Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A2 |
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Conèixer les dades més importants acumulats durant el segles XX i XXI sobre l'estructura i funcionament de la memòria humana i dels processos, mecanismes i fenòmens de l'aprenentatge.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A5 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
| | A10 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1-concepte de memòria, marcs teòrics i metodologia d’estudi de la memòria |
1-Concepte de memòria
2-Marcs teòrics en l’estudi de la memòria : Els inicis de l’estudi científic de la memòria
3-Marcs teòrics en l’estudi de la memòria: La psicologia de la memòria durant els segles XX i XXI
4-L’estudi experimental de la memòria: fases d’un experiment de memòria
|
Tema 2-memòria de curta durada o memòria a curt termini |
1-Concepte de memòria a curt termini i forma d’avaluar-la
2-Evidències de l’existència d’una memòria a curt termini diferent d’una memòria a llarg termini
3-El model modal: model d’Atkinson i Shiffrin
4-Els problemes del model modal
|
Tema 3-memòria operativa o memòria de treball |
1-Concepte de memòria operativa i formes d’estudiar-la
2-Estudi dels components de la memòria operativa
3-Estudi de les diferències individuals en memòria operativa |
Tema 4-Memòria de llarga durada: l'adquisició de la informació |
1-Concepte de memòria a llarg termini i formes d'adquirir la informació
2-Efecte del tipus d'informació en l'adquisició
3-Efecte de la quantitat i distribució de la pràctica
4-Efecte del tipus de pràctica
5-Efecte de la recuperació
6-El paper de l'atenció, la intenció i la conciència
|
Tema 5-Memòria de llarga durada: la recuperació de la informació |
1-Aspectes introductoris: formes de recuperar la informació
2-Proves explícites de recuperació
3-La recuperació com un procés depenent de pistes
4-Mode de recuperació
5-Metamemòria i experiència conscient durant la recuperació
|
Tema 6-Sistemes, processos i classificacions en la memòria de llarga durada |
1-Criteris cognitius i neurals per definir un sistema de memòria
2-Distinció entre memòria declarativa i procedimental o no declarativa
3-Distinció entre memòria episòdica i semàntica
4-Darrera classificació neurocognitiva dels sistemes de memòria
|
Tema 7-Memòria quotidiana |
1-La tradició ecològica en l'estudi de la memòria
2-Memòria autobiogràfica
3-Memòria de testimonis presencials
4-Memòria per les accions
5-Memòria i emoció
|
Tema 8-Quan la memòria falla |
1-Tipus de fallades de memòria
2-L'oblit
3-Les distorsions de la memòria
4-Les alteracions de la memòria
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
37 |
42 |
79 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
10 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
34 |
38 |
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es realitzaran simulacions d'experiments clàssics i recents en Psicologia de la Memòria i els alumnes resoldran preguntes relacionades amb aquests experiments. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà individualment als alumnes a dintre de l'horari d'atenció del professor. |
Descripció |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura. Aquesta atenció es realitzarà tant de forma presencial com online. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura . Pel que fa als continguts teòrics, es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades en l'àmbit de la psicologia de la memòria, per interpretar-ne els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques. Pel que fa als continguts pràctics, es tindrà en conte la capacitat de l'alumnat per aplicar els conceptes tractats durant les sessions teòriques.
Les preguntes teòriques suposaran un 80% de l'examen, i les preguntes pràctiques un 20% de l'examen. Això serà així tant pel que fa a l'examen de primera convocatòria com de segona convocatòria.
|
90% |
Proves pràctiques |
|
Els estudiants hauran de realitzar exercicis i respondre preguntes relacionades amb els continguts dels laboratoris. Aquestes activitats es realitzaran durant les sessions dedicades als laboratoris. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no hagin obtingut una puntuació igual o superior a 5 hauran de presentar-se a la segona convocatòria. Aquesta segona convocatòria es refereix a la prova objectiva tipus test. No hi ha segona convocatòria de les proves pràctiques. Per tant, la segona convocatòria consistirà en un examen de prova objectiva tipus test, que tindrà les mateixes característiques que l'examen de la primera convocatòria, i que es realitzarà durant la setmana d'exàmens programada per la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
Baddeley, A.D., Eysenck, M.W. y Anderson, M.C., Memoria, Última edició,
Ballesteros, S., Psicología de la memoria humana, 2017, Madrid: Universitas.
Cabaco, A.S. y Beato, M.S., Psicología de la memoria: ámbitos aplicados, 2001, Madrid: Alianza Editorial
Berrios, G. Hodges, J.R., Trastornos de la memoria en la práctica psiquiátrica, 2003, Barcelona: Masson
Ruiz-Vargas, J.M., Manual de Psicología de la Memoria, 2010, Madrid: Síntesis
Schacter, D.L., Los siete pecados de la memoria, 2003, Barcelona: Ariel
Morgado, I, Aprender, recordar y olvidar, 2014, Barcelona: Ariel
|
|
Complementària |
Bartlett, F.C., Recordar: estudio de psicología experimental y social,, 1995, Madrid: Alianza Editorial
Colmenero, J.M., La memoria, 2005, Jaén: El Lunar
Draaisma, D., Las metáforas de la memoria: una historia de la mente, 1998, Madrid: Alianza Editorial
Draaisma, D., Por qué el tiempo vuela cuando nos hacemos mayores, 2006, Madrid: Alianza Editorial
Ruiz, M., Las caras de la memoria, 2004, Madrid: Pearson
Yates, F.A., El arte de la memoria, 2006, Barcelona: Siruela
Manzanero, A.L., Memoria de testigos, 2010, Madrid: Pirámide.
, , ,
Manzanero, A.L., Álvarez, M.A., La memoria humana, 2015, Madrid: Pirámide
Aparicio, J.J., y Rodríguez, M., El aprendizaje humano y la memoria, 2015, Madrid: Pirámide
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|