Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A2 |
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Conèixer les dades més importants acumulats durant el segles XX i XXI sobre l'estructura i funcionament de la memòria humana i dels processos, mecanismes i fenòmens de l'aprenentatge.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A5 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
| | A10 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1-Introducció a l'estudi de l'aprenentatge i tipus d'aprenentatge |
1-Concepte d'aprenentatge
2-Marcs teòrics en l'estudi de l'aprenentatge
3-Tipus d'aprenentatge
|
Tema 2-Procediments bàsics de condicionament clàssic |
1-Els inicis del condicionament clàssic: Els treballs de Pavlov
2-El paradigma del condicionament clàssic
3-Fases del condicionament clàssic
4-Condicionament clàssic excitatori
5-Condicionament clàssic inhibitori
|
Tema 3-Variables i fenòmens en condicionament clàssic |
1-Variables que afecten al condicionament clàssic
2-Fenòmens de condicionament clàssic
|
Tema 4-Procediments bàsics de condicionament operant o instrumental |
1-Els primers treballs de Thorndike i Skinner
2-El paradigma del condicionament instrumental
3-Fases del condicionament instrumental
4-Procediments de condicionament instrumental
|
Tema 5-Variables i fenòmens en condicionament instrumental |
1-Variables que afecten al condicionament instrumental
2-Fenòmens de condicionament instrumental |
Tema 6-Influències biològiques i cognitives en l'aprenentatge |
1-Processos biològics en l'aprenentatge
2-Processos cognitius en l'aprenentatge |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
17 |
20 |
37 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
8 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
15 |
19 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'exercicis en els quals els estudiants hauran d'identificar variables i fenòmens rellevants en l'àmbit del condicionament clàssic i instrumental. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà de forma individual als alumnes durant l'horari d'atenció del professor. |
Descripció |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura. Aquesta atenció es realitzarà tant de forma presencial com online. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades en l'àmbit de l'aprenentatge, per interpretar-ne els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques.
Així mateix, es tindrà en compte la capacitat d'identificació de fenòmens, variables, etc, en situacions d'aprenentatge.
|
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no hagin aconseguit una nota mínima de 5 s'hauran de presentar a la segona convocatòria de l'assignatura, consistent en un examen de prova objectiva tipus test que es realitzarà durant la setmana d'exàmens establerta per la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia pel curs 2021-2022. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
Alloway, T., Wilson, G., y Graham, J., Sniffy: la rata virtual, última edició disponible,
Domjan, M., Principios de aprendizaje y conducta, última edició disponible,
Froufe, M, Psicología del aprendizaje: principios y aplicaciones conductuales, 2011, Madrid: Paraninfo
De Vicente, F., Psicología del aprendizaje, 2014, Madrid: Síntesis
|
|
Complementària |
Cándido, A., Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo, 2000, Biblioteca Nueva
Ormrod, J., Aprendizaje humano, 2005, Prentice Hall
Pellón, R. y Huidobro, A., Inteligencia y aprendizaje, 2004, Ariel
Piñeno, O., Vadillo, M.A., y Matute, H, Psicología del aprendizaje, 2007, Abecedario
Pozo, J.I., Adquisición del conocimiento, 2006, Morata
Pozo, J.I., Psicología del aprendizaje humano, 2014, Morata
Vila, J., Nieto, J. y Rosas, J.M., Investigación contemporánea en aprendizaje asociativo, 2003, Del Lunar
Aparicio, J.J. y Rodríguez, M., El aprendizaje humano y la memoria. Una visión integrada y su correlato neurofisiológico, 2015, Pirámide
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|