Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprenentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A2 |
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Conèixer les característiques bàsiques del funcionament perceptiu en les modalitats visual i auditiva, així com les dades empíriques en que se sostenen.
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
| | A5 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
Estar en condicions de projectar els coneixements adquirits en l'àmbit aplicat.
| | A10 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Estar en condicions de projectar els coneixements adquirits en l'àmbit aplicat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Nocions preliminars i perspectiva històrica. La percepció i l'atenció en el marc teòric del processament humà de la informació.
TEMA 2. Sensació i percepció: els sistemes sensorials i les modalitats perceptives. Bases ecològiques i neurobiològiques de l'activitat perceptiva.
TEMA 3. Aspectes metodològics de l'estudi i la mesura de les capacitats perceptives. Mètodes psicofísics i tècniques experimentals.
TEMA 4. La percepció visual i la representació espacial de la informació: contrast de brillantor i color, forma, profunditat i moviment.
TEMA 5. Alteracions perceptives: Les alteracions d'un sistema sensorial ens informen de les relacions entre estructura i funció.
TEMA 6. L'estudi psicològic de l'atenció: classes d'atenció, models explicatius i principals tècniques experimentals. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
18 |
24 |
42 |
Sessió Magistral |
|
36 |
36 |
72 |
Pràctiques a laboratoris |
|
1 |
4.5 |
5.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
25.5 |
27.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió de classe es presentarà als alumnes l'assignatura i s'exposaran els objectius, el programa, la metodologia i la forma d'avaluació. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
En les sessions pràctiques es procedirà de forma interactiva amb els alumnes a la realització de tasques experimentals que il·lustrin els aspectes teòrics i metodològics presentats en les classes magistrals. L'avaluació de les sessions es realitzarà a l'aula. |
Sessió Magistral |
Exposició per part del professor dels continguts inclosos en el programa de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Els alumnes realitzaran de forma individual un experiment al laboratori sobre algun dels temes d'investigació recents en percepció i atenció. |
Atenció personalitzada |
Durant el curs i en els horaris establerts, els alumnes podran tractar amb els professors qualsevol qüestió relacionada amb l'assignatura. |
Descripció |
Durant les hores d'atenció a l'alumnat, els professors de l'assignatura tractaran de forma personalitzada amb els alumnes aquells aspectes de l'assignatura que requereixin de qualsevol aclariment o ampliació.
Horari tutories teoria:
Dimecres: 12-14h; 17-19h
Email: jm.gavilan@me.com |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Avaluació continuada de les sessions de pràctiques. Es valorarà el grau de comprensió i participació dels alumnes. Els continguts treballats en les sessions també seran avaluats en els exàmens de prova objectiva que es realitzaran durant el curs. |
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
Es realitzaran dues proves objectives durant el curs, una parcial alliberadora a meitat del quadrimestre i una final quan aquest s'acabi. Les preguntes avaluaran proporcionalment els continguts treballats tant a les classes magistrals (teoria) com a les classes pràctiques. Els alumnes que suspenguin el parcial alliberador s'examinaran de tota la matèria en l'examen final. Els alumnes que tenint aprovat el parcial, suspenguin la segona part, aniran a l'examen final de segona convocatòria amb tota la matèria de l'assignatura. |
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. L'examen de segona convocatòria serà tipus test, de característiques similars al realitzat en la primera convocatòria. Els criteris d'avaluació per aquesta segona convocatòria són els mateixos que els de la primera. |
Bàsica |
Tudela, P., Percepción y atención, Madrid: CEF (2015),
Goldstein, E. B., Sensación y percepción, Madrid: Thomson (2006),
Munar, E., Roselló, J. y Sánchez-Cabaco, A., Atención y percepción, Madrid: Alianza (1999),
Lillo, J., Psicología de la percepción, Madrid: Debate (1994),
Aznar, José A., La consciencia, Madrid: Pirámide (2017),
Castillo, M. D., La atención, Madrid: Pirámide (2009),
|
|
Complementària |
Fodor, J. A., La modularidad de la mente, Madrid: Morata (1986),
Frisby, J., Del ojo a la visión, Madrid: Alianza (1986),
Frisby, J.P., Seeing : the computational approach to biological vision, Cambridge, Massachusetts: MIT Press (2010),
García-Albea, J. E. , Percepción y computación, Madrid: Pirámide (1986),
García-Albea, J. E. , Mente y conducta, Madrid: Trotta (1993),
Macknik, S.L. & Martínez-Conde, S., Los engaños de la mente, Barcelona: Destino (2012),
Montserrat, J. , La percepción visual, Madrid: Biblioteca Nueva (1998),
Serrano, I., Sierra, V. y López-Bascuas, L.E., Psicología de la percepción. Prácticas., Madrid: Síntesis (2014),
Wolf, J.M., Sensation & perception, Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, (2015),
Yantis, S., Sensation and perception, New York, NY: Worth Publishers, (2014),
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I/11204002 | FONAMENTS DE PSICOBIOLOGIA/11204004 | ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II/11204110 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|