Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Conèixer els diferents models teòrics d'explicació de la conducta anormal.
Descripció i comprensió dels processos psicològics anormals.
Comprendre la psicopatologia des del punt de vista del desenvolupament.
| | A6 |
Conèixer els transtorns psicopatològics pel que fa a la seva fenomenologia, classificació, etiopatogènia, diagnòstic, curs i evolució.
| | A10 |
Conèixer i saber utilitzar els sistemes de classificació en psicopoatologia.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIÓ A LA PSICOPATOLOGIA |
Definició i introducció als conceptes bàsics relacionats
Aproximació històrica a la psicopatologia
Principals models teòrics en psicopatologia
Classificació dels trastorns mentals
Mètodes d’investigació en psicopatologia
|
TRASTORNS PSICOPATOLÒGICS |
Trastorns per ansietat
Trastorns de l'estat d'ànim (depressió)
Trastorns de la personalitat
Trastorns psicòtics
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
10 |
16 |
Treballs |
|
15 |
24 |
39 |
Sessió Magistral |
|
14 |
25 |
39 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
6 |
10 |
16 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
7 |
10 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi i resolució d'escenaris pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura, segons la planificació de l'assignatura |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne per tal d'aplicar el contingut teòric
|
Sessió Magistral |
Presentació per part del professor dels aspectes claus del contingut |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Lectura de fonts bibliogràfiques rellevants relacionades amb la temàtica de l'assignatura i recomanades pel professor |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Formulació, anàlisi i resolució de casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura, segons la planificació de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes de manera personalitzada
|
Descripció |
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a
l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària
individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una
forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats.
L’horari de tutories dels professors de l’assignatura es pot consultar a la
pàgina web del Departament de Psicologia. Les tutories poden ser en línia, via Teams, o de manera presencial amb prèvia notificació a través del correu electrònic de la professora. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treballs relacionats amb les pràctiques |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
|
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
· Per tal d'aprovar l'assignatura, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 (sobre 10) tant amb els treballs relacionats amb les pràctiques com l'examen. Això implica que és necessari aprovar la part pràctica i la part teòrica (l'examen) per separat per tal que pugui efectuar-se la mitjana i conèixer la nota final de l'assignatura. Una puntuació inferior a 5 en qualsevol d'aquestes parts suposarà el suspens de l'assignatura. A més a més d'aprovar les dues parts, és necessari que la mitjana ponderada de tots els elements de l'avaluació sigui superior a 5 sobre 10. · Prova objectiva tipus test: 70% de la nota final de l'assignatura: - Aquesta activitat és obligatòria per poder aprovar l'assignatura. Es realitzarà un examen objectiu tipus test a final del quadrimestre. Per tal de superar aquest examen, els alumnes han d'obtenir una puntuació de 5 (sobre 10) o superior. Per aquells alumnes que no superin l'assignatura en aquesta convocatòria, es planteja la possibilitat fer un examen de recuperació. Per tal de superar aquest examen de recuperació la puntuació mínima també haurà de ser de 5 (sobre 10)
· Treballs: 30% de la nota final de l'assignatura Aquesta activitat és obligatòria per poder aprovar l'assignatura, així com també l'entrega del 100% dels treballs de pràctiques que es plantejaran durant el curs. L'assistència a pràctiques no és obligatòria a excepció dels dies que així ho indiqui la professora. L'assistència únicament és obligatòria aquells dies en que els alumnes hauran de presentar els seus treballs al grup. La professora donarà les indicacions pertinents sobre com s'han de realitzar cadascun d'aquests treballs (format, via de presentació, data màxima de lliurament, extensió permesa, etc.). Per tal de superar la part dels treballs de pràctiques, la mitjana ponderada de les pràctiques haurà de ser, com a mínim, de 5 punts sobre 10. En totes les activitats els treballs de pràctiques, l'originalitat en les aportacions personals és fonamental. Així, doncs, el plagi de qualsevol dels treballs comportarà la qualificació de 0 en el treball particular avaluat. A més a més, no s'acceptarà cap treball lliurat fora de termini o mitjançant una via que no sigui la especificada per la professora responsable de l'activitat. |
Bàsica |
American Psychiatric Association, DSM-5. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, 2018, Editorial Medica Panamericana
Talarn, Antoni, i Jarné, Adolf, Manual de psicopatologia clínica, 2015, Herder
Caballo, Vicente E., Salazar, Isabel C., i Carrobles, J.A., Manual de psicopatología y trastornos psicológicos, 2014, Priámide
Ortiz Tallo, Margarita, Manual de psicopatologia clínica adaptado al DSM-5, 2019, Pirámide
|
|
Complementària |
Mesa Cid, Pedro J., i Rodríguez testal, Juan F., Manual de psicopatologia general, 2016, Pirámide
Belloch. Amparo, Sandín, Bonifacio, i Ramos, Francisco, Manual de psicopatologia. Volumen 1, 2008, McGraw-Hill
Requena Varón, Elena, i Sáez Codina, Rosa, Psicopatologia d'adults, 2009, Universitat Oberta de Catalunya
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PSICOPATOLOGIA I/11204106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|