DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) NEUROPSICOLOGIA I Codi 11204105
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
TORRENTE TORNÉ, MARGARITA
Adreça electrònica margarita.torrente@urv.cat
Professors/es
TORRENTE TORNÉ, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant Proporcionar a l'alumne coneixements teòrics i pràctics bàsics per una adequada comprensió de les relacions cervell-conducta, amb especial èmfasi en la neuroanatomia funcional i les diverses patologies relacionades amb cada àrea cerebral

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer les bases biològiques de la conducta normal i patològica.
Conèixer les bases biològiques dels processos cognitius normals i patològics.
 A6 Conèixer les bases biològiques de la conducta normal i patològica.
 A10 Conèixer les bases biològiques de la conducta normal i patològica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Troba la solució adequada
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la neuropsicologia: història, mètodes i tècniques
Tema 2. Neuroanatomia funcional elemental
Tema 3. Neuropsicologia de la memòria
Tema 4. Neuropsicologia del llenguatge
Tema 5. Neuropsicologia de la funció gnòsica i les pràxies
Tema 6. Neuropsicologia de l'atenció i les funcions executives

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A5
A6
C3
15.5 21.7 37.2
Seminaris
C2
C3
C4
6 12 18
Pràctiques clíniques
A10
B2
6 9 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A5
A6
A10
B2
C3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informació general de l'organització i la planificació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició del temari teòric del curs
Seminaris Revisió/ampliació de manera crítica d'alguns aspectes del temari per part del professor i dels alumnes de manera activa
Pràctiques clíniques Presentació i aplicació de proves d'avaluació neuropsicològiques

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció dels alumnes en les tutories (dubtes, ampliació, bibliografia...)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
C2
C3
C4
Participació en els seminaris i exposicions orals 20
Pràctiques clíniques
A10
B2
Participació activa a classe i entrega dossier 20
Proves mixtes
A5
A6
A10
B2
C3
C4
Avaluació dels continguts teòrico-pràctics 60
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Junqué, C., Barroso, J., Manual de Neuropsicología, , 2009
Tirapu-Ustárroz, J., Ríos-Lago, M., Maestú, F., Manual de Neuropsicología, 2a Edición, 2011

Complementària Ardila, A., Rosselli, M., Neuropsicología clínica, , 2007
Mariën, P., Abutalebi, J., Neuropsychological Research. A Review, , 2008
Perea, M.V., Ardila, A., Síndromes neuropsicológicos, , 2005
Artigas-Pallarés, J., Narbona, J., Trastornos del neurodesarrollo, , 2011

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PSICOBIOLOGIA/11204004
PSICOLOGIA BIOLÒGICA I/11204005
PSICOLOGIA BIOLÒGICA II/11204104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent