Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1 |
Learning to learn |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A2 |
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Conèixer les dades més importants acumulats durant el segles XX i XXI sobre l'estructura i funcionament de la memòria humana i dels processos, mecanismes i fenòmens de l'aprenentatge.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A5 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
| | A10 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1 |
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Topic 1 - Introduction to the Study of Learning and Types of Learning |
1-Concept of Learning
2-Theoretical Frameworks in the Study of Learning
3-Types of Learning
|
Topic 2 - Basic Processes of Classical Conditioning |
1-The Origins of Classical Conditioning: Pavlov's Experiments
2-The Paradigm of Classical Conditioning
3-Phases of Classical Conditioning
4-Excitatory Classical Conditioning
5-Inhibitory Classical Conditioning
|
Topic 3 - Variables and Phenomena in Classical Conditioning
|
1-Variables Influencing Classical Conditioning
2-Phenomena in Classical Conditioning |
Topic 4 - Basic Processes of Operant or Instrumental Conditioning
|
1-The Early Works of Thorndike and Skinner
2-The Paradigm of Instrumental Conditioning
3-Phases of Instrumental Conditioning
4-Procedures of Instrumental Conditioning
|
Topic 5 - Variables and Phenomena in Instrumental Conditioning
|
1-Variables Influencing Instrumental Conditioning
2-Phenomena in Instrumental Conditioning |
Topic 6 - Biological and Cognitive Influences on Learning
|
1-Biological Processes in Learning
2-Cognitive Processes in Learning |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Lecture |
|
17 |
20 |
37 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
10 |
8 |
18 |
Personal attention |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Multiple-choice objective tests |
|
4 |
15 |
19 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
During the first session of the theoretical and practical classes, the subject will be introduced to the students, and the objectives, contents, methodologies, and evaluation methods to be used will be presented. |
Lecture |
Theoretical sessions will involve the presentation of the theoretical content included in the course curriculum. Since part of the content of this subject is experimental, at times, the presentation will involve describing experiments, in which students will need to identify the variables involved and interpret the results. |
Problem solving, exercises in the classroom |
Resolution of exercises in which students will have to identify relevant variables and phenomena in the field of classical and instrumental conditioning. |
Personal attention |
Individualized attention is offered to all students (by appointment), as well as through forums and email correspondence. |
Description |
Individualized attention is offered to all students (by appointment), as well as through forums and email correspondence. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Multiple-choice objective tests |
|
Theoretical and practical knowledge of the subject will be assessed. Students' understanding of the concepts covered in the course will be taken into consideration. Their ability to comprehend the rationale behind research conducted in the field of learning, interpret its findings, and relate them to different theoretical proposals will also be evaluated.
Moreover, their capacity to identify phenomena, variables, etc., in learning situations will be taken into account.
|
100% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Students who do not achieve a minimum grade of 5 will be required to participate in the second examination session, which will consist of a multiple-choice objective test conducted during the designated examination period established by the Faculty of Education and Psychology. In accordance with current regulations, appropriate measures may be implemented to ensure the smooth execution of the evaluation activities. These measures may include limitations regarding the use or possession of communication and data transmission devices during the assessments, and it is mandatory for students to comply with these measures. |
Basic |
Alloway, T., Wilson, G., y Graham, J., Sniffy: la rata virtual, última edició disponible,
Domjan, M., Principios de aprendizaje y conducta, última edició disponible,
Froufe, M, Psicología del aprendizaje por condicionamiento, última edició disponible, Madrid: Paraninfo
De Vicente, F., Psicología del aprendizaje, 2014, Madrid: Síntesis
|
|
Complementary |
Cándido, A., Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo, 2000, Biblioteca Nueva
Ormrod, J., Aprendizaje humano, 2005, Prentice Hall
Pellón, R. y Huidobro, A., Inteligencia y aprendizaje, 2004, Ariel
Piñeno, O., Vadillo, M.A., y Matute, H, Psicología del aprendizaje, 2007, Abecedario
Pozo, J.I., Adquisición del conocimiento, 2006, Morata
Pozo, J.I., Psicología del aprendizaje humano, 2014, Morata
Vila, J., Nieto, J. y Rosas, J.M., Investigación contemporánea en aprendizaje asociativo, 2003, Del Lunar
Aparicio, J.J. y Rodríguez, M., El aprendizaje humano y la memoria. Una visión integrada y su correlato neurofisiológico, 2015, Pirámide
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|