUAN
FOLCH MAS, ANA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Dentro del estudio de los procesos psicológicos básicos, esta asignatura tiene los siguientes objetivos: a) introducir al alumno en los temas relacionados con la percepción y la atención; b) familiarizarle con los principales procedimientos de investigación utilizados; c) establecer las relaciones oportunas con otros procesos básicos; d) situar al alumno en condiciones de proyectar los conocimientos adquiridos al ámbito aplicado.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A2 Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprenentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
 A2 Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Conèixer les característiques bàsiques del funcionament perceptiu en les modalitats visual i auditiva, així com les dades empíriques en que se sostenen.
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
 A5 Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
Estar en condicions de projectar els coneixements adquirits en l'àmbit aplicat.
 A10 Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Estar en condicions de projectar els coneixements adquirits en l'àmbit aplicat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Nocions preliminars i perspectiva històrica. La percepció i l'atenció en el marc teòric del processament humà de la informació.

TEMA 2. Sensació i percepció: els sistemes sensorials i les modalitats perceptives. Bases ecològiques i neurobiològiques de l'activitat perceptiva.

TEMA 3. Aspectes metodològics de l'estudi i la mesura de les capacitats perceptives. Mètodes psicofísics i tècniques experimentals.

TEMA 4. La percepció visual i la representació espacial de la informació: contrast de brillantor i color, forma, profunditat i moviment.

TEMA 5. Alteracions perceptives: Les alteracions d'un sistema sensorial ens informen de les relacions entre estructura i funció.

TEMA 6. L'estudi psicològic de l'atenció: classes d'atenció, models explicatius i principals tècniques experimentals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
A2
A10
18 24 42
Sessió Magistral
A1
A2
A10
36 36 72
Pràctiques a laboratoris
A2
A5
1 4.5 5.5
Atenció personalitzada
A1
A2
A5
A10
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A5
A10
C3
2 25.5 27.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la primera sessió de classe es presentarà als alumnes l'assignatura i s'exposaran els objectius, el programa, la metodologia i la forma d'avaluació.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques En les sessions pràctiques es procedirà de forma interactiva amb els alumnes a la realització de tasques experimentals que il·lustrin els aspectes teòrics i metodològics presentats en les classes magistrals. L'avaluació de les sessions es realitzarà a l'aula.
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels continguts inclosos en el programa de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Els alumnes realitzaran de forma individual un experiment al laboratori sobre algun dels temes d'investigació recents en percepció i atenció.
Atenció personalitzada Durant el curs i en els horaris establerts, els alumnes podran tractar amb els professors qualsevol qüestió relacionada amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant les hores d'atenció a l'alumnat, els professors de l'assignatura tractaran de forma personalitzada amb els alumnes aquells aspectes de l'assignatura que requereixin de qualsevol aclariment o ampliació. Horari tutories teoria: Dimecres: 12-14h; 17-19h Email: jm.gavilan@me.com

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
A2
A10
Avaluació continuada de les sessions de pràctiques. Es valorarà el grau de comprensió i participació dels alumnes. Els continguts treballats en les sessions també seran avaluats en els exàmens de prova objectiva que es realitzaran durant el curs. 25%
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A5
A10
C3
Es realitzaran dues proves objectives durant el curs, una parcial alliberadora a meitat del quadrimestre i una final quan aquest s'acabi. Les preguntes avaluaran proporcionalment els continguts treballats tant a les classes magistrals (teoria) com a les classes pràctiques. Els alumnes que suspenguin el parcial alliberador s'examinaran de tota la matèria en l'examen final. Els alumnes que tenint aprovat el parcial, suspenguin la segona part, aniran a l'examen final de segona convocatòria amb tota la matèria de l'assignatura. 75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. L'examen de segona convocatòria serà tipus test, de característiques similars al realitzat en la primera convocatòria. Els criteris d'avaluació per aquesta segona convocatòria són els mateixos que els de la primera.


Fonts d'informació

Bàsica Tudela, P., Percepción y atención, Madrid: CEF (2015),
Goldstein, E. B., Sensación y percepción, Madrid: Thomson (2006),
Munar, E., Roselló, J. y Sánchez-Cabaco, A., Atención y percepción, Madrid: Alianza (1999),
Lillo, J., Psicología de la percepción, Madrid: Debate (1994),
Aznar, José A., La consciencia, Madrid: Pirámide (2017),
Castillo, M. D., La atención, Madrid: Pirámide (2009),

Complementària Fodor, J. A., La modularidad de la mente, Madrid: Morata (1986),
Frisby, J., Del ojo a la visión, Madrid: Alianza (1986),
Frisby, J.P., Seeing : the computational approach to biological vision, Cambridge, Massachusetts: MIT Press (2010),
García-Albea, J. E. , Percepción y computación, Madrid: Pirámide (1986),
García-Albea, J. E. , Mente y conducta, Madrid: Trotta (1993),
Macknik, S.L. & Martínez-Conde, S., Los engaños de la mente, Barcelona: Destino (2012),
Montserrat, J. , La percepción visual, Madrid: Biblioteca Nueva (1998),
Serrano, I., Sierra, V. y López-Bascuas, L.E., Psicología de la percepción. Prácticas., Madrid: Síntesis (2014),
Wolf, J.M., Sensation & perception, Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, (2015),
Yantis, S., Sensation and perception, New York, NY: Worth Publishers, (2014),

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I/11204002
FONAMENTS DE PSICOBIOLOGIA/11204004
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II/11204110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent