Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A2 |
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Conèixer les dades més importants acumulats durant el segles XX i XXI sobre l'estructura i funcionament de la memòria humana i dels processos, mecanismes i fenòmens de l'aprenentatge.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A5 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
| | A10 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
Tema 1-Introducció a l'estudi de l'aprenentatge i tipus d'aprenentatge |
1-Concepte d'aprenentatge
2-Marcs teòrics en l'estudi de l'aprenentatge
3-Tipus d'aprenentatge
|
Tema 2-Procediments bàsics de condicionament clàssic |
1-Els inicis del condicionament clàssic: Els treballs de Pavlov
2-El paradigma del condicionament clàssic
3-Fases del condicionament clàssic
4-Condicionament clàssic excitatori
5-Condicionament clàssic inhibitori
|
Tema 3-Variables i fenòmens en condicionament clàssic |
1-Variables que afecten al condicionament clàssic
2-Fenòmens de condicionament clàssic
|
Tema 4-Procediments bàsics de condicionament operant o instrumental |
1-Els primers treballs de Thorndike i Skinner
2-El paradigma del condicionament instrumental
3-Fases del condicionament instrumental
4-Procediments de condicionament instrumental
|
Tema 5-Variables i fenòmens en condicionament instrumental |
1-Variables que afecten al condicionament instrumental
2-Fenòmens de condicionament instrumental |
Tema 6-Influències biològiques i cognitives en l'aprenentatge |
1-Processos biològics en l'aprenentatge
2-Processos cognitius en l'aprenentatge |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
14 |
10 |
24 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
8 |
6 |
14 |
Estudis previs |
|
4 |
12 |
16 |
Pràctiques a laboratoris |
|
1 |
0 |
1 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
15 |
19 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Les pràctiques consistiran en la simulació de fenòmens de condicionament clàssic, instrumental, i d'aprenentatge espacial mitjançant programes d'ordinador dissenyats amb aquesta finalitat concreta. |
Estudis previs |
Els alumnes hauran de llegir a casa i treballar una sèrie de lectures relacionades amb els continguts de la matèria. Posteriorment, aquestes lectures es discutiran a classe i s'avaluarà la comprensió del seu contingut per part dels alumnes. |
Pràctiques a laboratoris |
Els alumnes realitzaran de forma individual un experiment al laboratori sobre algun dels temes recents d'investigació en l'àmbit de la psicologia de l'aprenentatge. |
Descripció |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Estudis previs |
|
S'avaluarà el treball que els alumnes faran de les lectures a partir de la realització de proves escrites durant les sessions de classe. |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Es tindrà en compte l'assistència dels alumnes a l'experiment que es realitzarà al laboratori sobre algun tema d'interès en la recerca en l'àmbit de la psicologia de l'aprenentatge. |
2% |
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades en l'àmbit de l'aprenentatge, per interpretar-ne els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques.
Les preguntes sobre pràctiques representaran un 18% de la nota final.
Les preguntes sobre teoria representaran un 70% de la nota final.
|
88% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Alloway, T., Wilson, G., y Graham, J., Sniffy: la rata virtual, 2005, Madrid: Thomson
Blasco, Borràs, Edo i Grau, Bases per a l'estudi del condicionament i de l'aprenentatge, 2004, Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB
Domjan, M., Principios de aprendizaje y conducta, 2003, Madrid: Thomson
Froufe, M, Aprendizaje asociativo. Principios y aplicaciones, 2004, Madrid: Thomson
Klein, S.B., Aprendizaje: principios y aplicaciones, 1994, Madrid: McGraw-Hill
Maldonado, A., Aprendizaje, cognición y comportamiento humano, 2002, Madrid: Biblioteca Nueva
Pearce, J.M, Aprendizaje y cognición, 1998, Barcelona: Ariel
Tarpy, R., Aprendizaje: teoría e investigación contemporáneas, 1999, Madrid: McGraw-Hill
|
|
Complementària |
Cándido, A., Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo, 2000, Biblioteca Nueva
Ormrod, J., Aprendizaje humano, 2005, Prentice Hall
Pellón, R. y Huidobro, A., Inteligencia y aprendizaje, 2004, Ariel
Piñeno, O., Vadillo, M.A., y Matute, H, Psicología del aprendizaje, 2007, Abecedario
Pozo, J.I., Adquisición del conocimiento, 2006, Morata
Vila, J., Nieto, J. y Rosas, J.M., Investigación contemporánea en aprendizaje asociativo, 2003, Del Lunar
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|